Main page arrow Articles arrow River Queen építése
River Queen építése PDF Print E-mail

By mephistomi, on 2006. June 14. Wednesday 01:22

Average user rating :    (0 vote)

Views : 19204    

Favoured : 1

Published in : Articles, Sailing ship models

There are no translations available

A Constructo cég által kitben forgalmazott River Queen 1:80 mértearányú hajóját készítettem el, cca. 1 év alatt. Az elkészült hajó kb. 60 cm hosszú.

A hajó a tipikus 1800-as évekbeli amerikai folyami hajózásnál alkalmazott hátsókerekes, háromfedélzetes, sekély merülésű gőzhajó.

A kit ára kb. 25eFt. A kit 1:1-es tervrajzokat és jó minőségű faanyagokat tartalmaz. Az egy lapra nyomott hajótest-elemekkel azonban nehezen boldogultam, a három rétegű rétegelt lemeznek csak az egyik rétegét vágták be. Jobb lett volna ha lézerrel vágták volna. A fémből öntött alkatrészek, így a kémény„koronája” valamint a lapátkerék váza (a képeken piros-feketére festve) olyan csapnivaló minőségben készültek, annyi javítanivaló volt az öntvényeken hogy inkább a saját gyártást ajánlanám. Az egyéb fémből készült elemek mint az ajtók és ablakok viszont meglepően precíz minőségűek.

Az építésnél több ötletet merítettem az Artesania hasonló hajójának, a Mississippi-nek a fotói alapján ( http://www.sell-it-easy.de/shop_e/query.php?cp_sid=38753778c929&cp_tpl=5504_53&cp_pid=123000769&cp_cat=53 ), így az alsó fedélzetet középen áttörtem, karámot alakítottam ki az állatok számára, úgyszintén az alsó fedélzet első traktusába beépítettem egy kétszárnyú ajtót, két nagyméretű vizeshordót állítottam be a főlépcső alá – ezek a részletek az eredeti Constructo-hajón nem szerepelnek. A Constructo-tervektől eltérően építettem a korlátokat is, több nekifutás ellenére sem tudtam a gyártó által elképzelt módon megépíteni a korlátokat.

A lapátkerék fém alkatrészeit és a meghajtókart a kor (igaz, európai) hagyománya alapján a korabeli gőzmozdonyok hajtórudazatának piros-fekete színeivel festettem.

Érdekességképpen két fotón mutatom be, hogy forrasztópáka nélkül hogyan hajlítottam a faanyagot: kb 2 percre beáztattam, lassan kézzel mm-enként ráhajtottam a megfelelő ívű sablonra (ez itt például egy lekvárosüveg teteje), megfogtam a már ráhajtott részeket csipeszekkel és hajszárítóval kiszárítottam. Egy ív meghajlítása és szárítása kb. 5 percet vett igénybe. De a forrasztópákás megoldás jobb és gyorsabb ennél, azonban a pákával én többször megégettem a faanyagot, nyilván a gyakorlat hiánya miatt. A hajlításra nem a palánkozásnál hanem a fedélzetek oldaléleinek takaróléceinél volt szükség.

Az elkészült hajónak a lépcsőivel nem vagyok igazán elégedett, túl robusztusra sikerültek (kivéve a kormányállásba vezető lépcsőt), összességében azonban érdekes színfoltot képvisel a lassan gyarapodó kis házi „gyűjteményben”.

Még annyit, hogy a River Queen elkészítése nem igényel különösebb gyakorlatot, első fahajós kezdőknek is ajánlom, mindössze jó szemmérték kell a korlátok illetve a tartóoszlopok beállításához.Az utolsó képen látható üvegdobozt a hajó számára szintén magam készítettem.



 

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 05. Wednesday 22:47


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (11), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett