Main page arrow Articles arrow History arrow Modern ships, stories arrow Bismarck csatahajó
Bismarck csatahajó PDF Print E-mail

By Blake, on 2004. October 20. Wednesday 19:27

Average user rating :    (0 vote)

Views : 20181    

Favoured : None

Published in : Articles, Modern ships, stories

There are no translations available

Valamelyik nap láttam a Bismarckról és a Hoodról egy ismeretterjesztő filmet. A németek jó kis hajót készítettek, de elfelejtetek valamit, hogy nem a nagyobb tűzerő a lényeg hanem a találati pontosság és a strapaállóság. A Hood az nagyon megjárta a nem pánzélozott hátsó résszel. De a Bismarck is pórul járt. A németek tényleg ilyen hülyék vagy csak tetették magukat? A Bismarckra vadászott az egész britt flotta és elég szép nagy csali volt, mert ha a csatahajót több tucat U-boat kíséri, lett volna akkor ám kacsavadászat rendesen. Ez az én véleményem, de szerintem ez így igaz. Nem igaz, hogy a németek erre nem jöttek rá.
A Bismarck csatahajó - amitől rettegett Európa...
 
A BISMARCK csatahajó a német hadiflotta büszkesége volt, melyet az I. világháborút lezáró békeszerződések passzusait figyelmen kívül hagyva építettek meg, titokban. Testvérhajójával, a TIRPITZ-el egyetemben az Európában valaha megépült legnagyobb csatahajók voltak, velük egyenértékű hajó nem épült az öreg kontinensen. Érdekességként megemlítjük, hogy a japán YAMATO csatahajó még a BISMARCK-nál is jóval nagyobb volt, vízkiszorítása majdnem 50%-al meghaladta német társáét! Ám elkészültükkor a csatahajók kora már lassan lejárt, hatalmas tűzerejüket nemigen tudták kamatoztatni a repülőgépek és a tengeralattjárók ellen...
 
A BISMARCK-ra eredetileg 40,6 cm-es lövegeket terveztek, de ezek nem készültek el időre, s így "csak" 38 cm-es ágyúkat kapott. Karcsú, ívelt hajóteste szinte széppé tette a monstrumot. Technikai szempontból is igen korszerű hajónak számított, annak ellenére hogy lokátora nem, csak távmérője volt. A BISMARCK elsődleges feladata az lett volna, hogy az Atlanti-óceánon vágja el Nagy-Britannia tengeri utánpótlási vonalait, s támadja az USA-ból érkező konvojokat.
 
TECHNIKAI ADATOK:
  • Vízre bocsátás: 1939.
  • Vízkiszorítás: 50900 tonna.
  • Sebesség: 29 csomó
  • Hosszúság: 248 m
  • Szélesség: 36 m
  • Merülés: 8-10 m
  • Hatótáv: 9280 tmf/16cs
  • Személyzet: 2092 fő
  • Testvérhajó: TIRPITZ
A BISMARCK-nak 12 kazánja, 3 gőzturbinája, 3 db hajócsavarja és 2 db iker-kormánylapátja volt. Fő fegyverzetét a 8 db 38 cm-es löveg adta, 4 toronyban elhelyezve. A fedélzetéről repülőgépet is lehetett katapultálni. Páncélzata a vízvonalnál max. 329 mm, a tornyoknál max. 360 mm, a fedélzeten max. 120 mm és a felépítményeken max. 350 mm volt.
 
1941. május 18.-án indult a Német Birodalom büszkesége első - és egyben utolsó - küldetésére. Kísérőhajójával, a PRINZ EUGEN-el egyetemben kifutottak, hogy elérjék működési területüket, az Atlanti-óceánt. Az angolok már készültek a BISMARCK-al való összecsapásra, mert tudták hogy ez az óriás micsoda veszélyt jelent Angliára nézve! Rettegéssel a szívükben gondoltak a közelgő csatára, s lázasan szőtték terveiket, amiket a BISMARC elfogására eszeltek ki.
Norvég ellenállóktól megtudták a BISMARCK indulási idejét, s ekkor őrjáratokat küldtek a hajó felkutatására. Ennek érdekében legújabb találmányukat, a radart is bevetették! Néhány nappal később a német hajók összefutottak az egyik őrjáratozó angol egységgel, Anglia veterán büszkeségével, a HOOD csatacirkálóval, s a gyárból éppen kikerült, új PRINCE OF WALES csatahajóval.
Rövid, pusztító csata bontakozott ki a 4 óriás között. Az eredmény a britek szempontjából katasztrófális volt: a HOOD lőszerkamrája a csata 5. percében találatot kapott, a hajó felrobbant és pillanatok alatt elsüllyedt. Legénységéből csak 3 ember menekült meg! A PRINCE OF WALES is sok találatot kapott, alig tudott elmenekülni...
A BISMARCK viszonylag épen megúszta a csatát, bár az üzemanyag így is szivárogni kezdett a hajó testéből. Az angolok első döbbenetük után flottájuk 34 hajóját küldték a BISMARCK üldözésére, köztük csatahajókat és repülőgéphordozókat! De még ez is kevés lett volna az egérutat nyert BISMARCK ellen, ha példátlan szerencse nem segíti őket! Az angol repülőgépek időnként torpedótámadást intéztek a német hajó ellen, de ezek nem sok sikerrel kecsegtettek. Egyrészt az akkori légi-torpedók igen gyengék voltak, másrészt a BISMARCK szinte sebezhetetlen volt vastag páncélzata miatt. Ám egyike az utolsónak indított torpedóknak fordulás közben eltalálta a német hajó kormánylapátját, amely kitért állásban megszorult, s a német hajó gyakorlatilag irányíthatatlan lett!! Pedig már majdnem elérte a tengeralattjárók és repülőgépek által biztosított, védett vizeket! Ezzel megpecsételődött a sorsa...
 
Az angolok rávetették magukat a prédára. Heves csata bontakozott ki, a németek az egyenlőtlen küzdelem ellenére nem adták meg magukat. A BISMARCK végül ronccsá lőve, 21-23 nehézgránát és 6-7 torpedótalálat után elmerült a hullámokban.
 
1989-ben a Titanic-ot is felkutató Ballard kb. 4300 m mélyen az óceánban megtalálta a BISMARCK roncsait. A helyszínt haditengerészeti temetőnek nyilvánították.
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2004. October 20. Wednesday 19:27


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (13), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2020 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett