Főoldal arrow Cikkek arrow Mordaunt építése
Mordaunt építése PDF Nyomtatás E-mail

Szikora László, 2008. június 24. Kedd 22:46

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 31758    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Mordaunt építése
2. rész
3. rész
4.rész
5.rész
M75.jpg Hosszú ideje nem jelentkeztem, de ez nem azt jelenti, hogy leálltam az építéssel, csak elég időigényes munkálatokat végeztem. Például a képen látható tat szobrokkal szórakoztam. Természetesen ezeket is a pantográf maróval kezdtem, hogy egyformák legyenek, majd faragással, csiszolással, polírozással véglegesítettem.
M76.jpg A tat két sarkát kardos, pajzsos harcos szobra őrzi, na ez feladta a leckét. Háromszor nekifutottam a faragásának kézből, de olyan gnómokat sikerült kreálnom, hogy a Gyűrűk urába sem fértek volna be. Ezért ismét a pantográfhoz fordultam, miután egy játékboltban vettem egy bűvész figurát, mely hasonló mozdulatot ábrázolt és a méretaránya is elég jó volt. Így már lett két jó szoboralapom.
M77.jpg „Levetkőztettem”, kapott kardot, pajzsot. A rajzokkal nem teljesen egyezik, de ezek hasonlóan egyediek, mint az oroszlán galleonfigura.
M78.jpg Lefestettem a régi és új faragásokat, így azért egész másképp néznek ki.
M79.jpg Itt látszik, hogy rajzról dolgozok. A kis oroszlánfejű nők rafináltak voltak, mert ívesre kellett alakítani.
M80.jpg Ilyen lett a valóságban.
M81.jpg Az előző beszámolómat azzal befejeztem be, hogy jöhet az előfedélzet felrakása, ami meg is történt miután az ágyúkat és a tűzhelyet a helyére raktam.
M82.jpg A horgonydaru is elkészült, ez elég nagy csörlőkből áll, így nem csak imitáltam a csigákat, hanem elkészítettem működőképesre.
M83.jpg Az galleon íveivel folytattam. Ügyesen, okosan, elvégre műszaki vagyok, kiszerkesztettem az íveket. Mikor kivágtam és a helyére próbáltam, rájöttem, hogy nem sokra volt jó a tudományos előkészület. Mondjuk egy kiindulási alapnak jó volt. Ki kellett vágnom egy darabot a közepéből, erre-arra hajlítgattam, próbálgattam, reszelgettem. Mikor már a helyére illeszkedett, egy pár nútot és faragást tettem rá díszítésnek.
M84.jpg Ilyen lett. Lehet, hogy nem tökéletes, de szerintem ennyit tudtam kihozni belőle. Közben helyére került a homlokfelület is, már elő voltak hozzá készítve az alkatrészek, faragások.
M85.jpg A korlátokat kis stiftekkel raktam össze, egyrészt, hogy egy irányba kerüljenek a függőleges elemek a kötélfogó babákkal, másrészt, hogy erősebb legyen, mikor feszítgetem a kötélzetet. Meg persze így könnyű volt összeragasztani, mivel mindennek meg volt határozva a helyzete.
M86.jpg A korlátok is lendítenek az összképen. Az is látszik, hogy takargatom a hajót, de így is porosodik szépen, de hogy mitől?
M87.jpg Nekikezdtem a fedélzetet beépíteni, elsőként a rácsokat készítettem el, semmi különös, a hagyományos módszert alkalmaztam.
M88.jpg A rajzok 1:60-ban vannak, ezért minden méretet fel kell szoroznom, hogy a megfelelő méretűek legyenek az alkatrészek. A kötélfogó bakoknál már csak imitáltam a csigákat, de nem feltűnő.
M89.jpg Az előfedélzeti hajóharang összeépítve a bakokkal.
M90.jpg A horgonycsörlő alkatrészei.
M91.jpg A kész horgonycsörlők, tulajdonképpen működőképesek.
M92.jpg A létrák is könyv szerint készültek.
M93.jpg Na, innen már izgalmasabb dolgok jönnek. Sokat gondolkodtam a csigalépcső elkészítési módján. Csináltam próbahajlításokat is, de ilyen kis ívben a pofafákat meghajlítani, úgy, hogy még szabályos ív is legyen, szerintem lehetetlen. Ilyen kis léptékben a lépcsőlapokat is érdekes lett volna szabályosan beragasztani, ha nincs a helye bevésve a pofafába. Ezért azt találtam ki, hogy csinálok egy sablont, majd jött az ötlet, hogy egyúttal a pofafákat íves előgyártmányból vágom ki. Ezt az érdekes formát marógépen körasztallal készítettem. A lépcsős rész egy ragasztósablon a lépcsőlapokhoz és homlokdeszkákhoz, de ebben tudtam összeragasztani a pofafákkal is. A két íves részből készültek a pofafák.
M94.jpg Tehát miután megcsináltam a lépcsőlapokat és a homlokdeszkákat, a lépcsősablonon összeragasztottam. Benne hagyva a sablonban melléraktam az íves darabokat, így rá tudtam jelölni a lépcsőlapokat, a csúcspontokat összekötve (alul-felül ráhagyva) megkaptam a pofafák formáját. A pofafa éle az ív minden pontján merőleges, tehát ezt rá kellett számolni a kivágásnál, majd reszelés, csiszolás. Látható, hogy igen érdekes formák keletkeztek.
M95.jpg A balusztereket a pantográfon esztergáltam. „Hatalmas” darabok!
M96.jpg A korlátot ívesre vágtam, majd megcsavarva hajlítottam a helyére. Elég küzdelmes volt a balusztereket szögben méretre vágni, majd a tetejére ragasztani a korlátot, de megérte.
M97.jpg Itt látszik, hogy be kellett raknom az ágyúkat a lépcső felszerelése előtt, mert utána már körülményes lett volna.
M98.jpg Az előfedélzet a fedélzeti elemekkel.
M99.jpg Elég jó közelképeket tudok csinálni a telefonommal. Most látom, hogy le kell vágnom a csavarokat, amivel a fedélzetet fogattam fel!
M100.jpg Látkép az előfedélzetről.
M101.jpg Gyakorlatilag a fedélzeti elemek felkerültek. Még kellenek a kötélfogó szarvak, valamint az ágyúk, de ezekhez még csigákat és kötelet kell csinálnom.
M102.jpg A díszítés tovább folytatódik, elkészültek az ágyúnyílások körüli koszorúk (ezekkel is jó sok időt töltöttem!), valamint felkerültek az oldalfaragások. Az árbócok, macskafejek, csigák következnek, ennek egy része elég rabszolgamunka lesz, de azért nyomatom tovább.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2019. április 17. Szerda 13:10


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: tszecsy () 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Írta: tszecsy 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Gyönyörű ez a hajó, gratulálok hozzá! Azt megkérdezhetem, hogy a palánkokat hogyan hajlítod elő: Forró vízben? És évre hogyan alakítod, fa alapra szegeket beütve rágörbíted?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: papóca () 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Írta: papóca 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Kedves Laci! Most kattintottam rá épülő hajódra- hát nem semmi a faragásod, nagyon tetszik. Én még faragással nem foglalkoztam, eddigi hajóimhoz "előre gyártottak voltak a figurák. Nagyon várom a folytatást, mivel az a rész következik ami engem igazán érdekel: a palánkozás. Remélem azt is hasonló részletességgel fogod ismertetni. Gratulálok és további sikeres munkát kívánok! papóca

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Janos Syd () 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Írta: Janos Syd 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Szia 'wercome' 
Nagyon szep lesz a Mordaunt! Jok a faragasok es foleg a pantografon akadt meg a szemem. Ugye ez egy 2 tengelyes, es a harmadik tengelyt a tapogato es a marofej (leptekaranyos) emelesevel ered el? 
En is csinalok faragasokat, a Royal Yacht Caroline-hoz (lasd a Galeriaban) 8 agyuablak-keret es szornyfej kellett, jo lett volna egy pantograf! 
Kulonben is 'rokonlelkek'; vagyunk, en SolidWorks-ben dolgozom. 
Janos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Hajos Joe () 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Írta: Hajos Joe 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Szia Laci!Hál istennek nem látszodott rajtad, hogy nem érzed jól magad, vagy csak az elfogyasztott alkohol éreztette jotékony hatását? Végül is mindegy a lényeg, hogy tovább épited ezt a remek modellt!Az oroszlán irigylésre mélto faragásához külön gratulálok! Jó lenne Skype-on vagy telefonon egy kicsit hosszabban elbeszélgetni! Üdvözlettel: Hajós Joe

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 8 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2012. január 18. Szerda 21:08

Írta: hajómester 2012. január 18. Szerda 21:08

Nagyon meglepődtem ma reggel, amikor szokásom szerint beléptem ide és az algíri sebek helyén a Mordauntot láttam! 
Ez a dolgok rendje, az újaknak helyet kell adni. 
Nagyon örülök annak, hogy hosszú szünet után láthatjuk tovább épülni a hajót. A gallionfigura tökéletesre sikerült.. Milyen fából faragtad? Érdekelne az is milyen anyagból készül a palánkozás. 
Biztos vagyok benne, hogy remekül fog kinézni az egész hajó. 
A tat palánkozásába úgy érzem rossz helyen fogtál bele. A felfele futó palánkok végét könnyebb lenne rögzíteni, ha nincs ott a felette lévő keresztirányú palánkozás. Azokat hosszabbra lehetne hagyni és amikor mind fenn van egy vonalba lefaragni és összecsiszolni.  
Persze nem megoldhatatlan, csak nehezebb. 
További jó építést.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Írta: moha 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Igen, a ritka bordázat szinte minden általános minőségű kitnek problémája. Alig birod megcsinálni, mert általában a bordák távolsága és a palánk vastagsága nincsen jó arányban. Egy 1mm vastag palánkozásnál már nagyon is félő, hogy egy rossz mozdulatnál beszakad az egész. A Gretel hajóm pont ilyen, kitmódra ritkák a bordák. Elég szenvedős volt a palánkozás. Itt viszont nagyon figyelni kell arra, hogy pontosak legyenek a bordák, rendesen álljanak, különben könnyen hullámos lesz a palánkozás. Persze most a bordák ívre csiszolása is könnyebben fog menni, mintha ritkán lennének... A faragványoktól meg elájulok. Nagyon pöpec! Ugye nem először csinálod?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Nemo () 2008. június 30. Hétfő 13:26

Írta: Nemo 2008. június 30. Hétfő 13:26

Az elsőt én írtam és a technika ördöge dolgozhatott, jó munkát a hajóhoz.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2008. június 27. Péntek 09:07

Írta: wercome 2008. június 27. Péntek 09:07

Mivel 3D-s tervezőprogrammal (Solid Edge) dolgozok, ezzel szerkesztettem a plusz bordákat is, nem volt egyszerű a képeket áttenni a programba, valahol keletkezett is egy 10%-os növeledés, ezt később fénymásolással kicsinyítettem vissza. Részletesebben nem írom le, mivel ehhez ismerni kellene a programot.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. június 25. Szerda 09:43

Írta: allermat 2008. június 25. Szerda 09:43

Már nagyon vártam a következő hajód! Úgy látom ez méltó folytatása az eddígieknek!  
Nagyon jók a faragások, főleg a növényi motívumok tetszenek, azok a képek alapján teljesen rendben vannak! 
Tetszik a másoló szerkezet is, bár ahogy mondtad tényleg akad finomítanivaló a (fél)kész darabokon, de azért így is sokkal gyorsabb, mintha egyenként kézzel faragnád. 
Esetleg hallhatnánk némi ismertetőt arról, hogy milyen módon szerkesztetted a plusz bordákat (számítógépet használtál nemde)? 
 
Sok szabadidőt kívánok hozzá!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2008. június 25. Szerda 09:34

Írta: Tyrman 2008. június 25. Szerda 09:34

Gratulálo a faragványokhoz. Gyönyörűek. :) 
Egy kérdés. Hogyan szerkesztetted ki a többlet bordákat? Én sejtem, de a lehetnek itt olyanok, akiknek érdemes lenne ezt leírnod.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett