Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Construction arrow Gretel
Gretel PDF Print E-mail

By Tóth Gyula, on 2008. January 18. Friday 15:43

Average user rating :    (0 vote)

Views : 24224    

Favoured : 1

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Gretel
2. rész
3. rész
4. rész
There are no translations available

Ebben a cikkben egy Mamoli gyártmányú, 1:54-es méretarányú XVIII. szd-i yachtot veszünk górcső alá. A hajót eredetileg Fredrik Henrik Af Chapman tervezte.

Először is, a kit ára 18e Ft. Ezért kapunk két marék fát és egy pár elnagyolt kidolgozású fém alkatrészt. Ágyú nem nagyon van a yachton... Természetesen semmiképpen nem éri meg az árát, viszont az építés végére ki fog derülni, relatíve az Independence-hez képest megérte-e? A fa anyaga amúgy elég tűrhető minőségű, a kövektező fafajtákból: tanganyika, mahagóni, dió, s a kit leírása azt állítja, hogy emiatt egyáltalán nem kell festeni a modellt, mert mindenféle színt adtak. Mondjuk a vízvonal alatti rész fehér a dörzsfák meg feketék. Erről ennyit. A bordák és a gerinc rétegelt lemez, kézzel kivágva, úgyhogy szörnyen pontatlan. A méretarány választásáról megint nem írok véleményt, ez szokott történni, ha egy gyár rendkívül széles repertoárban költségkímélően gyárt makettet. A dobozon láthatjuk az elkészült hajót, félelmetesen rossz minőségben, úgyhogy nem is rakom ide. Később azonban majd mellérakom a részletekről készült képeket a saját hajóm képei mellé, hogy lehesen látni a különbségeket. Összeállítási útmutató van, de nem fényképes és nem elég részletes, tehát nagyon figyelni kell, mit csinál az ember. A kész hajó hossza 410mm lesz állítólag, az biztos, hogy a hajótest teljes hossza 210mm, tehát egy igen kicsi hajóval állunk szemben. Nézzük tehát az építést lépésről lépésre képekben.

sablon1s.jpg

Első lépésként lemásoltam a gerinclemezt egy lapra, majd megrajzoltam a képen látható sablont. Egyszerűen a belső fedélzetek vonalában a test közepe táján húztam egy egyenest, amire a bordák becsatlakozásánál merőlegeseket állítottam. Ha elég pontosan csinálja az ember, akkor szép párhuzamos és merőleges vonalakat kap. Végül az eredeti egyenessel gerincvastagság távolságban párhuzamost húztam, kartonra ragasztottam a rajzot és fémvonalzó mellett szikével kivágtam a bordák és a gerinc helyét. Legjobb, ha hullámkartonra ragaszt az ember úgy, hogy két kartont úgy ragaszt össze, hogy a hullámok merőlegesen legyenek, így könnyű lesz vágni és mégis erős.

sablon2s.jpg  Belepróbáltam a gerincet és  bordákat. Így merőlegesek lesznek a bordák az EGYENES gerincre és párhuzamosak egymással. Jó, ha kissé szorulnak a sablonban az elemek, így nem fog elmozdulni ragasztás közben.
sablon3s.jpg  Talán itt már ragad. Ha mondjuk hosszanti metszetek is rendelkezésre állnának a testről, akkor ilyen sablonokkal jól lehetne ellenőrizni, hogy a bordák helyes magasságban állna-e.
sablon4s.jpg Nagyon sok baj volt a bordákkal. A cég embere kézzel vágta ki őket, ami nem lenne baj, de milliméteres hibával dolgozott mind a bordák, mind a gerinc esetében. Csakhogy ez egy kis hajó és nem tűr ennyi pontatlanságot. Néha a bordák nem csúsztak a helyükre, nem volt elég mély a kivágás középen, néha meg beestek, mert túl mély volt. Utóbbit nehezebb javítani. A szimmetrikusság is jó kérdés, talán a képen látszik, hogy még van mit javítani. Hiába, ha pontatlanok a bordák, ez van. De a palánkok felrakása előtt úgyis csiszolni, alakítani kell az egészet. 

<> 

<> 

allat1s.jpg
Egyik kedvenc "zenekar"-omtól idéznék: Te milyen állat feje vagy? Egy a képződmény itt az az állapot, amikor a fedélzetek ráragadnak a kész szerkezetre. Láthatóan befőzőgumikat használtam a rögzítéshez. Nem azért van rajta amúgy annyi, mert szép, hanem mert mindenhol megfelelően le kell szorítani a fedélzeteket. Az egyetlen piros gumi fontos a képen, ez szorítja középen, a nyílásnál a szerkezethez a fedélzetet.
allat2s.jpg  Itt meg lehet figyelni, hogy a legmélyebben fekvő fedélzetet úgy szorítóztam, hogy a két bordát szorítottam össze, ami között van. Ennek oka, hogy nincs alátámasztása alulról a fedélzetnek a bordák szélénél, így könnyen lahajlana, ha erős gumival szorítanám. Fontos, hogy helyes szögben álljanak a fedélzetek, szimmetrikusan a gerincre.
allat3s.jpg  Felülről. Azért hiszitek, hogy görbe, mert olyan a háttér... csak később jöttem rá. Viszont: A padló is készül, s nem azért készült eddig, mert meguntam, hanem mert a bordák túllógásai, amihez ilesztjük a fedélzeteket, a palánkozás után ki lesznek vágva. Akkor fogom befejezni a padlózást.
borda1s.jpg  Ez már a palánkozáshoz való előkészítés, szokásos faragás és csiszolás után. A farnál kemény fát adtak, ott fűrészelni kellett. Ennél a műveletnél mindennél fontosabb, hogy pontosan szimmetriusra sikerüljön csiszolni a bordákat, hogy szép legyen a hajótest, illetve, hogy a palánkok mindenféle erőltetés nélkül feküdjenek föl majd a helyükre. Legjobb, ha az ember folyamatosan elölről és hátulról is, szemére merőlegesen és egyenesen tartva a gerincet belenéz a szerkezetbe, pont úgy, mint ezen a képen.
borda2s.jpg  Ez nem ugyanaz, mint az előző kép, nézzétek meg a gerincet a kép tetején. A becsatlakozó bordákon ebből a szögből már látszik, hogy a megfelelő párokon még alakítani kell, hogy szimmetrikusak legyenek.
borda3s.jpg  Ez meg a hátulja. Az egyik bordával még sok bajom lesz. Illetve kettővel, a főborda a legrosszabb, szinte beesik az előtte és utána lévő közé a fedélzet szintjén, a gerincnél meg túl "erős". Persze ezután még sok csiszolás következett. A szerencsés dolog az, hogy a test 20 cm hosszú, úgyhogy egy nagyobb csiszolópapírral az összes bordát csiszoltam egyszerre és így a kezemmel éreztem, hogy ha valami valahol még kiállt vagy nem volt jó az ív.

<> 

<> 

szeg1s.jpg Egyszer csak kész lett a bordák széleinek kialakítása, tehát következett a palánkozás. Közben nem készültek képek, csak a végeredményről. A palánkok 1x4mm-es tanganyika lécek, tehát a vastagságuk 1mm!!! Ha valahol nem jó a bordák íve 0.5 mm-re akár, azonnal megtörik a futása a palánkoknak. A felrakáshoz kicsit beáztattam a léceket, majd ragasztottam és szegeltem és a helyükön fognak száradni. Könnyen hajlíthatóak, csavarhatóak, egyszerűnek is tűnik, de mivel ritkán vannak a bordák, nagyon kell vigyázni, nehogy két borda között egy óvatlan mozdulattal beszakítsuk a testet. A palánkozás rendjéről lehetne sokat írni, nem is traktálok senkit. Szerintem nincs jó megoldás, mindenki úgy csinálja, ahogy akarja. A lényeg, hogy a palánkok futása megadja a hajó karakterét, sehol se feszüljenek és pontosan illeszkedjenek egymáshoz. Jobb ábrákkal és képekkel részletesebben leírom később.
szeg2s.jpg  Az orr részre kicsit több szeg kellett. A szegeket, amik a kit részei voltak, kicsi, recés fogóval nyomogattam be kézzel, máskülönben szétvernénk az egész testet... Mondjuk az Independence-hez képest látszik a különbég, itt már az első sor palánk is rendesen illeszkedik. A keletkező réseket ragasztóval tömítettem, egyszerűen bevizeztem a testet és bekentem ragasztóval, kézzel. Kívül belül, ahol hozzáfértem. A nedves fa beszívja a ragasztót és nagyon keményre szárad az egész.
szeg3s.jpg

 Látszik, hogy csillog a test. Ezen a képen amúgy azt kell látni, hogy van egy-két tollal rajzolt vonal a gerincen. Ezt mindkét oldalraszimmetrikusan, a tervrajzról lemásolva még az építés legelején felrajzoltam a gerincre. A belső vonal mutatja az első sor palánkozás határát (tehát mindkét oldalon pontosan ugyanaddig futnak a palánkok, a külső vonal meg, ami a gerinc mentén fut, a második sor palánk határát mutatja. Külön gerinc már nem jön a modellre, ezért van a második vonal.

nut1s.jpg  A mellvéd palánkját raktam föl utoljára.Gyakorlatilag csak az alatta lévőpalánkhoz lehet illeszteni, meg a bordák túllógó részeihez, de azok ki lesznek vágva! Így aztán,m hogy az orrnál ne legyen baj és stabilan tartsa a palánkot, vájatot készítettem szikével a gerincbe.
nut2s.jpg  Itt látható, hogyan fogja a mellvéd palánkját a gerinc elöl. Ez nem fog leválni.

also1s.jpg
 A mellvéd palánkjának felrakása után a középső, magasabb rész két-két palánkját kell még felrakni és kész.
 also2s.jpg A palánkozás után MINDEN szeget KIHÚZTAM, ha nem áll meg anélkül a hajó, akkor úgyis mindegy. 
also3s.jpg A ragasztós kezelés miatt nehezebb volt csiszolni, de nem is nagyon kellett, csak a palánkok széleit csiszoltam egymáshoz.
also4s.jpg Na, ez most elfogadhatóan szimmetrikus lett.
also5s.jpg Azért a szegek helyeit és az apró egyenetlenségeket geltteléssel javítottam.  Az egész testet bekentem glettel és száradás után finom csiszolópapírral visszacsiszoltam. Láthatóm hogy nem sok glettelés kellett.

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2009. November 07. Saturday 21:39


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (7), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett