Főoldal arrow Cikkek arrow A TITANIC építése
A TITANIC építése PDF Nyomtatás E-mail

bádogos, 2007. január 26. Péntek 22:04

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 48967    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
A TITANIC építése
A külhéj
3. rész
4. rész

A külhéj  

Egy kicsit gondolkodóba estem , mikor ezen a részleten törtem a fejem, persze jóval korábban mint ahogy erre sor került. A fa épitésü hajóknál ez nem gond, a palánkozás anyaga a fa lécek megfelelő ives felfekvéssel megadják a kellő átmenetet a bordák között. A titanic esetében a O,3 mm vastag lemez erre nem képes,nagy valószinüséggel belapulna. Szükség volt valamilyen hordozó felületre, az sem hátrány , hogy kivülről is lehessen forasztani.Igy esett a választás a bronz szitaszövetre.Az anyaga O,3 mm átmérőjű kemény huzal, amely O,35 X O,35 mm - es raszterban van megszőve. Kellően merev, ugyanakkor jól idomul az ivekre , akár homorú akár domború átmenetben.Méterben lehet kapni szükség szerinti szélességben.Egyszerüen  ráboritottam a feboritott bordázatra és a gerinc mentén  végig forasztottam . Itt is a középről kifelé haladás volt a célszerű megoldás.Majd a hoszbordák mentén jobbra ill balra a főfedélzet vonaláig.A főfedélzet a titanic esetében nem egy sikban van , öt külömböző sik található.A fedélzeti felépitmény, az or és a tat fedélzet és az emelt or és tat fedélzet .Csak hab volt a tortán ezek kialakitása, ugy hogy középen egy űrszelvényben nyitott maradjon minden, a későbbi gépészeti dolgok beépitésének lehetőségének érdekében.Szerencsémre, nem feledkeztem meg a hajófenékbe beépiteni a gőz kondenzátor beömlő és kifolyó csőveit.Most jutottam el odáig, hogy ha valaki ránézett a hajóra , felismerte , hogy ez a titanic lesz . Bár szegényke most ugy nézett ki mint egy furcsa formájú , nagyra nőtt tea szűrő.  A szitaszövet ugyan jó megoldásnak tünt, csak egy hibája van, befolyik a viz rajta.Ezért két rétegben fedtem , itt anyagot váltottam a sárgarézről áttértem a vörösrézre.Mivel a méretarányosságtol nem akartam nagyon eltérni, igy a O,3mm - es 75 mm széles szallagot keresztirányban , átfedés nélkül, egymás melett illesztve forasztottam fel elöször. Ezt belülről is , két forasztó pákát használva a szitaszöveten át kifelé is pontszerüen átforasztottam.Mikor a teljes felülettel elkészültem ( bele is öszültem, közel 2 négyzetméter) némi kozmetikázás, felületi egyenetlenség kiküszöbölése után következett a külső és egyben az utolsónak hitt réteg . Mivel most már rendelkeztem egy teljes felületében forasztható alappal, az eredeti lemez táblaméretét megközelitő méretet választottam.A gyári 75mm széles szallagot felapritottam 25mm széles darabokra, nem keveset kb. 2 OOO darabot.Ha az előbbiekbe megöszültem, most aztán igazán.De közel  egy hónapos türelemmel a végére értem , minden darabot eggyenként , némi átfedéssel egymás mellé, a sorokat  egymás után .természetesen itt is a két oldalt felváltva egyszerre haladva a gerinc felé és az orr felé.Ezekután pusztán technologiai okok miat lefujtam egy gyenge rétegben szorógittel, A tengelykilépőket leforasztottam és elkövetkezett az a pillanat mikor megtörtént az igazi vizre bocsájtás. Mivel ez az időpont februárban -15 fokos hidegben volt ezért az unokám nem csinált gondot a kölcsönvett medencéjéböl.Ismerve a vizkiszoritását és az akkori sulyát le kellet ballasztolni a végleges merülésig és a vizvonalat feljelőlni. Került bele minden amit találtam gépkocsi akumulátortol kezdve 1O kilós kalapácsig minden.Nem is vettem ki a vizből vagy három napig, hagy szokja az igazi közegét.Ugy tünt nem haragszik érte mert három nap alatt sem került bele egy csep viz sem.De a három nap csoda letelt és visszakerült a szárazra.Nem kis feladat elé kerültem , mert 2 6OO ablakot kellet kijelölnöm, berajzolni, kifurni és a  külömböző méretű ablak nyillást beilleszteni és beforasztani. Mire végeztem , már nem volt mi megöszüljön. De semmi gond , mert majdnem nyár lett.  

Fedélzetek

Miután a főfedélzet magasságáig elkészült a hajótest és a belső részeken már nem sok forrasztás maradt hátra és mint emlitettem közben nyár lett,következett egy belső fürdetés. Sampon helyett O,5 kg szódabikarbóna kb. 2OO liter meleg vizben oldva, két napig hagytam ázni a folyasztószer savas kémhatását közömbösítendő.Ezután egy gyors száritás következett, főleg a sűrű bordázatok mentén.A  " C " fedélzet még a főfedélzet szintje alatt van ezért csak annak ablakai kellett elkésziteni a külhéjjon.Az igaz nem keveset, de ez már megszokott dolog lett.Mint a képeken is látható a felépitmények belső kialakításától eltekintettem. A " B " fedélzet felépitmény külső válaszfalait az ajtók és ablakok kialakitása után közvetlen a "C" fedélzet födémjére forrasztottam.Az "A" fedélzet elkészitése egy külön egységként , mint egy síkszekció  történt, mivel ez a szint méretében is szélesebb a főfedélzetnél, és ettől a szinttől  kezdve felfelé a szerelés bonthatóan lett kialakítva a későbbi gépészeti egységek szerelésének a megkönnyítése érdekében.A nagy hőterhelések miatti esetleges vetemedéseket elkerülendő a külső válaszfalak forrasztása agy negatív sablon segítségével leszorított fedélzeti lemezre történt.

Csónakfedélzetek

Az "A" fedélzethez hasonlóan itt is sablon készítéssel kezdtem , 2 mm - es furnérlemezből kivágtam a méretpontos alaplemezt, amit később a leszorításhoz is felhasználtam.Azután elkészítettem az itt már különálló fedélzeti felépítmények külső válaszfalait az aktuális ajtók, ablakok és fedélzeti megvlágitó lámpák kereteivel együtt.Ezeket helyükre forrasztottam , majd külön külön elkészitettem azok fedeleit is , bonthatóan szerelve azaz csavaros kötéssel.Most érkeztem a hajó leglátványosabb részéhez, mivel a csónakfedélzeten található a legtöbb eszköz és berendezés.Ezek közül a legnagyobb látványosság a négy kémény, bár a negyedik csak mint álkémény . A közel ötven darab különböző funkciójú elszívó és befúvó ventillátor, megjegyzem nincs közöttük két egyforma darab sem.A  16 db mentőcsónak ,azok állványaival és daruikkal és leeresztő csigasoraik, Törekedtem az apró dolgok esetében is a bontható azaz csavaros kötéssel történő rögzítéshez, persze ha mód volt rá rejtetten.A kéményeket csak a feszítő kötelek tartják a helyükön, bonthatóan.Mivel  a hajó egyszer még úszni is fog ,remélem ,törekedtem a legkisseb anyagfelhasználásra. Mivel a felületek és a méretek kötöttek így csak az anyagvastagságon tudtam takarékoskodni.Az eredetileg 7O mm átmérőjű és 2,5 mm falvastagságú csövet amiből a kémény készült visszaesztergáltam O,5 mm - vastagságig. A mentőcsónakok bordázata O,3 mm- es lemezből a palánkozása O.4 mm - es huzalból , amit a forrasztás után az átmérőjéig vissza csiszoltam. A rézből készült csónakok úszóképesek a 3 dkg - os súlyúknak köszönhetően.Lehet hogy így röviden elmondva nem is tűnik hosszú időnek amíg elkészült , de nem titok, közel egy évbe telt.  

És pár kép az eddigi munkáról: 

 

   

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. január 06. Kedd 00:37


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (44), English (0)

Írta: hajómester () 2010. június 16. Szerda 17:16

Írta: hajómester 2010. június 16. Szerda 17:16

Én csak arra lennék kíváncsi, hogy az építő mikor, milyen állapotában gondolja befejezettnek a hajót. 
A sok sárgaréz tényleg nagyon látványos, de ha ilyen sárgaréz látványban marad, akkor inkább csak a bádogos szakma remeke lesz, mint a hajómakett építésé. 
Én legalább is így gondolom.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bszögi () 2010. június 01. Kedd 19:59

Írta: bszögi 2010. június 01. Kedd 19:59

szia!Én is csak ámulni tudok azon hogy rézből összehoztál egy ilyen fantasztikus hajót.Miután láttam a cikket,eldöntöttem hogy én is megépitem a Titanicot,de várok hogy az időjárás javuljon mert az udvaron épitem mert a szobámban nincs elég hely.További szerencsét kivánok a hajó épitéséhez!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Írta: bádogos 2009. augusztus 01. Szombat 10:28

Azt hiszem itt az ideje, hogy tisztázzam a félreértéseket a Titanic külső lemezelését illetően. 
Veszett Róka Barátunk megijedt, hogy le lett glettelve, majd festve a külhély. A valóság az, hogy az eredeti , vörösréz lemez boritás kapott egy vékony kétkomponensű műgyanta réteget, majd egy vékony üvegszövet réteget és ismét egy mügyanta réteget , ez meg is lett egy kicsit csiszolva 1 OOO.- es vizes papirral. Elméletileg a hajótest most alkalmas egy negativ sablon levételére, ami lehetővé teszi, hogy a késöbbiekben , tetszés szerint klonozni lehessen, természetesen ha igény van rá és valaki ekkora hajót akar épiteni, csak a hajótest elkészitése okoz gondot., de a továbbiakat meg tudja épiteni. 
A másik kérdés , hogy miért lóg rajta minden kötélzet, a forma készités miatt a hajó szét volt szedve darabokra , mivel a testet forgatni kelett a technológiának megfelelően. De mivel volt ez a kiállitás a Debrecen " EX KASSA" hajón , kedves barátaim megzsaroltak, ha nem viszem el a Titanicot , akkor ők sem hozzák el a hajóikat. Igy az utolsó pillanatban össze lett ideiglenesen lapátolva szegény hajó, ezért volt ez a legatyásodott állapot. 
Természetesen a külhély vissza lesz állitva az eredeti lemezelésnek megfelelően , csak most nem vörösréz lemezekkel, hanem mint általában a teljes felület, ez is sárgaréz lesz..Most az eredeti lemezkiosztás szerint , a teljes szegecselés imitálásával, az ablakokkal,azokat beüvegezve,stb.. Az igazság az , hogy az elmult egy - másfél évben egy kicsit hanyagoltam a hajó épitését, sok más , de igen hasznos feladat miatt,( TIT Hajózástörténeti Klub tengernyi kiállitása, rendezvénye) de most már igazán rá kell hajtanom , mert közeleg a centenárium ,2O12.-ben.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Írta: allermat 2008. január 24. Csütörtök 18:38

Bádogos! 
 
Láttam a művedet a Millenárison a minap. Szinte szóhoz sem jutottam, fantasztikus! A képek is rengeteget mutatnak, de élőben az igazi. Minden elismerésem, csak így tovább! 
 
Máté

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 4 válasz megjelenítése

Írta: bádogos () 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Írta: bádogos 2007. október 28. Vasárnap 08:29

Kedves Anna 
Örülök , hogy ennyire elnyerte a tetszését az általam készitett Titanic model. Nem látom akadályát a személyes találkozásnak sem ,igaz , jelenleg nincs ithon a model , mivel november 26. - ig a Millenárison van kiállitva.Azt követően nov. 3O.- dec. 9 . között a Stefánia palotában a Horváth Ödön emlék kiállitáson lessz .Ezután kerül vissza az épités helyszinére ami egy garázsméretű mühely , családi házban.Ha regisztrált tag , a tagok listájábana bemutatkozásomban talál személyes contaktra is lehetőséget, E mail cimem : bicskei255@t-online.hu üdvözlettel Bicskei János

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Anna () 2007. október 27. Szombat 11:44

Írta: Anna 2007. október 27. Szombat 11:44

Szeretném látni azt az embert -legalább a fotóját-, aki ezt a csodálatos alkotást elkészítette. őszinte elismerésem! 
Kevesen vállalnak fel és teljesítenek ekkora munkát. Az is érdekelne, hogy hol készült? Családi házban? 
 
Tisztelettel Anna

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Mészy () 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Írta: Mészy 2007. szeptember 27. Csütörtök 15:15

Én a Zebegényi hajós múzeumban jártam és hihetetlen szép hajó modelleket láttam ránéztem a Titanic-ra és a nő akinek az apja hajómodelleket készített megemlítette őnt hogy megcsinálja a Titanicot de azt hogy az egészet rézből csinálja ez tényleg mestermunka a pici részletek fenomenális és sok sikert a 2012 és New-Yorki úthoz és tényleg gratula erre már nincs szó hogy valaki megépítse az "álmok" hajóját ez igazán szép gondolat!!!!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bádogos () 2007. július 24. Kedd 15:10

Írta: bádogos 2007. július 24. Kedd 15:10

Elsősorban a leendő titanic épitőknek szánom , mint pl. attoss, de mindenki másnak is akit érdekel ez a hajó, az alábbi web oldalakat www.titanic-plan.com www.titanicinbelfast.com www.titanic-model.com sok hasznos információ, rengeteg rajz és még több fotó található. Hasznos időtöltés ebben a nyári kánikulában a hüvős szobábol. üdv mindenkinek bádogos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: shadowrunner () 2007. június 12. Kedd 10:27

Írta: shadowrunner 2007. június 12. Kedd 10:27

Hali!Ez eszméletlenül brutális.A legmélyebb elismerésem. Én sosem fogok ilyet építeni &| .Üdv: shadowrunner

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lacka1 () 2007. június 09. Szombat 17:19

Írta: lacka1 2007. június 09. Szombat 17:19

Régen jártam ezen az oldalon, és csak ámulok azon , hogy milyen nagy előrehaladás történt amit a hajóval műveltél.Minden elismerésem a Tied.Nem sok ember van az országban aki erre képes lenne. Gratulálok még egyszer ehhez az emberfeletti teljesitményhez.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 44 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett