Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Construction arrow Mordaunt építése
Mordaunt építése PDF Print E-mail

By Szikora László, on 2008. June 24. Tuesday 22:46

Average user rating :    (1 vote)

Views : 31733    

Favoured : 1

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Mordaunt építése
2. rész
3. rész
4.rész
5.rész
sm_M32.jpg
Az utóbbi időben elég lassan haladtam a hajómmal, ez abból is látszódik, hogy majd két évvel ezelőtt jelentkeztem az építés leírásával, de mint látni fogjátok, azért megint egy kicsit épült-szépült a Mordaunt. Tehát a palánkozás következett, melyhez 7x2 mm-es körtefa léceket használtam és a Loctite pillanatragasztó gél mellett döntöttem. Ez jó választás volt, mivel lényegesen gyorsabban haladtam, mint az előző hajómnál használt faragasztóval, bár drágább is!
sm_M33.jpg
Először a dörzsfák alatti palánkokat ragasztottam fel, ezzel adtam meg az bázis ívet. Ez az a két világosabb palánk, ami középen látszódik. Ja, igen, azt még nem mondtam, hogy a palánkokat színárnyalat szerint szétválogattam, hogy a pácolandó részeknél hasonló sötétségűek legyenek, a festett részeknek meg mindegy, hogy milyen árnyalatú és erezetű a deszka.
sm_M34.jpg
Még csiszolás előtt is egész jól néz ki és végre sikerült egy jó közelképet készítenem. Persze az orr és tat résznél nem lett ilyen szép, volt mit csiszolni és még így is maradtak rések, kisebb hibák. Azzal vigasztalódom, hogy az eredeti sem lehetett tökéletes!
sm_M35.jpg
Megcsiszolva és kigittelve, pácolásra és festésre előkészítve.
sm_M36.jpg
Festés után már jó, ha stabilan le tudom tenni a hajót, ezért összeütöttem az állványát, nem bonyolítottam túl. Alulról csavarral a gerincbe rögzítem, így nem tud elmozdulni a későbbi munkafolyamatok alatt. Hogy egy kicsit elkülönüljön, dióval pácoltam, majd lelakkoztam.
sm_M37.jpg
Az a jó/rossz tulajdonságom, hogy ha valamitől félek, vagy nem tudom, hogyan csináljam, akkor félreteszem a dolgot, hogy beérjen. Most ez volt a pácolással: szeszes vagy vizes pácot használjak? Mi lesz, ha az egész eddigi munkámat tönkreteszem, mert foltos lesz? Szóval egy teljesen más témával, az ablakokkal kezdtem el foglalkozni. Ezen is sokat filóztam, és arra jutottam, hogy csak fából kellene kivitelezni! Mivel gyakorlatilag egy fedélzeti rácsot kell csinálnom, csak vékonyabb anyagból és nem derékszöges összerakással. Ezért marással és fűrészeléssel kis fogazott léceket csináltam, valamint kicsi léceket melyek belemennek a nútokba.
sm_M38.jpg
Az ablakkerethez kicsi T-léceket martam.
sm_M39.jpg
Mivel minden ablak más méretű, illetve más szögben áll, egyszerűen a rajzot vettem alapul, erre ragasztottam fel a függőleges léceket pillanatragasztóval.
sm_M40.jpg
A nútokat tűreszelővel a megfelelő szögre igazítottam, majd beleragasztottam a vízszintes léceket. Meglepő, hogy a papírra ragasztott lécek milyen mereven álltak, simán lehetett reszelni, persze azért „könnyű” kézzel.
sm_M41.jpg
A T-léceket felrögzítve adtam meg a külső formáját.
sm_M42.jpg
Leválasztottam a papírról és finoman addig csiszoltam, míg a függőleges lécek egy síkba kerültek a vízszintes lécekkel. A ragasztó olyan jól fogta, hogy csak egy helyen esett ki egy kis darab. Nem rossz arány 14 ablaknál.
sm_M43.jpg
A pácolás még mindig érett, így az oldalzsebekkel folytattam. A kit instrukciójával ellentétben egy darabból faragtam, csiszoltam ki. A nehézsége csak annyi, hogy minden oldala szögben van vagy íves. Az éleket nem csináltam tökéletesre, mivel ezeken mindenhol díszlécek lesznek.
sm_M44.jpg
Lefestve, ablakokkal. Elfelejtettem az ablakoknál megemlíteni, hogy a festés után vékony plexi lapot ragasztottam az keret mögé, így igazi üvegezett hatása lett.
sm_M45.jpg
Még egy próbafestés is belefért a pácolás elé. Azt próbáltam ki, hogy ha az arany festés előtt lenolajkencével kezelem a fát, mit változtat a kinézetén. A jobb oldalon látható két dísz közül az egyik be volt eresztve, a másik nem. Bár a fotón látszik különbség, ez csak a fényviszonyoknak köszönhető, a valóságban tök egyforma lett. Így a lenolaj kilőve!
sm_M46.jpg
A hosszú „felkészülés” után olyan gyorsan lepácoltam a hajót, hogy nem is készült fotó. Itt már a fehér festéshez maszkoltam, mivel az a tapasztalatom, hogy ecsettel nagyon rossz fehéret festeni, ezért ezt fújtam, hogy szép homogén legyen.
sm_M47.jpg
És itt van bepácolva, lefestve! Végül rusztikus tölgy vizes pácot használtam. A felszőrösödés ellen a pácolás előtt többször (sokszor!) vizes ruhával benedvesítettem, száradás után 500-as csiszolópapírral lesimítottam. Egy idő után már nem szőrösödött, akkor jött a pác, kis labdaccsal felkenve.
sm_M48.jpg
Ismét az ablakok a tattükörben. A lényeg, hogy a leírás 3 mm vastag rétegelt lemezt ír a tattükör anyagának. Ügyesen el is készítettem, majd rájöttem, hogy még 100-as szöggel sem tudom a tat ívében rögzíteni. Ezért egy kis csaláshoz folyamodtam és 2-es műanyaglapból újracsináltam és kis csavarokkal rögzítettem.
sm_M49.jpg
A felcsavarozás és ragasztás után bepalánkoztam. Szerintem így még szebb, mintha csak simán a rétegelt lemezt festem.
sm_M50.jpg
A fekete részeket is lefestettem, illetve a dörzsfák is felkerültek
sm_M51.jpg
Közben a fedélzet is alakulgat, a fedélzetek közti homlokfelültekről még a faragott oroszlánok és az ajtók vasalatai hiányoznak
sm_M52.jpg
A pácolt felületet lelakkoztam, így már érettebb színe van. Most itt tartok, végre látszódik, hogy ebből mégiscsak hajó lesz!


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2019. April 17. Wednesday 13:10


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (11), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett