Főoldal arrow Cikkek arrow Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50 PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2009. július 25. Szombat 12:40

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 26854    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
oldal 2
oldal 3
oldal 4
oldal 5
oldal 6

 

 
1. A szerkezet

A hajót fejreállított módon kezdtem el építeni, Flamenco tanácsára. Ennek az eljárásnak számtalan előnye van. A szerkezet (a bordalemezek és a gerinclemez) összeállításánal három gyakori probléma szokott fellépni. A bordalemezeket a gerinclemezre felülnézetből pontosan merőlegesen, elölnézetből pontosan szimmetrikusan, valamint pontosan a helyes magasságban kell beállítani a gerinclemezhez. Az állított építésmód során ez nagyon sok mérést igényel, a mérés referenciája a sólya. Talpas vonalzóval, esetleg szögmérővel folyamatosan ellenőrizni kell, hogy az adott bordalemezt merőlegesen, szimmetrikusan, helyes magasságban raktuk-e be. Ez számomra elég körülményesen hangzott, ezért a következő megoldást válaszottam: a tervrajzon az oldalnézeti rajzon és a bordarajzon a vízvonallal azonos távolságban egy-egy párhuzamost húztam a hajótest fölé. Ez lesz a fejreállítás után a sólya szintje. Eddig a vonalig felfelé meghosszabbítottam a gerinclemez elejét és végét, illetve a bordalemezek két oldalát is. Az elemek kivágása a kinyomtatott és a réteges lemezre felkasírozott bordarajzok után így nagyon egyszerű, mert a sólyára felfekvő végeken csak egyenest kell tudni fűrészelni. A sólyára rákasíroztam a szerkezeti rajzot
(1/1. kép),  és ehhez raktam fel a bordalemezeket. Ezzel a bordalemezek hosszanti pozíciója pontos (pl. 1/2. kép), s ha a meghosszabbított végük felőli oldalt egyenesen sikerült kivágni, akkor a középtengelyük a sólya lapjára szemből nézve merőleges lesz (1/7. és 1/8. kép) (pláne, ha először négyzetes profillécre ragasztjuk-szegeljük-csapoljuk a bordalemezeket (1/3., 1/4. és 1/6. kép), mert akkor be tudjuk állítani a középtengely merőlegességét, majd a felrakásnál pontosan tudjuk illeszteni a borda élét a sólyán lévő rajzhoz). A gerinc és a bordalemezek magassági pozíciója is helyes, hiszen nem egymáson ülnek, hanem a sólyán, tehát a bordalemezek nem tudnak "beülni", vagy "fennakadni", ha nem sikerült elég mélyre / túl mélyre sikerült vágni a bordán v. a gerincen az illesztő kivágásokat (a fennakadás esetén könnyen tudunk korrigálni). Oldalnézetből még lehetnek ferdék a bordák, de ez azonnal megszűnik, amint a bordák felrakása után a gerinclemezt a helyére illesztjük a helyes hosszanti pozícióban (1/2., 1/5. és 1/9. kép).

 

DSC_2293_web_s.jpg

1/1. kép

DSC_2302_web_s.jpg

 

 

 

 

1/2. kép

DSC_2325_web_s.jpg

 

 

 

 

 

1/3. kép

DSC_2326_web_s.jpg

 

1/4. kép

DSC_2329_web_s.jpg

 

 

 

 

 

1/5. kép

DSC_2447_web_s.jpg

 

 

 

 

 

1/6. kép

DSC_2453_web_s.jpg

 

 1/7. kép

 DSC_2454_web_s.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/8. kép

 

 msw_01_s.jpg

 

 

 

 

 

1/9. kép

 

 

 

Egyetlen hibaforrás maradt, ha a bordalemezek hajlanak, ezt távtartók alkalmazásával lehet javítani. A távtartók hosszát nem a tervrajzhoz, hanem a sólyán a bordák valós távolságához mértem le. A távtartók alkalmazása nemcsak a bordalemezek egyenesítését szolgája, hanem szerkezeti masszivitást is ad a hajónak, a csiszolásnál nem fognak eltörni a bordák, illetve a palánkozás nem fogja tudni "elhúzni" a szerkezetet. A bordákat a szokásos módon helyeztem fel: a főbordát középtengelyben, az előtte lévőket előre, a mögötte lévőket hátrafelé "lógatva" a bordametszetek vonalához képest (pl. 1/6. kép). Így ez elől lévő bordák hátsó, a hátul lévő bordák első oldala éppen a megfelelő, helyes keresztmetszet. Az elöl lévő bordákat előrefelé, a hátul lévőket hátrafelé kell csiszolni, és csak a helyes élre kell vigyázni. A szerkezeten nem sokat kellett csiszolni, egy palánkkal folyamatosan ellenörizve (kézzel ráhajlítjuk a szerkezetre) gyorsan kialakul a test. Ha a bordák elég pontosak, akkor szép, hullámzásmentes alakot kapunk.

 

A hajó érdekessége, és egyben egyik fő nehézsége a tat 2 kis púpja. Ezeket szimmetrikusra kell elkészíteni úgy, hogy alsó élük a fő dörzsfa futását követi, s nem törhet meg sehol. A tervrajzon néhány szerkezeti elemet terveztem (legnagyobb metszet, illetve a felső ív - 1/6. kép), ezeknek a közeit hulladék réteges lemez darabkákkal és faragasztós papírmasszával tömtem ki, megformálva a púpot (1/10-12. képek). Száradás után ezt szikével faragtam a végső formára. Utólag visszatekintve, nem volt olyan bonyolult, mint azt először képzeltem.


planking1_s.jpg

 1/10. kép

planking9_s.jpg

1/11. kép

planking11_s.jpg

1/12. kép

 


A szerkezethez tartozik még a 3 db árbocfészek, amiket tömbös fából készített el nekem Hajós Joe (köszönet érte!), bennük a helyes szögű furatokkal (kép a 2. palánkozás című részben).

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. március 09. Szombat 22:20


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (4), English (0)

Írta: papóca () 2013. március 31. Vasárnap 12:02

Írta: papóca 2013. március 31. Vasárnap 12:02

Le a Kalappal! Nagyon szép munkát végzel, én most kerültem erre az oldalra és figyelemmel kísérek minden mozzanatot, mert régebben /1999/ abbahagyott hajó modellezést szeretném folytatni. A Victoryt akarom elkészíteni. Nekem a palánkozás jelent némi gondot. erre figyelek legjobban. A leírásod, a képeid tökéletesek sok kérdésemre adtak választ. Mindig lehet tanulni valami új módszert a hajómakett építése során. Kívánok neked további munkád során sok sikert, egészséget!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2013. március 23. Szombat 08:45

Írta: wercome 2013. március 23. Szombat 08:45

Örülök, hogy találtál egy kis időt a folytatáshoz és szépen alakul a hajód. 
Az ajtó szegecsei valóban durvák, főként az egész hajó kivitelezéséhez képest. De milyen az a fapánt?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2009. július 29. Szerda 11:02

Írta: hajómester 2009. július 29. Szerda 11:02

Szép munka. A nehezén azt hiszem túl vagy, a hajó formája kialakult, ez az építő számára az első igazi sikerélmény, egyúttal nagy megnyugvás, hogy amit csinál az biztosan jó lesz.  
A cikkben az tetszik, hogy a szerzője nagyon részletes, közérthető leírást ad arról mit hogyan csinált, és azt is közli hogy, a tapasztalat birtokában mit csinált volna másképp.  
Nagyon figyelemre méltó abból a szempontból is , hogy bátorítást akar adni azoknak, akik hajómakett építéssel kacérkodnak, de nem merik elkezdeni, mert azt gondolják, hogy ahhoz drága felszerelések és nagy helyigény tartozik, ami nekik nincs. 
Lám az akarat és a kreativitást mindezeket képes helyettesíteni. A gépek megkönnyítik a munkát, de nem pótolhatatlanok. 
Szakmai hozzászólás: Ha a palánkot nem kívánod melegen hajlítani, akkor nem kell beáztatni. Mellesleg víz hatására minden száraz fa megduzzad. Ne bízz abban, hogy a festés majd takar, ellenkezőleg, éppen hogy kiemel. 
További, jó építést kívánok.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2009. július 28. Kedd 17:45

Írta: wercome 2009. július 28. Kedd 17:45

Gratulálok, nagyon komolyan előkészültél és szép munkát végzel, főként egy ilyen kis lakásban. 
Nem semmi bepalánkozni azt a két púpot a taton. Egy kicsit erősnek érzem a padlótömítést, lehet, hogy a szegek (vagy imitálása) és a lakkozás javítani fogja az összhatást.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett