HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

HMS Unikorn fregatt építése.

HMS Unikorn fregatt építése.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

A yassi adai hajó

Némó yassi adai hajójának ismertetése.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Főoldal
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50 PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2009. július 25. Szombat 12:40

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 53309    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
oldal 2
oldal 3
oldal 4
oldal 5
oldal 6


No, elérkezett az idő, itt a cikk 5. része. A külső palánkozás befejeződött, az álfedélzet padlózata, az ágyúnyílások, a tat padlója, a dörzsfák, valamint a mellvéd korlátja van készülőben:

korlat2s.jpg
Miután a bordák a helyükre kerültek, a mellvédnél a túllógó végeket szintbe vágtam a legfelső palánkkal. A palánk és a bordavégek is vízszintesre vannak csiszolva, mert a korlát már vízszintesen áll a ferde oldalfalon.
 korlat1s.jpg Ez itt a mellvéd korlátjának rögzítési technikája. A kotlátba 0.5-ös lyukakat fúrtam vastag bordáknál függőlegesen, ebbe acél gombostű került. A gumik másik vége a gerincbe ideiglenesen bevert apró szegekbe kapaszkodik.
 minden2s.jpg A korlátot úgy raktam fel, hogy először a két végén megfogattam 1-1 gumiszalaggal (keresztfalaknál látható), majd középen kézzel a helyére húzva és ott tartva befúrtam a lyukat, amibe beletettem a tűt, rá a gumiszalagot. Aztán a műveletet megismételtem előrébb és hátrébb is, még 2-2 helyen, így végül pontosan feküdt a helyén. Ezután levettem, megragasztóztam, és a "szerkezettel" visszaraktam a helyére.
hatulja2s.jpg
Az álfedélzet padlójának alapja prespánlap. A padló oldalról kapott még egy küszöböt is, erre fognak a padlódeszkák végei kifutni. A prespánlap kissé hullámos lett a bordák szintjének minimális egyenetlensége miatt, de ezt később javítottam.
 hatuljas.jpg Az álfedélzeten elöl és hátul egy-egy emelt rész van, ez alá nem padlóztam, csak egy ritka hosszanti szerkezetet raktam, hogy a deszkák szilárdan áljanak. Mivel nem volt kedvem a keresztben álló deszkák végeit a már berakott bordákhoz alakítani, ezért inkább egy vízmedergerendát raktam fel 1x2 mm-es lécből.
elejes.jpg
 Itt látható a padló eleje, már csiszolás után. A keresztirányú felrakás miatt először kissé hullámos lett a padló (0.5mm), viszont ez a bordáknál majdan futó vízmedergerendán nagyon meg fog látszani. Éppen ezért szépen szintbe csiszoltam a padlót, egy kb 8 cm hosszú fadarabra csiszolópapírt ragasztva. Ettől hosszabbat nem érdemes használni, mert a padló nem sík, hanem kicsit íves, és nem az ív, hanem csak a púpok eltüntetése  cél. 
 eleje2s.jpg  Időközben elkészült az elején is a padlózás.
 mindens.jpg Itt látható a kész padló, valamint az ágyúnyílások, melyeket a padló elkészülte után vágtam ki.
 bordaks.jpg  Amikor unatkozom, beteszek 1-2 bordát a másik oldalra is. Nem túlságosan izgalmas munka, de lassan a végére érek.
agyuablaks.jpg
 Az ágyúablakok helyét kívülről rajzoltam fel. Nem könnyű, mert a hajó oldala kb 45 fokban dől. Igazából csak 4 ablak közepének pozícióját jelöltem be, melyeket a CAD rajzomról könnyű volt leolvasni. Mindegyik négyesből az első és hátsó ablak közepének pozícióját rajzoltam fel, majd pillanatszorítóval egy 2x2-es lécet szorítottam a hajó oldalához kívülről úgy, hogy átfusson ezen a 4 ponton, és ennek segítéségvel biztosítottam, hogy a többi ablak is ezekkel egy íven legyen. A függőleges falakat a belül már ott lévő bordák adták.
 oldals.jpg  Talán látszanak még a ceruzával felrajzolt ívek. A középvonalak ívének felrajzolása után azzal párhuzamot húztam felfelé és lefelé is. Az ablakok alakja téglalap az oldalon, mert vízszintesen oldalról nézve kell négyzetnek látszaniuk, ezt bele kell venni a számolásba.
dorzsfas.jpg
Az egyik oldalon már a fő dörzsfa is felkerült. Elég erős ívet kell bele hajlítani játul, így itt csapoltam és szegeltem is, viszont a szegek nyomát jól el lehet tüntetni a helyükre belenyomott, pillanatragasztóba mártott fogpiszkálóvéggel. Csiszolás és festés után SEMMI nem látszik abból, hogy valaha ott szeg volt. A mellvéden is így jártam el a rögzítő gombostűknak fúrt lyukakkal.
 padlo3s.jpg  Belül is elkezdtem berakni az ágyúnyílások vízszintes kereteit. Talán az is látható, hogy végülis sikerült szépen kicsiszolni a padlót.
padlo1s.jpg
 Ugyanaz pepitában azzal a különbséggel, hogy felkerültek a padlóra a lefolyónyílások, illetve a vízmedergerenda is. Teljesen takarja a padlódeszkák nem egyenletes végződését a bordáknál, és nem is butaság, mivel ezen a fedélzeten CÉL volt, hogy lefolyjon róla a víz. Ezért nincs tömítés se a deszkák között, és ezért van kilyukasztva a padló is. A víz innen a főfedélzetre folyt, onnan meg sréhen, annak ívét követve a fő dörzsfák fölött kivágott nyílásokon távozott a hajóból.
 padlo2s.jpg  A jelenlegi állapot.
sebek19s.jpg
 Közelről a padló. A nyílások ívének felrajzolása után 1mm-es fúróval kifúrtam a deszkák találkozásánál a lyukakat, majd egy szeg végét 1.5x1.5mm-esre köszörültem, s ezt mindenhol beleütöttem a lyukakba megfelelő állásban, így négyszögesek lettek a lyukak. Hát nem mindenhol tökéletes, de első munka, ez van. :)
 tat3s.jpg  A tat padlójához is hozzákezdtem, miután a jobb oldali púpot is sikerült végül lepalánkozni. A padló felrakása előtt szépen szintbecsiszoltam a bordák tetejét (a padló sík, de kissé emelkedik hátrafelé, ezért, bár nem lejt kifelé, a víz le tud folyni róla.)
tat2s.jpg
Felraktam annyi padlódeszkát, amennyit a bordatúllógások levágása nélkül lehet. A többit már csak az oldalfalak felrakása után.
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. március 09. Szombat 22:20


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (4), English (0)

Írta: papóca () 2013. március 31. Vasárnap 12:02

Írta: papóca 2013. március 31. Vasárnap 12:02

Le a Kalappal! Nagyon szép munkát végzel, én most kerültem erre az oldalra és figyelemmel kísérek minden mozzanatot, mert régebben /1999/ abbahagyott hajó modellezést szeretném folytatni. A Victoryt akarom elkészíteni. Nekem a palánkozás jelent némi gondot. erre figyelek legjobban. A leírásod, a képeid tökéletesek sok kérdésemre adtak választ. Mindig lehet tanulni valami új módszert a hajómakett építése során. Kívánok neked további munkád során sok sikert, egészséget!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2013. március 23. Szombat 08:45

Írta: wercome 2013. március 23. Szombat 08:45

Örülök, hogy találtál egy kis időt a folytatáshoz és szépen alakul a hajód. 
Az ajtó szegecsei valóban durvák, főként az egész hajó kivitelezéséhez képest. De milyen az a fapánt?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2009. július 29. Szerda 11:02

Írta: hajómester 2009. július 29. Szerda 11:02

Szép munka. A nehezén azt hiszem túl vagy, a hajó formája kialakult, ez az építő számára az első igazi sikerélmény, egyúttal nagy megnyugvás, hogy amit csinál az biztosan jó lesz.  
A cikkben az tetszik, hogy a szerzője nagyon részletes, közérthető leírást ad arról mit hogyan csinált, és azt is közli hogy, a tapasztalat birtokában mit csinált volna másképp.  
Nagyon figyelemre méltó abból a szempontból is , hogy bátorítást akar adni azoknak, akik hajómakett építéssel kacérkodnak, de nem merik elkezdeni, mert azt gondolják, hogy ahhoz drága felszerelések és nagy helyigény tartozik, ami nekik nincs. 
Lám az akarat és a kreativitást mindezeket képes helyettesíteni. A gépek megkönnyítik a munkát, de nem pótolhatatlanok. 
Szakmai hozzászólás: Ha a palánkot nem kívánod melegen hajlítani, akkor nem kell beáztatni. Mellesleg víz hatására minden száraz fa megduzzad. Ne bízz abban, hogy a festés majd takar, ellenkezőleg, éppen hogy kiemel. 
További, jó építést kívánok.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2009. július 28. Kedd 17:45

Írta: wercome 2009. július 28. Kedd 17:45

Gratulálok, nagyon komolyan előkészültél és szép munkát végzel, főként egy ilyen kis lakásban. 
Nem semmi bepalánkozni azt a két púpot a taton. Egy kicsit erősnek érzem a padlótömítést, lehet, hogy a szegek (vagy imitálása) és a lakkozás javítani fogja az összhatást.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Jelen vannak

Jelenleg 7 vendég olvas minketSenki nem olvas minket!

Frissítve

Hozzászólások

Mordaunt építése
Köszönöm! Egyszerűen vízben...
2019. október 02. Szerda 09:51 Tovább...
Írta: wercome

Mordaunt építése
Gyönyörű ez a hajó, gratulálok...
2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49 Tovább...
Írta: tszecsy

Velencei karakk (1500-ból)...
Örülök, hogy alakul a hajód. Kicsit...
2016. április 06. Szerda 14:33 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
A 8. képnél nagyjából leírtam.
2015. december 24. Csütörtök 08:06 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
Elnézést a bamba kérdésért, de a...
2015. december 19. Szombat 15:47 Tovább...
Írta: tszecsy

Belépés

Társalgó



Csak regisztrált felhasználók írhatnak!
Regisztrálj!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett