Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Tools arrow Amit a palánkozásról tudni érdemes
Amit a palánkozásról tudni érdemes PDF Print E-mail

By viola, on 2004. October 19. Tuesday 19:57

Average user rating :    (0 vote)

Views : 14740    

Favoured : 1

Published in : Articles, Tools

There are no translations available

Az alábbiakban, nagyvonalakban összefoglalom, mi az amit a palánkozásról tudni érdemes.
A technikáról Először is, egysoros vagy dupla palánkozású? Festett , vagy natúr ?Ha festett az egész test a palánkozási hibák ragasztóval, kittel, műgyantával stb. javíthatók, hisz majd lecsiszolod és fested ami alatta volt az nem látszik.Ha natúr, de kétsoros palánkozás akkor is egyszerűbb mert az első, vastagabb palánksor felrakésakor némi rutint szerzel és a második, ( már látható ) palánksor felrekása előtt a tested átcsiszolod. A második sor anyaga mindig könnyen hajló 0,5 mm vastag anyag amivel egyszerűbben boldogulsz.Ha egysoros akkor gondosabb munkát kell végezni !
A gerinc, a bordák, a fedélzet összeállítása után ( általában minden építés így kezdődik ) a fedélzet vonalában érdemes elkezdeni 90 %- ban a palánkozást. A bordák éleit ( ahol a palánkokkal érintkezni fognak megfelelő szögben ferdén reszelővel elő kell készíteni. Ezt a műveletet az orr és a tatt résznél kell elvégezni , hiszen egyébként , csak élen találkoznának a bordák a palánkokkal.Nézd meg a palánk anyagát natúr hajó esetén, ( ha kétsoros akkor természetesen csak a második sor anyagát ) hogy árnyalatra azonosak-e. Fektesd ki egymás mellé az mind és jó fényben nézd át. Fogsz látni árnyalatnyi különbségeket. E szerint válogasd szét és a jobb bal oldalra párhuzamosan igyekezz felrakni. Pl. két sor világosabb , két sor sötétebb .Mindkét oldalon. A végén nagyon pofás kinézetet kapsz. Megnézendő, hogy az első a fedélzettel közel, vagy teljesen egyvonalban lévő palánk előzetes hajlítás nélkül szépen ( nagy feszülés nélkül ) felilleszthető – e a helyére. Ez a hajó alakjától függ. Amit a neten megnézhetsz a Prince de Naufchatel első pár palánkja gond nélkül felrakható, ellenben a Victory hajó első palánksora is készülékben való hajlítást igényelt.Tehát megnézed milyen ívű a hajlítás. Ha szükséges a palánkot felhelyezés előtt hajlítod. A későbbi ( lentebb lévő ) palánkoknál szinte biztos az előre való hajlítás szükségessége.A palánk hajlításához egy lehetséges ( nem egyedüli ) készülék a barkács rovatban látható. A légyege , hogy a fát forró vízben 5-15 percig főzni kell, majd a megfelelő ívre hajlítva ( egyszerre többet kis difik a sugárban nem számítanak ) megvárni míg megszárad. Kb. 24 óra.Ha meg van az első palánk a bordákat bekened ragaszóval abban a vonalban ahova a palánk kb. kerül. ( Palma Fa Express ) Ehhez ne használj pillanatragasztót.Tehát az első palánkot felilleszted a helyére , rögzíted , ( csipesz , szorító , gombostű , réz szeg , gumiszalag , stb. ) és a borda oldalról ragasztod.A rögzítés olyan legyen , hogy ne legyen utjába a következő palánknak de tartson a ragasztó kötéséig.Az említett ragasztó teljes kötése kb 24 óra.A palánkokat egyenként oldalanként váltva rakod fel.Néhány palánksor után el kell kezdeni fogyasztani. Ez azt jelenti , hogy a tételezzük fel 6 mm széles palánk már az X edik sor után nem illeszthető fel szépen .Akkor a palánk orr vagy tatt vagy mindkét részéből 1-2-3-4-mm le kell gyalulni. Mindaddig míg szépen fel nem fekszik. ( mini gyalura gondolok OBI , TESCO stb.)Lehet , hogy annyit kell elvenni az anyagból , hogy nem éri végig a hajótestet. Ez nem baj ez teljesen természetes. Fontos, hogy ezek a fogyasztások a jobb és bal oldalon párhuzamosan történjenek.A következő palánk majd végig fogja érni , vagy az azt követő.Ha esetleg szükséges a palánk csavarása is ( a tatt felé szokott előfordulni az orrnál ritkábban )) azt mindig miután a szélességét meghatároztad ( legyalultad ) nedvesíts meg és úgy csavard.Mindig csavard kicsit túl ( kicsit vissza fog rúgni ) fogod egy fogóval és hajszárítóval ,meleglevegő fúvóval szárítod , addig míg magától az adott pozícióban marad.Ha van tattükör a palánkokat pár centivel mindig engedd tovább , majd a tattükör beépítésekor vágd le a szükséges méretre.A hajófenéken a gerinc mellett az utolsó pár palánk beillesztésére ( fogyasztás ) különösen figyelj.Ha dupla palánkozású a hajó akkor az első ( vastagabb ) palánksornál lehet kicsit lezsernek lenni . A kész pakánkozást átcsiszolva a második sort már tapasztalatokkal felvértezve gondosan fel tudod rakni. A második sort 1 palánk szélességgel magasságban el kell tolni az első sorhoz képest, hogy úgymond kötésben legyenek.A második sor általában 0,5 mm vastag. Következéskép a hajlítások, csavarások mennek szárazon gond nélkül. A második sornál a fogyasztásra kell nagyon figyelni , főleg ha natúr színű hajóról beszélünk.Itt a fogyasztást nem tudod gyaluval elkészíteni ehhez a szike acél vonalzó mellett jobb.Ha natúr, ha festett a kész hajótestről el kell tüntetni a szegek , stb nyomait.Ha olyan a kivitel mint pl. a Princ de Neufchatel ( hogy láthatóak a szögek ) akkor is ki kell húzni minden szöget . A nyomát eltüntetni . Csiszolás után a szeg fejét levágni egyenesre reszelni a csípett felületet és a szeget szépen vonalba és egysíkba beütni.Festés lakkozás vagy teljesen natúrban hagyás esetén is a pórustömítésről ne feledkezz meg.
 
A szerszámokról
 A palánkhajlító "fogó" anyagában ( mármint a nyél ) igen gyenge minőségű műagyag, ripsz-ropsz eltörik.
  
Egyébként mint szerszám nem lenne rossz , cserélhető betéteivel lehetne palánkot elcsípni, "hajlítani" ( nem véletlenül "" között ) és puha anyagokat ( pl. réz ) 90 fokban hajlítani . Ami a “hajlítást“ illeti ugyanaz megvalósítható hengeres csőrű fogóval.
 
A "hajlítás" nem igazán hajlítás. Ugyanis a hajlító fogóval, vagy egy hengeres csőrű fogóval, úgy valósítható meg, hogy tulajdonképpen megtöröm a fa hosszanti rostjait igen gyakran 1-1,5-2 mm távolságra ( szinte folyamatosan ) egymás után. Így egészen kis rádiuszok kialakíthatók , de a fa anyagában sérül. Mivel a rostokat megtöröm, ezáltal a palánk szélességében kissé hullámosodik ( ez lecsiszolható ) az eredi anyag veszít többet kevesebbet veszít tartásából. A magam részéről csak szükség megoldásnak tudnám javallani.
 
Van egy másik "görgős" hajlító is ahol három görgő ( az egyik állítható ) között kellene a palánknak felvenni az ívelt alakot. Na, erre ne nagyon számítson senki. Ezzel a módszerrel, mint technológiával rugalmatlan anyagok hajlítása ( pl. réz, alumínium, lágyvas ) kíválóan megvalósítható. Fára tökéletesen alkalmatlan.
 
Görgős módszerrel az a megoldás járható, ha a három görgő közé teljesen be van szorítva a palánk, viszonylag kis rádiuszon a görgők felülete rovátkolt, és hasonlóképpen megtöri a palánk hosszanti szálait mint a fent leírt fogó.
 
A fentiek nem törvények, de talán érdemes elgondolkodni rajta. Azután mindenki azt csinál amit akar. :)
 
Ha bármi másban segíthetek, vagy itt nem voltam érthető szívesen állok rendelkezésedre.
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2004. October 19. Tuesday 19:57


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (2), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett