Főoldal arrow Cikkek arrow Modellezés arrow Építés alatt
Independence 1775

Vissza a cikkhez

Az adott hozzászólás

Írta: hajómester () 2007. november 30. Péntek 09:52

Írta: hajómester 2007. november 30. Péntek 09:52

Egyszer már elmagyaráztam valahol, hogy a hajlitáshoz a beáztatás nem elegendő, a melegités a lényeg. A fa anyagába beivódott viz, a melegités hatására gőzzé válik, a fa rostjai felpuhulnak, az anyag hajlékonnyá válik, a száradás után pedig a rostok az uj formában rögzülnek. A melegitést tehát mindaddig fenn kell tartani mig a fa anyaga kiszárad. Szárazon is lehet melegitéssel hajlitani, de ez nem elég hatékony, mert a fa belseje a rossz hővezetés következtében lassabban melegszik fel a hajlítási hőfokra és emmiat a felület megéghet. Én a legpraktikusabb eszköznek ehhez a forrasztó pákát tartom, egy 100W teljesitményű elég, néhány ezer forintért megvehető.Ha valaki így végzi a hajlítást, az anyag soha nem fog visszaegyenesedni, a törés kockázata is jelentősen csökken. A 2mm-nél vastagabb anyagoknál már ez a módszer nem müködik, itt bizony forró vizben kell felmelegíteni, de a száritást forrasztó pákával itt is el lehet végezni, vagy sablonra kell hajlitani. A sablonon való száritást vasalással meg lehet gyorsítani-

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

3 válasz

Írta: moha () 2007. november 30. Péntek 10:16

Írta: moha 2007. november 30. Péntek 10:16

Megmondom őszintén, hogy ez kissé letolásnak hangzik, ami első hajóm épülésének kezdetén még csak nem is esik jól. Szerintem csak azért, mert azt írja valaki, hogy forrasztópákával vagy hajsütővassal hajlítsak, nem vagyok kötelező úgy csinálni. Mielőtt ez a technika egyáltalán felmerült az oldalon, akkoriban is készültek fahajók amik szerintem nem estek szét azóta sem. Amit írtam, az az, hogy a ramín fa szinte szárazon is megfelelően hajlott, vizesen meg pláne. Ahol nagy ív kellett, vizesen befőttesüveg oldalára hajlítottam és megvártam, míg megszárad, vagy csípőfogóval a korábbi technikák szerint kissé megtörtem a szerkezetét, hiszen úgysem ez lesz a külső réteg. Nem rúgta vissza magát, így feleslegessé vált a további trükközés, fel lehetett rakni. Aki nem akart engedelmeskedni, az a gyatra minőségű rétegelt lemezből készült oldalfal volt, nem a palánkok, azzal meg elbántam facsavarral. Nekem megfelel, s inkább az építő jellegű kritikákat várom.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2007. december 01. Szombat 14:27

Írta: hajómester 2007. december 01. Szombat 14:27

Nem is mondam semilyen kritikát, ezt az eljárást nem én találtam ki, de a gyakorlatban nagyon bevállt, mert ez így müködik jól. Az acélt se lehet hidegen alakiíani, mert vagy eltörik, vagy visszaáll az eredeti formájára.Többen megkerestek privát üzenetekben, akik hajót épitenek, vagy akarnak építeni. És szivesen eltársalgok velük , bármilyen kérdésben. Ez igazán ennek az oldalnak az óriási lehetősége, hogy összehozhat embereket, akik amúgy sose találkoznának. Ha szerinted csak a dicsérgetés az építő kriika, akkor megigérm, hogy a hajód építésében semilyen hozzászólás a részemről nem lesz.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: moha () 2007. december 01. Szombat 17:19

Írta: moha 2007. december 01. Szombat 17:19

Mégis jobb lenne, ha hozzászólnál, különben minek csinálom az egészet? :) Csak épp eszembe jutott, hogy el szoktam én olvasni a cikkeket, aztán elő volt készítve a dolog, s valóban nem lett volna körülményes, csak végül úgy döntöttem, nincs rá szükség. Ezért írtam azt, amit. Viszont nagyobb méretben és egysoros palánkozásnál nem is gondolkodnék máson. Persze olyanba bele se vágnék jelenleg... Emellett a továbbiakban meg úgyis elakadok majd, ez így szokott lenni, úgyhogy kelleni fog a segítség.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett