Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow A "Peregrine Galley" építése.
A "Peregrine Galley" építése. PDF Print E-mail

By Baksa Béla, on 2008. December 05. Friday 12:43

Average user rating :    (1 vote)

Views : 88641    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A "Peregrine Galley" építése.
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
Az utolsó jelentkezésem óta eltelt időszakot a különféle „aprólékos” munkák elvégzésére fordítottam. Elsőnek a vitorlarudak kerültek sorra, melyekre felkötöztem a csigákat és lábaló köteleket.
photo69.jpg Kezdetnek a gaffrúd és a bummfa.
photo70.jpg Az orrárboc vitorlarúdjai.
photo71.jpg Az előárboc vitorlarúdjai. Érdemes megemlíteni, hogy a lábaló kötelek függőleges tartókötelei nagyon vékony cérnával be lettek bandázsolva, így jobb lett a tartásuk.
photo72.jpg A főárboc vitorlarúdjai következtek.
photo73.jpg Végül a tatárboc vitorlarúdjai.
photo74.jpg Az orrárbocra is felkerültek a csigák és az előtarcs köteleket feszítő Doodshofd-kengyel alsó részei.
photo75.jpg A vitorlarudak után az árbocok következtek. Először a bandázsokat készítettem el, majd a rögzítő gyűrűket alakítottam ki. Ehhez nagyon vékony faforgácsot használtam, amit ragasztóval rögzítettem. A képen az előárboc látható.
photo76.jpg A főárboc derék, törzs és sudárszára.
photo77.jpg A tatárboc két része.
photo78.jpg A csigák felkötözése azért is tartott olyan sokáig, mert a gyárilag kapott csigákat túlságosan nyersnek, formátlannak találtam és ezért egyenként átdolgoztam. A csigákat egy hegyes csőrű fogóba szorítva először egy lapos gyémánt tűreszelővel átreszeltem, majd még polírpapirral átcsiszoltam. A gyémánt tűreszelőt azért használom szívesebben, mert a finom szemcsézete révén az ilyen apró tárgyakat jobban lehet vele megdolgozni, míg a hagyományos tűreszelővel. Az ára sem megfizethetetlen, egy hat darabos készlet kb. 1500 Ft volt. A makrózott fotón jól látszik a különbség a gyári és az alakított csiga között.
photo79.jpg A gyári kitt tartalmaz egy pár speciális 0,8 mm-es rétegelt lemezt, amibe lézerrel belemarták a mintákat. Ezeknél a külső részek aranyozva lettek, míg a belső mélyített részek a hajó oldalfestésével megegyező kék színre lettek festve. A festéshez nullás ecsetet használtam, de néhol még ez is soknak tűnt. A nehezen hozzáférhető részeknél egy tűhegyesre faragott fadarab hegyét mártogattam a festékbe és ezzel vittem fel a felületre a kék színt. Ennél a munkánál igen hasznosnak bizonyult még egy nagyítós szemüveg is… A képen a tatrész „oldalzsebei” és az előfedélzet homloklemeze látható.
photo80.jpg A tatdíszítés, a hátsó ablakok és a hajó „névtáblája”. A kit tartalmazta még a hajó gallion rácsozatát is ugyan ebből az anyagból, de ez annyira távol állt a valóságtól, hogy ezt nem használtam fel.
photo81.jpg A következő nagy dilemmát az ágyúnyílások lecsukható ajtói okozták. A kitt részeként kapott eloxált aluöntvények nem igazán illettek az elkészült hajóhoz. Tehát elővettem a palánkozásnál megmaradt anyagokat és elkészítettem fából az ajtókat. A vasaláshoz sikerült vékony réz lemezt szereznem így ezek ebből készültek el. A lemezből vékony csíkokat vágtam egy régi ollóval (biztosan jót tett az élének), a végeket hegyes fogóval meghajlítottam és a fúrógépbe fogott vékony csiszolókoronggal a végeket beköszörültem. Ide kerültek a vastagabb rézdrótból hajlított zsanérok, amelyeket elkalapált végű csapok tartanak a helyükön. A fatáblákra a felerősítést vékony huzalból készült szegekkel végeztem. Már csak középre kellett felszerelni a felhúzó kötél vasalását.
photo82.jpg De térjünk vissza a hajótesthez. Következett a festés. A hajótest felső része és a dörzsfák közti rész kékre lett festve, míg a dörzsfák fekete színre lettek ében páccal kenve. A gallion rács aranyozva lett. Maga a test kapott (a fedélzet kivételével) egy enyhe barna pácolást. A pácolás után következett a nálam jó bevált narancsolajban oldott méhviaszos kezelés. Ez nagyon jól tömíti a fa pórusait és ad egy pici selymes fényt.
Ezt követően a helyükre kerültek az árbocok törzs részei illetve a hátsó zászlótartó.
photo83.jpg Egy hátsó nézet ahol jól látszik a felszerelt fartükör és az ablakok.
photo84.jpg A hajó felülről.
photo68.jpg Végül egy kép elölről. Itt már láthatóak a terpesztő párkányokra felszerelt „macskafejek”. A gyári vasalásokat vékony rézdrót hozzá forrasztásával erősítettem meg, mert különben a feszítés hatására szét nyílt volna. Végül az egészet feketére festettem modell festékkel. Jelenleg itt tartok. Következik az állókötélzet, illetve az árbocok összeszerelése.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2011. July 18. Monday 10:11


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (9), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett