Főoldal arrow Cikkek arrow Irodalom arrow Nagyvilág arrow Mordaunt építése
Mordaunt építése PDF Nyomtatás E-mail

Szikora László, 2008. június 24. Kedd 22:46

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 57895    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Mordaunt építése
2. rész
3. rész
4.rész
5.rész
Elég régen volt, mikor elkezdtem a Mordaunt építését, illetve az építés első részének megjelenése több, mint három éve volt. Talán már majdnem a „roncstemetőbe” került a cikk. Sajnos kevesebb lett a szabadidőm, valamint más projecteken dolgoztam (terasz pavilonnal, konyhaszekrény, kocsibeálló, …), illetve lehet, hogy egy kicsit „alkotói válságba” kerültem. Egyedüli makettes aktivitásom a találkozókon való részvétel volt és a legutóbbin rettenetesen rosszul éreztem magam, hogy a sok kész és félkész hajó közé csak rumot tudtam vinni (azért ennek is örültek a többiek!). Szóval ismét kiköltöztem a műhelybe. Látszólag nem sokat haladt a hajó, de sok mindent előkészítettem. Egy makettezőtársunk szintén a Mordauntot kezdi építeni és egy kicsit meglepődve kérdezte, hogy mi az a sok minden, amit elő kellett készítenem. Egy kicsit neki is szól ez a második rész:
sm_M18.jpg
A palánkozás miatt a bordákat megsűrítettem, ahogy azt előzőleg már írtam, de a tatnál ismét egy nagy űrrel találkoztam. A képen látható az utolsó rétegeltlemez borda, ezután a tattükörig a rajz szerint a levegőben lógna a palánk. Ezért „ácsoltam” még hozzá egy tartószerkezetet, mely egyben a tattükröt is biztonságosan fogja rögzíteni. Emellett az alatta levő íves részt is bordásan oldottam meg.
sm_M19.jpg
A sűrűbb bodázás és a nem túl gondos megtervezése miatt több helyen a bordákhoz kerültek az ágyúnyílások, ezért, illetve az egyszeri palánkozás miatt előre beépítettem az ablakokat. Az árbócok alsó darabjait is elkészítettem, beillesztettem, amíg még láttam a csatlakozási pontjait és be tudtam állítani, így ha arra kerül a sor, csak bekenem ragasztóval és mehet a helyére.
sm_M20.jpg
Itt már lefestve jól látszódnak az ágyúnyílások, valamint mögéjük feketére festet lapokat fogattam fel, ezek tartják majd az ágyúcsöveket.
sm_M21.jpg
A kritikus szemek biztosan észrevették, hogy több helyen csavart használtam, lehet, hogy törvénytelen, de remekül lehúzta a fedélzet rétegelt lemezét, illetve az ágyúnyílások mögötti fekete lemezt is így tettem fel, nem bízva a ragasztóban, mikor majd fúrom és nyomom bele az ágyúcsövet. Ennek a képnek még az az érdekessége, hogy a kitkészítők úgy tervezték meg, hogy egy darabban nem lehet betenni a fedélzet ezen részét, ezért hosszában is meg kellett osztanom, így tudtam befordítani a helyére.
sm_M22.jpg
A rabszolgamunkán is túl vagyok, ledaraboltam és megcsiszoltam az összes palánkot és pallót, így nem is látszik soknak, pedig jó néhány napom ráment.
sm_M23.jpg
Ez a kis csiszolószerkezetem: vastagsági és homlokcsiszoló egyben fúrógéppel meghajtva. Átengedtem a palánkokat, így egyforma vastagok lettek és eltűntek a fűrésznyomok.
sm_M24.jpg
És íme az első palánkozás! A tat alatti rész, mely minden irányban íves. Eddig idegenkedtem a pillanatragasztótól, de kellemesen csalódtam! Könnyedén lépésről-lépésre rányomtam a palánkokat ívben és már kész is volt! Látszólag biztos a kötés, remélem így is marad!
sm_M25.jpg
Az orrnál palánkvastagságú nútot véstem, ez nagyban megkönnyíti az erősen íves palánkok rögzítését, lásd következő kép!
sm_M26.jpg
Beakasztva a palánkot a ragasztó biztos nem engedi majd el, természetesen azért elő kell majd hajlítani!
sm_M27.jpg
A fedélzeti deszkák tömítésének imitálására többféle módszerrel találkoztam, de próbáltam valami egyszerűt, mivel nem éreztem magamban annyi türelmet, hogy a deszkák éleire papírt ragasztgassak… Jól hangzott, hogy filccel húzzam végig az éleket, ki is próbáltam és jól nézett ki az oldalaknál, de mikor a végeit festettem be, rájöttem, hogy ez sem tetszik, mivel felszívja a festéket. Lehet, hogy más fajta fánál működik, vagy valamit nem jól csináltam…
sm_M28.jpg
Találtam itthon régi vastag töltőceruza hegyeket, ezt húztam végig az éleken, mivel egy kicsit rá is nyomtam, nem csak megszínezte, hanem egy letörés is csinált.
sm_M29.jpg
Az orr-résznél le kellett pallózni, mivel palánkozás után már nem férek hozzá a fölötte levő fedélzetettől. Szóval ilyen lett a ceruzás módszer.
sm_M30.jpg
A gomb már megvan a kabáthoz! Időközben néha faragtam is.
sm_M31.jpg
Természetesen majd még kap egy festést, gondolom egész más lesz az összkép.





Ezekután már tényleg a palánkozás következik, az sem lesz túl gyors menet, de remélem hamarabb fogok jelentkezni a folytatással.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2019. április 17. Szerda 13:10


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: tszecsy () 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Írta: tszecsy 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Gyönyörű ez a hajó, gratulálok hozzá! Azt megkérdezhetem, hogy a palánkokat hogyan hajlítod elő: Forró vízben? És évre hogyan alakítod, fa alapra szegeket beütve rágörbíted?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: papóca () 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Írta: papóca 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Kedves Laci! Most kattintottam rá épülő hajódra- hát nem semmi a faragásod, nagyon tetszik. Én még faragással nem foglalkoztam, eddigi hajóimhoz "előre gyártottak voltak a figurák. Nagyon várom a folytatást, mivel az a rész következik ami engem igazán érdekel: a palánkozás. Remélem azt is hasonló részletességgel fogod ismertetni. Gratulálok és további sikeres munkát kívánok! papóca

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Janos Syd () 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Írta: Janos Syd 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Szia 'wercome' 
Nagyon szep lesz a Mordaunt! Jok a faragasok es foleg a pantografon akadt meg a szemem. Ugye ez egy 2 tengelyes, es a harmadik tengelyt a tapogato es a marofej (leptekaranyos) emelesevel ered el? 
En is csinalok faragasokat, a Royal Yacht Caroline-hoz (lasd a Galeriaban) 8 agyuablak-keret es szornyfej kellett, jo lett volna egy pantograf! 
Kulonben is 'rokonlelkek'; vagyunk, en SolidWorks-ben dolgozom. 
Janos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Hajos Joe () 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Írta: Hajos Joe 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Szia Laci!Hál istennek nem látszodott rajtad, hogy nem érzed jól magad, vagy csak az elfogyasztott alkohol éreztette jotékony hatását? Végül is mindegy a lényeg, hogy tovább épited ezt a remek modellt!Az oroszlán irigylésre mélto faragásához külön gratulálok! Jó lenne Skype-on vagy telefonon egy kicsit hosszabban elbeszélgetni! Üdvözlettel: Hajós Joe

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 8 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2012. január 18. Szerda 21:08

Írta: hajómester 2012. január 18. Szerda 21:08

Nagyon meglepődtem ma reggel, amikor szokásom szerint beléptem ide és az algíri sebek helyén a Mordauntot láttam! 
Ez a dolgok rendje, az újaknak helyet kell adni. 
Nagyon örülök annak, hogy hosszú szünet után láthatjuk tovább épülni a hajót. A gallionfigura tökéletesre sikerült.. Milyen fából faragtad? Érdekelne az is milyen anyagból készül a palánkozás. 
Biztos vagyok benne, hogy remekül fog kinézni az egész hajó. 
A tat palánkozásába úgy érzem rossz helyen fogtál bele. A felfele futó palánkok végét könnyebb lenne rögzíteni, ha nincs ott a felette lévő keresztirányú palánkozás. Azokat hosszabbra lehetne hagyni és amikor mind fenn van egy vonalba lefaragni és összecsiszolni.  
Persze nem megoldhatatlan, csak nehezebb. 
További jó építést.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Írta: moha 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Igen, a ritka bordázat szinte minden általános minőségű kitnek problémája. Alig birod megcsinálni, mert általában a bordák távolsága és a palánk vastagsága nincsen jó arányban. Egy 1mm vastag palánkozásnál már nagyon is félő, hogy egy rossz mozdulatnál beszakad az egész. A Gretel hajóm pont ilyen, kitmódra ritkák a bordák. Elég szenvedős volt a palánkozás. Itt viszont nagyon figyelni kell arra, hogy pontosak legyenek a bordák, rendesen álljanak, különben könnyen hullámos lesz a palánkozás. Persze most a bordák ívre csiszolása is könnyebben fog menni, mintha ritkán lennének... A faragványoktól meg elájulok. Nagyon pöpec! Ugye nem először csinálod?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Nemo () 2008. június 30. Hétfő 13:26

Írta: Nemo 2008. június 30. Hétfő 13:26

Az elsőt én írtam és a technika ördöge dolgozhatott, jó munkát a hajóhoz.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2008. június 27. Péntek 09:07

Írta: wercome 2008. június 27. Péntek 09:07

Mivel 3D-s tervezőprogrammal (Solid Edge) dolgozok, ezzel szerkesztettem a plusz bordákat is, nem volt egyszerű a képeket áttenni a programba, valahol keletkezett is egy 10%-os növeledés, ezt később fénymásolással kicsinyítettem vissza. Részletesebben nem írom le, mivel ehhez ismerni kellene a programot.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. június 25. Szerda 09:43

Írta: allermat 2008. június 25. Szerda 09:43

Már nagyon vártam a következő hajód! Úgy látom ez méltó folytatása az eddígieknek!  
Nagyon jók a faragások, főleg a növényi motívumok tetszenek, azok a képek alapján teljesen rendben vannak! 
Tetszik a másoló szerkezet is, bár ahogy mondtad tényleg akad finomítanivaló a (fél)kész darabokon, de azért így is sokkal gyorsabb, mintha egyenként kézzel faragnád. 
Esetleg hallhatnánk némi ismertetőt arról, hogy milyen módon szerkesztetted a plusz bordákat (számítógépet használtál nemde)? 
 
Sok szabadidőt kívánok hozzá!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2008. június 25. Szerda 09:34

Írta: Tyrman 2008. június 25. Szerda 09:34

Gratulálo a faragványokhoz. Gyönyörűek. :) 
Egy kérdés. Hogyan szerkesztetted ki a többlet bordákat? Én sejtem, de a lehetnek itt olyanok, akiknek érdemes lenne ezt leírnod.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett