Main page arrow Articles arrow History arrow Modern ships, stories arrow H.M.S. Leopard
H.M.S. Leopard PDF Print E-mail

By Tyrman, on 2004. October 19. Tuesday 19:37

Average user rating :    (0 vote)

Views : 22796    

Favoured : None

Published in : Articles, Ships History

There are no translations available

Az Angol Királyi Haditengerészetnél ezen a névén a mai napig kilenc hajó szolgált. Ez a történet az 1790.-ben vízrebocsátott hajóról szól, ami az ötödik volt ebben a sorban. Az 50 ágyús negyedosztályú HMS Leopard építését 1775.-ben kezdték meg a Portsmouthi Hajóépítőműhelyben, de tíz évvel később még mindig csak a váza állt, Amit 1785-ben átszállították Sheernessbe. A hajót öt évvel később 1790-ben bocsátották vízre.1797-ig nem történik említésre méltó esemény vele. Ekkor részt vett a Nore-i lázadásban, melyből elsőként lépett ki, miután tisztjei Rodd hadnagy vezetésével (mivel a kapitányát partra tették) magukhoz ragadták az irányítását a lázadásból kiábrándult, legénységtől A matrózok csalódottságát Parker, a lázadás vezetőjének június 9.-i javaslata, mely a flotta ellenséges kézre adásáról szólt, okozta. A visszaszerzett hajó ezután Lower Hope-ba hajózott.Két évvel később, 1799. július 9.-én, Thomas Surridge kapitány parancsnoksága alatt John Blankett ellentengernagy zászlóshajójaként kifutott a Kelet-Indiába tartó konvojjal. A következő évben, 11 nappal Mocha-ból való kifutása után, 1800. augusztus 30.-án érkezett Bombay-ba. Az út során, körülbelül 150 mérföldre Adentől keletre, elfogta a 148 embert szállító mauritiusi francia kalózhajót a Clarissa-t, melyből az ágyukat és a horgonyokat is kidobták a menekülési kísérlet közben. Az egyiptomi hadjárat keretében Suezbe vezénylik. Ide 1801. április 21.-én érkezik meg kíséretével, két vagy három fregattal és szlúppal és ugyanennyi csapatszállító hajóval. Június 6.-án egy 320 főből álló különítményt indítanak úrta Cairo bevételére. Tiszteletükre 11 díszlövést ad le a Leopard. Ezután június 13.-án a konvoj kihajózik, majd két nappal később kikötnek Kosseir kikötőjében. Miután a Brittek győzedelmeskedtek Napoleon seregei fölött a hajóraj visszaindul Bombayba. Július 14.-én Blankett ellentengernagy meghal, nem sokkal az előtt, hogy kikötnek Mochaban.A Leopard, Blankett ellentengernagy halála után, csatlakozik Peter Rainier altengernagy hajórajához. 1802. május 22.-én kiköt Madras Roadsban az altengernagy Victorous nevű hajójának kíséretében, az Inrepid, Sybille, Trident, Eurydice és Albatross társaságában.Még ugyanebben az évben Peter Heywood kapitány (Heywood kapitány fiatal kadét volt a Bounty-n. ő vezette a szökést a lázadóktól Tahitin, de elfogták, és megbilincselve Angliába szállították, ahol bíróság elé állították, majd halálra ítélték. Szerencséjére később megkegyelmeztek neki.) parancsnoksága alatt a Leopardot Ceylon partjainak feltérképezésére vezényelték, elsősorban a sziget észak-keleti partjainál lévő zátonyokhoz, de a kutatási innentől egész Calymere Point-ig tartó területre terjedt ki.Miután küldetését sikeresen teljesítette 1802 végén George Ralph Collier kapitányt nevezik ki parancsnokává, és 1803 február 24.-én visszatért Angliába. Az év hátralévő részét Chathamben tölti, ahol javításokat végeznek rajta. 1804-ben Francis William Austen kapitány parancsnoksága alatt Louis ellentengernagy zászlós hajójaként teljesít szolgálatot.Az ezt követő évben R. Raggett kapitány parancsnoksága alatt Billy Dougles Tengernagy zászlóvivőjeként Dungernessben és Boulogne-ban teljesít szolgálatot.1806 Salusbury Pryce Humphrys kapitánya irányításával a halifaxi helyőrségben George Berkeley altengernagy zászlós hajója és egyben a személyes hajója, mióta az admirális a szárazföldön él. A kapitányát májusban kinevezik a Leander parancsnokává, de röviddel ezután vissza is helyezik a Leopardra. A leghíresebb küldetése 1807 nyarának elején a francia 74 ágyus Patriote és Eole Chesapeake Öbölbeli ostromzárjánál kezdődik, amikor számos tengerész, dezertált, mind angol mind amerikai polgárok, a Bellisle, Bellona, Chichester, Halifax, Leopard, Triumph, és Zenobia fedélzetéről vagy a partra, ahol az amerikai törvények védelmét élvezték, vagy csatlakozotak a 36 ágyús USS Chesapeake legénységéhez. Sir George Berkeley altengernagy az észak amerikai helyőrségek főparancsnoka a HMS Leopardot küldte el a fregatt keresésére és a szökevények elfogására. 1807. június 22.-én Salisbury Pryce Humphreys kapitány 12-15 mérföldre a virginiai Cape Henrytől állomásozott, amikor észre vette, majd megállásra szólította fel a James Barron sorhajókapitány parancsnoksága alatt a nyíltvíz felé hajózó USS Chesapeak-t. Humphreys egy átszállóegységet küldött Berkeley parancsának másolatával, azonban Barron visszautasította a hajója átkutatására vonatkozó kérést, ugyanakkor kiadta a parancsot az ágyúfedélzet csatára történő csendes előkészítésére. A parancs túl későn érkezett, mert az átszálló különítmény addigra már visszatért a Leopardra, és a Britek tüzet nyitottak. Három sortűz következett, de csak egy magányos ágyú válaszolt mielőtt Barron megadta felkészületlen hajóját. Humphreys visszautasította a megadást, de elküldött egy átszálló különítményt a dezertőrök keresésére. Három amerikai és egy brit tengerészt fogtak el, akiket bíróság elé állítottak és felfüggesztettek. Később Berkeley altengernagyot és Humphrys kapitányt is visszarendelték az észak-amerikai parancsnokságról.1808-ban James Johnstone kapitány parancsnoksága alatt Bertie altengernagy vezette Cap of Good Hope-i konvoj zászlóshajója a Kelet-Indiákon. Két év kelet-indiai szolgálat után 1810 nyarán hazatér Angliába.1811 tavaszán Chathamben csapatszállítóvá alakítják. Ez év végén William Henry Dillon parancsnoksága alatt újból felfegyverzik és Leithbe vezénylik.1812-ben ismét földközi-tengeri szolgálatra vezénylik. Hol Lisbonban állomásozik, hol Spanyolország déli partjainál teljesített szolgálatot. Dillon kapitányt 1814 január 18.-án kinevezték a Horatio parancsnokává.Az ő helyét Edward Crofton kaptány veszi át. Az új kapitánnyal Spitheadben vezénylik.Ezután már csak egy említésre méltó dolog történik vele, ami egyben az utólsó is. 1814. június 28.-án úton Angliából Quebecbe, a Királyi Skót Gárda 475 emberével a fedélzetén, az erős ködben zátonyra fut a Szent Lawrence öbölben lévő Anticosti szigetnél. A hajó teljesen megsemmisült, de a legénység és a katonák közül senki sem veszett oda.
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2004. October 19. Tuesday 19:37


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (0), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett