Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Hajók története arrow Flamand Galeone 1539 2. rész
Flamand Galeone 1539 2. rész PDF Nyomtatás E-mail

Szeibel Laszlo, 2008. február 19. Kedd 09:21

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 24853    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Hajózástörténet


Egy galeon rekonstrukcioja egy autentikus múzeumi modell után. Museo Naval Madrid 1:50

Királyhű flamand vazallusok 1593-ban az akkori spanyol királynak, II. Fülöpnek egy szép hajómodellt ajándékoztak, ami jelenleg a madridi Museo Naval-ban található. A modell a korszak legjelentősebb hajótípusát ábrázolja.
Habár a modell a szakirodalomban és a múzeum leltárlistáján a galeone megjelölést hordozza, tulajdonképpen inkább egy lassújárású, nehézkes karracke és egy karcsú, fordulékony hadigaleon keveréktípusa.
A karracke-tól a hátsó rész mellvédjének felfelé futó, fokozat nélküli, szép hosszú töretlen ívelését örökölte, de nem a karracke-ra jellemző előre kinyúló előbástyáját. A galeontól ellenben a karcsúbb formát, a jellemző, előrenyúló galliont, a tökéletesebb vitorlázatot és jobb manőverezőképességét.
Sajnos a madridi modell nem arányos. "Votivschiff"-ként, azaz fogadalmi ill. templomi modellként lett építve, azaz felfüggesztésre.
Hosszirányban szépen arányosan van kialakitva, de az oldalfalak és az árbocok aránytalanul magasak, az előhajó túl keskeny és kicsi, mindez persze azért, hogy a szemlélő alulról arányosnak lássa a modellt.
Az oldalfalak reneszánsz stílusú díszítése egyszerűen páratlan! Sokkal dekoratívabb, mint az angol galeonok geometrikus festett mintázata (Revenge, Elisabeth Jonas), szebben és filigránabban kivitelezték, mint az ún. stockholmi galeonnál. Az eredeti modellnél az oldalfalak festve vannak. Csak a hosszú galéria oldalai faragottak. Tapasztalt modellépítőknek ajánlatos az oldalmotívumokat is faragással ill. plasztikusan ábrázolni.
A modell kötélzete itt-ott károsodott és szakértelem nélkül javították, ezért meglehetősen tarka, nem egészen pontos.
Az árbocozat, - a spriet (felső orrárboc), elő- ,fő- , besan - és bonaventura árbocokkal - arra utal, hogy a modell korának egy nagy hajóját ábrázolja.
Mint már említettem, a modell nem arányos. A rekonstrukció a modell alapján azonban egy olyan hajót kívánt ábrázolni, amelynek méretei egy korabeli galeonnak megfelenek.
Sajnos még utalásokat sem találtam arra vonatkozólag, hogy a modell építésének idején egy neki megfelelő igazi nagy hajót is építettek-e. Néhány szakirodalom említést tesz egy "Le Gran´Griffon" (A nagy Griffmadár) nevű nagy flamand hajóról, valamint létezik néhány, a tengerfenékről kiemelt ágyú, amelyek állítólag egy a spanyol Armadához tartozó, azonos nevű flamand galeonhoz (ill annak elsüllyedt roncsához) tartoznak. Hogy ez a modellel megegyező lenne, arra sajnos hiányzik a bizonyíték.
Ennek ellenére a modell egy hajót ábrázol, aminek a típusát a flamand idősebb Pieter Brueghel, számtalan rajzán és festményén - ha kevesebb díszítéssel is - szakértőként élethűen mutatja meg.

A fontosabb források:

  • "Abhandlung über den Schiffsbau um 1620" - Értekezés a hajoépitésröl 1620
    Cím nélküli anonym angol kézirat. (Egyes szakértök ezt is Matthew Bakernek tulajdonítják)
  • "A Ship is a concave Body ..." - A hajó egy konkáv test ... (így kezdődik) W. Salisbury feldolgozása
  • "Mallung nach dem Hauptspant" - Méretezés a föborda alapján - Matthew Baker
  • "A Treatise on Rigging 1620" - Kötélzet - anonym, W. Salisbury átdolgozása
  • "The Seaman´s Dictionary " - A tengerész szótára (lexikona) - Sir H. Mainwaring
  • Pieter Breughel hajoábrázolásai
  • Egy flamand galeon modellje - galéria nélkül - Musee de la Marine - Paris
  • A modell "Großer Lübecker Adler " - a Nagy lübecki sas - amiről ugyan azt állítják, hogy egy nagy Hansa Kogge - ami igencsak kérdéses, mert az igazi koggék korszaka 1530 körül már rég lejárt, és tkp. már semmi köze sincs az ún. Hansa Koggékhoz, de ennek építése volt a Hansa szövetség utolsó kísérlete időközben ugyancsak lecsökkent hegemóniájának megmentésére, - és igencsak nagy hasonloságot mutat flamand karrackokkal és galeonokkal. - Deutsches Museum, München és Deutsches Schiffartmuseum, Bremenhafen.
  • Ez a modell 1:25- ben van épitve, azaz majdnem 3 m hosszú:Großer Lübecker Adler - oldalnézet
  • Számtalan szakkönyv

 Fö méretek :

   M 1:1 (m)  M 1:50 (mm)
 Legnagyobb vagy teljes hossz (orrárboccal és papagájrúddal)  67,50  1350
 Legnagyobb hossz (hajótest)  56,25  1125
 Tőkék közötti levetített hossz  42,90  858
 Vízvonalhossz  40,00  800
 Az egyenes gerinc hossza  32,25  645
 Legnagyobb szélesség (a főbordán)  12,00   240
 Szélesség és gerinchossz aránya 1:2,688
 űrmélység  5,00  100
 Magasság a gerinc aljától a főárboc zászlógombjáig  56,00  1120
 A fővitorlarúd hossza  30,00  600

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2008. július 11. Péntek 08:44


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett