Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Other models arrow Eendracht 1666
Eendracht 1666 PDF Print E-mail

By Tóth Gyula, on 2011. January 30. Sunday 20:37

Average user rating :    (0 vote)

Views : 46321    

Favoured : 1

Published in : Articles, Sailing ship models

Article Index
Eendracht 1666
Page 2

 A hajó fõ méretei: a gerinc és tõkék

A holland hajók hossz/szélesség/magasság adatait, mint fõ adatokat szerencsére ismerhetjük a feljegyzésekbõl, s ezekbõl majdnem minden további méret kiszámítható. A hajók hosszát a az orrtõke legelsõ és a fartõke leghátsó pontjai között mérték. A szélessége a legnagyobb szélesség (ez nem feltététlen a vízvonalon van), a magasság pedig a teljes gerinc elsõ pontja (ez a lejtõs gerinc esetén fontos) és a vízvonal függõleges távolsága.

 

 Az Eendracht adatai:

Hossz: 160 láb, Szélesség: 42.5 láb, Magasság: 16 láb. (A fedélközi távolság 7.5 láb.)

 

a. A gerinc

 

3 v. 4 darabból áll, a vastagságtól függõen. A fõbordánál négyzet keresztmetszetû, elõre és hátrafelé keskenyedik felülnézetben. Magassága oldalnézetben állandó. A gerinc hátrafelé lejt. Legnagyobb szélessége (egyben magassága) a hajóhossz minden 6-7 láb hosszára 1 inch, ezt esetünkben 25 inch-re választottam (lásd a Zeven Provincien szerzõdését). Lejtése a hajó teljes hosszának minden kerek 50 lábára 1 láb, tehát ez 3 láb lett. A darabok toldásának hossza a magasság 5-szöröse, azaz 11 láb 4 inch. Hosszú hajó lévén, 4 darabos gerincet terveztem.

 

b. Orrtõke 

 

Itt többféle megoldás létezik, kortól függõen. Az idõ haladtával az orrtõkék egyre élesebb szögben álltak (pl. William Rex), míg korábban a hosszan elõrenyúló, csaknem negyedkör alakú orrtõkék voltak jellemzõek. Yk a mûvében táblázatos formában sorol fel jellemzõ adatokat, ezt a Zeven Provincien szerzõdésével összevetve a következõ választás született: A tõke magassága (a teljes gerinc tetejének elsõ pontjától mérve) 28 láb, "elõrenyúlása" (szintén ettõl a ponttól) 30 láb (tehát ez még a régebbi iskola). A vastagsága az elején a tetején (ez adja a gerinc keskenyedését is) a hajó hossza lábban mérve / 10 inchben, azaz egy 160 láb hosszú hajónál 16 inch. Szélessége (oldalnézet) a közepén a vastagság kétszerese, azaz 32 inch, ettõl mind lefelé, mint felfelé vastagabb!!! A gerincbe átlapolással csatlakozik, a függõleges átlapolás rész a gerincen nem számítandó a teljes gerinchez.

 

c. Fartõke 

 

Szintén táblázatos formában találunk példákat, itt is a Zeven Provincien szerzõdéséhez igazodtam a magasság megválasztásánál. A magassága (a gerinc tetejének hátsó pontjától) 27 láb, hátranyúlása ennek hetede, kb. 4 láb. Vastagsága nagyobb v. egyenlõ, mint az orrtõke vastagsága, ami erre a méretre 20 inch (táblázatból). Szélessége (oldalnézet) a tetején 1.25x vastagság, azaz 25 inch, míg az alsó tükör alján (a kerekfák csatlakozásánál)  éppen (1+1/3)x szélesség a tetején, azaz kb. 33 inch. Az alján a magasága / 4 láb, azaz itt 7 láb hosszan fekszik a gerincen.  

 

d. A tatgerenda

 

A tatgerenda a fartõke tetejéhez belülrõl, átfedés nélkül csatlakozik.  A hajó eleje felé inkább, lefelé enyhébben ívelt, kifelé keskenyedik. Keresztmetszete kívül és belül ferde, a palánkozásnak és az ágyúnyílás-fedeleknek kialakított megfelelõ nútokkal (gondolom érzékelhetõ, milyen egyszerû lehet elkészíteni). A tatgerenda alakjának egyenes következménye, hogy a hajó alsó tükre nem sík. A kialakítás nem olyan egyszerû, ezért ez a legáltalánosabb hibája a holland hajók modelljeinek. A tatgerenda hossza a hajó hosszának 2/3-3/4 része, korábban inkább 2/3, késõbb 3/4 részt vettek a gyakorlatban. Én a Zeven Provincien szerzõdésével összhengban, 4 hátsó ágyúnyílással rendelkezõ hajó lévén a kettõ közé válaszotottam, így ez 30 láb lett. Szélessége a gerinc szélessége, 25 inch, vastagsága a hajó szélességének fele inch-ben mérve, de legfeljebb a szélessége, ez nálunk éppen 21 inch. Elõrehajlása (az ívek a körszelet magassága definiálja) a szélesség fele inchben mérve, tehát 15 inch, lefelé hajlása ennek fele-harmada, a Zeven Provincien replikából indulva nálam 7.5 inch lett felül, kevesebb alul. Ennek oka, hogy az ágyúnyílások alsó éle vízszintesen kell majd, hogy fusson, mivel itt található belül a hajó egyetlen teljesen vízszintes padlójú helyisége, a Konstapelkamer.

 

e. Kerekfák, keresztgerendák, ágyúnyílások

 

A kerekfák a tatgerenda végétõl induló, negyedkörív alakú, a fatõkébe csatlakozó masszív darabok. Vastagságuk a tatgerenda vastagságának 2/3 része, ez itt 14 inch, míg a szélessége ennek legalább kétszerese, azaz 28 inch. A palánkozás vastagásga a hajó fõ palánkvastagáságnak (alul a fõbordákon) 2/3 része, ez kb. 3 inch. A keresztgerendák szélessége egyezik a bordák gerincen mért szélességével, ami 14 inch. Az ágyúnyílások magassága a fõfedélzeten a fõárbocnál mért fedélzetmagasság harmada, szélességük ennek 5/4 része, de 4 hátsó nyílás esetén a méreteket 3/4-del kell szorozni, vagyis a hátsó nyílások szélessége 23.5 inch. A tatgerendában lévõ nút magassága úgy adódik, hogy az ágyúnyílás alakja ezzek a núttal együtt éppen négyzet.

 

Nemsokára jönnek a mértekhez tartozó képek is...

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2013. April 05. Friday 14:16


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (3), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett