Főoldal arrow Cikkek arrow Independence 1775
Independence 1775 PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2007. november 29. Csütörtök 00:17

Átlagos értékelés :    (2 szavazat)

Megtekintések száma : 34141    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Independence 1775
oldal 2
oldal 3

Az előzőekben látott módon tovább folytattam a palánkozást. Szerettem volna, ha a palánkok mind felül, a dörzsgerendáknál, mind alul, a gerincnél szépen lettek volna fölrakva, ezért a palánkozást alulról is elkezdtem. Természetesen a palánkokat sohasem feszgettem, mindig pontosan illeszkednek a testre. Ezt a gumigyűrűk alatt nagyon egyszerűen lehet szárazon ellenőrizni, így kevesebb a hibalehetőség. Ahol kell, szűkíti az ember a palánkokat, ahol kell toldalékolja, de feszgetni, nyomorgatni nem szabad! Ezt a folyamatot mutatja a következő képsor (a képeken néha fejjel lefelé van a hajótest, de ettől még az alja az alja, tehát így fogom írni...):


sm_hajo206.jpg

Itt még csak fölülről haladtam lefelé, látszik, hogy kezdő lévén hogyan vékonyítottam a palánkokat elöl (csúnyán). 

 sm_hajo235.jpg

 Itt már a gerinc felől is közeledünk, viszont felülre már nem kerül fel új palánk, az lesz az utolsó, ami a testen lévő piros vonal környékén eléri a kormánylapát nyílását. A gumik lekerültek, mert a gerinc miatt nem fogták az alsó palánkokat, viszont itt alig van hajlítás bennük és tekintve, hogy 0.6mm vastag a palánkanyag, a Palma Fa Express-szel dolgozva elég volt 5 percre megfogni kézzel... 

sm_hajo246.jpg

Itt meg egy trükk. Az a palánk, ami összekapcsolja a felső és az alsó palánkozást így illeszkedett a testre hátul.

 

sm_hajo247.jpgA palánkozás befejezése előtt tehát így nézett ki a modell. Látható, hogy már csak egy kis toldás kell hátra (előző nagyított kép), illetve néhány, a testen nem teljes hosszában végigfutó, erősen keskenyített palánk kell. Ezeket precízen méretre kell szabni, különösen az utolsót, hogy pontosan illeszkedjenek. Ezt az alulról és felülről egyszerre palánkozást nem álmodtam, hanem az eredeti palánkozáson tollal és filccel kiemeltem pár "szemvezető" palánkot (szaggatott tollcsík és piros filccsík a fenti képeken), és ezekből jól lehetett látni, hogyan öblösödik a hajó, és hogyan fekszenek majd fel a végleges, külső réteg palánkjai. Így a képen látható módon a két sort összekötő palánk is kellemesen a helyére került.

 

 

A palánkozás elkészülte nagyszerű, de persze vannak problémák. A következő képek jól illusztrálják a rossz vékonyítás adta hibákat, a keletkezett réseket, illetve, hogy a mahagóni porózus jellege miatt mennyi ragasztó került át a kezemre! (és persze a testre...).

sm_hajo207.jpg

A nagyított képen látszanak a rések, ragasztó túlfolyások, stb. Ez van, ha gumiszalaggal és kézzel dolgozik az ember, meg ha a mahagónin átjön a ragasztó. Szerintem nem kellemes látvány. 

sm_hajo248.jpg

 Itt már kicsit jobb, bár ez a kép igazából a toldalékolást mutatja, meg hogy hogyan kellett szabni a palákok elejét, hogy felvegyék a gerinc ívét. Azért itt is vannak hibák.


 

A palánkozás befejezése után jött a test első csiszolása. Ehhez P220-as papírt használtam. Ezzel elég soká kell dörzsölgetni a testet, de kipróbáltam egy P150-est is, az meg megenné a 0.6mm-t nagyon gyorsan, és egyébként is csak az illeszkedési hibákat akartam eltüntetni. A rések persze magmaradtak, de arra is van megoldás. De ne szaladjunk ennyire előre. A következő lépés a dörzsfák felrakása volt. Mint látható, az orr rész erősen hajlik, ezért itt mindenképpen szükség volt a dörzsfák előre hajlítására. Lemértem a szükséges sugarat és a következő "eszköz" született:


sm_hajo276.jpg Szerintem vicces. A hajó görbülete elöl teljesen megfelelt egy szabványos CD v. DVD tartó hengerének. Két biztostű van beleszúrva az oldalába (valamilyen okból kifolyólag itthon eszméletlen mennyiságű ilyenünk van, nem mintha kéne...). A dörzsfákat kigőzőltem, mondhatni "no perc" alatt és ezután úgy hajlottak, hogy csomót is lehetett volna kötni rájuk. Állítólag valami afrikai dióból vannak. Eddig jónak bizonyult. A szárítást melegen végeztem hajszárítóval (ezúton szeretném hajómester-t megkövetni, a palánkoknál nem, de itt már szükség volt a meleg hajlítás-meleg szárítás technikára). Pár perc alatt kész, aztán megnéztem, mit főztem. A formából eltávolítva egy hét alatt sem rúgta magát vissza az anyag, úgyhogy felraktam. A felrakást megint csak gumigyűrűkkel végeztem, de most eleve alakra volt hajlítva a fa, tehát először kézzel helyre tettem, majd óvatosan ráhúzgáltam kb. egy teljes csomat befőzőgumit a testre. Végezetül kis farigcsálás után felkerültek hátra a dörzsfákat összekötő elemek is. Nem szépek, de sebaj, az alsó dörzsfa és ezek az elemek feketére lesznek festve.

 

No, a neheze megvan alapon következett a ragasztás nyomainak eltávolítása, egy második finom csiszolás (ez is P220-as, illetve P320-as papírral), majd pórustömítés a kereskedelemben bárhol kapható olcsó folyékony fával. Mahagóni színű kellett, könnyű felvinni, pl. gumikesztyűben "belemasszíroztam" a résekbe (szabad kézzel nem ajánlatos fogdosni), 30-60 perc alatt szárad, aztán csiszolható, ragasztható, lakkozható. Száradás után újfent csiszoltam. Jelenleg itt járok:


sm_hajo334.jpg

 Ez lenne az ez elem, ami a két dörzsfát összeköti hátul. Sajna eredetileg nem illettek a helyükre, úgyhogy itt-ott erősebb rábeszélés kellett elsősorban szike formájában.

sm_hajo339.jpg

 Csiszolás és tömítás után még PhotoShop nélkül is más a kép :-).

 sm_hajo341.jpg A hajócska oldalról. Gyakorlatilag eltűntek az illesztési hibák.
 sm_hajo353.jpg

Itt látható, hogy az alsó dörzsfa pont ott csatlakozik be a gerinchez, ahol a külső palánksoron a legtöbb hibát vétettem a sok fogyasztás miatt, de mindezeket jótékonyan takarja. Erre is számítottam.

 sm_hajo357.jpg

Hát ez lenne a (majdnem) teljes kép. Persze a lakkozás előtt még felkerül pár elem és újabb csiszolás következi, most már a pórustömítő anyag eltávolítása céljából, hiszen néha oda is ment, ahova nem kell...

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. augusztus 25. Kedd 09:49


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (2 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 16 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (16), English (0)

Írta: nikkopali () 2009. február 06. Péntek 22:51

Írta: nikkopali 2009. február 06. Péntek 22:51

Szia tetszik és nagyon ötletes megoldás ez a gumis leszoritás remélem nekem is sikerül szia :? :?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Johnie () 2009. február 01. Vasárnap 00:11

Írta: Johnie 2009. február 01. Vasárnap 00:11

Gyula! Tegnapelőtt lefújtam akril lakkal 2 nagyobb alkatrészt a hajómon ( dísztalpakat amin a végén a kész makett ülni fog), amit előzőleg tölgy páccal szineztem. Második napja nem száradt meg teljesen a lakk, igaz nem is folyik már, de ha a két darabot egymáshoz illesztem akkor bizony még akár össze is ragadnak. A lakk neve Akrylan, magyar termék, "szavatossági ideje" :grin még nem járt le. Úgy fogok járni mint te? :zzz

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 7 válasz megjelenítése

Írta: Johnie () 2009. január 13. Kedd 23:18

Írta: Johnie 2009. január 13. Kedd 23:18

Nagyon tetszik a hajód, nagyon szép az alakja, és nagyon szépen alakul a kezed alatt. Tetszik az illesztési problémáknál ez a "folyékony fa" megoldás , esetleg nem tudnál iinfót adni a nevéről és a beszerezhetőségéről? További jó munkát ,csak így tovább!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2008. majus 11. Vasárnap 23:30

Írta: moha 2008. majus 11. Vasárnap 23:30

Nohát, ha valaki idetéved. Azért nem folztatódott a munka, mert a lenolajjal kezelt felületeket akrilgyanta alapú lakkal próbáltam meg átfújni. TANULÓPÉNZ. A lakk hónapok óta nem szárad meg, elvileg manuálisan, mondjuk a felületre merőlegesen tartott szikével lehet lekaparni... Ha kész, szólok. Valószínűleg pár év és folytatom a cikksorozatot. Addig is olvasgassátok a többit :-).

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2008. január 07. Hétfő 22:36

Írta: allermat 2008. január 07. Hétfő 22:36

Elég rendesen haladsz hallod-e! ;)  
Na nem baj, egyszer csak vége lesz ennek a vizsgaidőszaknak, és akkor végre én is rakhatok le valamit az asztalra (sólyára :p )

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: dasboat () 2008. január 05. Szombat 14:38

Írta: dasboat 2008. január 05. Szombat 14:38

Nagyon szépen alakul.Szerintem lakkozás elött az egész felületet folyasd be lenolajkencével ez egy nagyon jó anyag természetes és nem lesz foltos a lakkozás én pl.csak természetes vizesbázisú festékeket és lakkokat használok ezek igen drágák de mivel asztmám van a szintetukus festékekete"enamel" zománc és büdös higitókat nem bírom nem beszélve arról,hogy a vizes bázisú gyorsan szárad és nagyon szeretek vele dolgozni.Én egy pintát építek nekem a furnér cseresznye saját beszerzés de csiszolás meg lakkozás után is csúnya lett a palánkozás mert nagyon megcsiszoltam de kipróbáltam egy másik darabon és lenolajkence segít eltünteni a hibákat meg élete visz a fába na remélem nem untattalak na hello :p

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. január 03. Csütörtök 00:12

Írta: allermat 2008. január 03. Csütörtök 00:12

Nagyon jól haladsz! Tetszik ez a CD tokos megoldás. Szerintem nagyon szép a palánkozás. Soraidból kitűnik, hogy nagyon kritikus vagy magaddal szemben, ugyanakkor ez a jobb minőség elérésére ösztönöz nem pedig lehúz. Ez nagyon jó dolog, szerencsés párosítás. 
 
Egyébként hogy egy kicsit szakmailag is hozzászóljak, a kifolyt ragasztót miért nem törölted le azon nyomban egy száraz ruhával? Akkor sokkal kevésbé látszik, kevesebbet is kell csiszolni. 
 
Mit is mondhatnék még: csak így tovább! 
 
Máté

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2007. december 09. Vasárnap 00:41

Írta: moha 2007. december 09. Vasárnap 00:41

Sziasztok! Köszi a sok segítséget, alakulnak a dolgok. Fel is teszem az újabb kérdést: 
Van 6 db normál ágyú a hajón, meg pár kisebb állványos. Szép fényes, csillogó réznek látszó tárgyakat adtak a kithez, melyeket fel is szeretnék használni. Viszont nem ilyen állapotban. A kérdés, patinázzam-e vagy esetleg fessem, ha festem, milyen színű legyen, patinázni nemigen szeretném, elolvastam a cikkben hogy kissé szagos művelet lenne. De végülis megoldható, van vegyész ismerősöm, aki immunis az ilyenekre. Az ágyúk kerekeit is rézből adták, nagyon szépek, de ott se nagyon hiszem, hogy eredetileg olyan lett volna. Ezekkel mi legyen?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: allermat () 2007. december 07. Péntek 20:12

Írta: allermat 2007. december 07. Péntek 20:12

Gyula! 
 
Lenne itt számodra egy ötlet. Próbáld meg a mintát és a hajó nevét fotómaratással megcsinálni. Itt a link, hogy hogyan kell. 
Ha valamit nem értesz a cikkből állok a rendelkezésedre, a hozzávaló anyagokat lehet kapni magyarországon is. Nem tudom mennyire akarsz belemászni a dologba két alkatrészért, de ezzel nagyon jó eredményeket lehet (elvileg) elérni. Mindenesetre azért nézd meg a linket, hátha kedvet kapsz hozzá.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: davidg () 2007. december 07. Péntek 18:38

Írta: davidg 2007. december 07. Péntek 18:38

én a helyedben nem használnám a réz lapot. Az ablakok kereteit felragaszthatod vékony lécből. A félköríves díszítést, a hajó nevét pedig kivághatod szikével furnérból, esetleg vastagabb, jó minőségű kartonlapból - ez esetben le kell majd festeni, pédául aranyszínűre. Szerintem érdemes kísérletezni, a díszítmények sík felületűek, nem kell 3d alakzatokkal bajlódnod, és sokkal szebbet tudsz készíteni, mint az egyébként sem autentikus fém. 
 
http://gallery.drydockmodels.com/album413/back_3

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 10 a(z) 16 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett