Gretel PDF Print E-mail

By Tóth Gyula, on 2008. January 18. Friday 15:43

Average user rating :    (0 vote)

Views : 25134    

Favoured : 1

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Gretel
2. rész
3. rész
4. rész

No, igéretemhez híven itt a 3. rész, melyben a fémalkatrészekről (is) lesz szó, sokminden más mellett. A test lassan elkészül, a 4. részben már a kész test állapottól fogunk indulni.

A külső palánkozás elkészülése után a belső részek kialakítása következett. A sorrend: padlózás, belső palánksor, keresztfalak palánkozása, VÉGÜL a középső kabin külső, a hajóoldal szintjétől feljebb lévő falának palánkozása. Ennek értelme: ha a padlózás, mivel a helyén kell befejezni, a falnál nem sikerül teljesen pontosan (0.5mm alatt kell legyen a hibája), arra rátakar a belső palánkozás. A belső palánkozásra rátakar a keresztfalak palánkozása, végül a kabin külső, a korláttól felfelé eső palánkozása rátakar a keresztfalak palánkozására. Ennyi.

Lássuk tehát a szokásos képesújságot ettől a művelettől. 

dsc_0583s.jpg  A kabin mögé bekerül egy pad, s mivel az eredeti bordalemezekből kivágtam az ocsmány túllógásokat, bakokat készítettem a padnak 2x5mm-es hulladákanyagból, ezek a bakok láthatóak a képen.
dsc_0591s.jpg  Ez lesz a pad.Eredeti formájában szörnyűséges volt, egyrészt nyilván nem illett a helyére, másrészt görbe volt ott, ahol egyenesnek kellett volna lennie. Sebaj, először méretre alakítottam, majd egy jól irányzott mozdulattal kettévágtam, ez látható a képen. Két darabból kerül be a helyére, itt a két darab között még kicsit ki kellett vágni belőle, hogy illeszkedjen, eredetileg túl széles volt hátul.
dsc_0593s.jpg  Vessünk egy pillantást a fém alkatrészekre, melyek a díszítést hivatottak szolgálni. Ablakok, ajtó, galionfigura, tükör, meg oldaldíszek. Ez az eredeti állapotuk, nagyjából. Puha cinkötvözetből vannak, tehát éles késsel el lehetett távolítani a csapokat, meg kissé meg kellett faragni, reszelni a széleket, mert az öntés pontatlanságai látszottak. A képen látható színük az eredeti, valami nagy szemcséjű aranypor-festék vacak lehet rajtuk, vastagon, és amikor megfogtam, az is megfogta a kezemet. Mivel úgyis reszelni kellett, ott lejön a festék, gondoltam tehát egyet, nitro hígítóba dobtam az elemeket 5 percre, majd használt fogkefével aprólékosan ledörzsölten a festéket. Már úgy jobban mutattak.
dsc_0601s.jpg  Itt látható a test az alsó rész tömítése után, csiszolás előtt. Mahagóni folyékony fa a tömítőanyag, a dió színű gerincre is lehet kenni, mert úgyis festve lesz a nagy része. P300-as körüli csiszolópapírral száradás után bátran lehet visszacsiszolni az eredeti színéig, az már nem bántja a palánkozást. Így is a legdurvább csiszoló, amit használok, a P220-as.
dsc_0604s.jpg  No, a padnál hagytuk abba. A bakokat először lefestettem, de nem tetszett, inkább padló maradék lécből (jól kiszámolták, hulladékmentesen az utolsó volt) készítettem egy takarást a bakok elé. Kis csalás, de mindjárt meglátjuk, mi az értelme.
dsc_0606s.jpg  Benn van a pad.Kicsit kiváva a közepéből már illeszkedik, illetve marajunk annyiban, hogy befér a helyére. Mérések szerint nincs evvel baj, csak a hajó oldalának íve nem olyan, mint a padé... Sebaj, padlózva lesz!
dsc_0608s.jpg No, a bakok előtti takarólécekből ennyi látszik, jól kinagyítva. Optikai csalódás, árnyékban van, és olyan, mintha a padlót látnánk. A valóságban a látható rész kb. 2 mm, de nehéz is így belenézni, ahogy a fényképező optikája tette. 
dsc_0613s.jpg  Ja, kell még dörzsfa is. Hát itt vannak. Be kell valljam, az eredeti terveken a dörzsfák elöl nem találkoznak, de a felső, dió palánkozás futása olyan volt, hogy csak "mesterségesen" tudtam volna fogyasztani elöl, így illleszkedett, és a dörzsfa meg együtt kell, hogy fusson a palánkozással. Az alsó a mahagóni és a dió rész határán fut, és a felrakáskor is ide "akart" jönni, egyáltalán nem kellett csavargatni és erőltetni. 
dsc_0614s.jpg  A dörzsfák 1x2mm-es tanganyikából vannak. Szép, okker színű fa, DE: nem hajlik, viszont a legkisebb méretben is hasad, törik. Ezért úgy kerültek fel, hogy kb. 15 perc főzés után a testre húzott gumigyűrűkkel a helyére szorítottam a dörzsfát, majd hajszárítóval a helyén szárítottam ki. Utána levettem a gyűrűket és felragasztottam. Itt is úgyragasztottam, hogy kb. 2-3 cm-enként raktam egy pöttyöt a gél pillanatragasztóból, közé meg a faragasztó ment. A gél pillanatragasztó másodpercek alatt megköt, nagyon egyszerű és gyors vele dolgozni. 
dsc_0619s.jpg Egy kis lenolaj. Lakkozást nem kap, mert nem szeretnék úgy járni, mint az előző hajómmal... Az olajozást úgy végeztem, hogy egy legkisebb méretű festőecsetet (amivel a sarkokat meg a konnektor környékét szoktuk festeni :-) ) belemártottam a lenolajba, aztán teljesen kihúztam belőle az olajat!!!, s ebben az állapotában a teljes hajó olajozásához elég lesz vélhetően. Hónapokig olajos marad az ecset, ezt másra nem használom. Finoman be kell dörzsölni a fát a lehető legkisebb mennyiséggel, inkább többször, bedörzsölés után azonnal letörölni száraz, nedvszívó puha ronggyal a felesleg eltávolítására. 
dsc_0634s.jpg Még valami a lenolajhoz. Meleg, sötét, antikolt tónust ad a fának, ápolja és ellenállóvá teszi. Szerintem lehet rá festeni akrillal is, de az könnyen lejön, jobb választás az enamel, olajos alapú festék. 
dsc_0638s.jpg  No, az elmélet után itt a gyakorlat. A gerin elejének befedését korábban nem végeztem el, mivel gyanítottam, hogy az orrárboccal gondok leszne. Voltak. Elkészítettem, aztán nem illett a helyére. Elvileg bele kell feküdjön egy, a gerinc tetejébe vájt (reszelt) vályatba. Hogy a megfelelő szögben álljon, először lefaragtam a gerinc tetejét, majd domború tűreszelővel hosszanti irányban vályatot reszeltem bele. Emellett kifúrtam a kötélbandázsnak a lyukat. 1mm-es fúróval...
dsc_0662s.jpg  Hohó, itt vannak a díszek ismét. Csakhogy most már alakítva. Az ajtó eredeti "fát imitáló" berakását simára csiszoltam mini csiszoló-gravír fejjel, a mini fúrógépemmel, illetve itt már fel van festve az első új réteg, bár az ötőcsonkok itt-ott még rajta vannak az alkatrészeken, de úgyis többrétegű lesz a festés. A festéshez a Model Master enamel festékeit használom, Humbrol hígítóval, meg a műanyag modellezésből rám ragadt tudást. Megfelelő hígítás után 1-es normál ecsettel két vékony rétegben kenem le az egészet. A megfelelő hígítás azt jelenti, hogy megfelelően kell fedjen a festék, de nem lehet túl sűrű, mert akkor beül a díszekbe és eltömíti a cirádákat. A díszes részeket arannyal, a kereteket a tanganyika színének megfelelő fával, a tükör és az oldaldíszek belsejét meg feketével. Az ajtó emellett rendes faberakást kap dióból.
dsc_0677s.jpg  No, itt állunk most. Az orrárboc a helyén. Ennek a kialakításáról majd később. Ahhoz, hogy be tudjam fejezni a gerinc felő részét, érdemes volt beraknom. Emellett felkerültek a korlátok is a hajó oldalára. Ezek úgy néznek ki, hogy 3 db 1x1mm-es tanganyika van egymás mellett. Mindegyiket főztem, sablonban hajlítottam, szárítottam, majd a helyére tettem. Először a középsőket, majd a két szélsőt.
dsc_0679s.jpg  Galionfigura.
dsc_0680s.jpg  Ilyen lett az ajtó. Persze a tető felrakása előtt "üvegezést" kap belülről, valószínűleg a makett átlátszó, vékony műanyag csomagolásából vágott darabokból, amiket egyik oldalukon feketére festek (az lesz belül). Látható, hogy kész a pad padlózása és  a kerete, illetve itt lehet jobban látni a korlátot is. 
dsc_0681s.jpg  Ez lesz a hátulja. Ez az első réteg festés. A fekete részeket 00-ás ecsettel festem, iletve a második rétegnél már a kiemelkedő cirádákat is azzal fogom. Kézremegés kizárva, meg kell inni egy sört előtte ;–). Azért itt még nem olyan szép, de majd az lesz.
dsc_0686s.jpg  Vízvonal. Ezzel zárnám a képsort. Nem kis kálvária után sikerült felrajzolni. Sajnos a hajó hátulja nagyon lapos, így nem egyszerű a feladat úgy felrajzolni a vízvonalat, hogy a hajó fenekét nézve a gerincre szimmetrikus legyen a vonal. Képzeljük el, hogy csak pár, szemmel nem is igen látható fokot dől a hajó egyik irányba. Ahol lapos a test, ott nagyon kevés magasságkülönbség is durván elmozdítja a vonalat és nem lesz szimmetrikus a két oldalon. Mondjuk a végére sikerült belőni, de hogy mik nem jutottak eszembe!!! A festése eddig 3 réteg Model Master enamel fehér, 8-as laposecsettel kentem. Vízvonal határát kézzel, nem maszkolok. Még 2 réteg tuti kell, hogy homogénen befogja a sötét mahagóni alapot a festék. Amúgy vékony rétegek, nincs mázolás érzete az embernek. Az utolsó rétegbe kerül majd egy csepp fekete és sárga. Hófhér alja aligha volt a hajóknak...

  Nohát, mára ennyit, mindenkinek további jó szórakozást!

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2009. November 07. Saturday 21:39


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (7), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett