Főoldal arrow Cikkek arrow Modellezés arrow Vitorlás hajómakett arrow Eendracht 1666
Eendracht 1666 PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2011. január 30. Vasárnap 20:37

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 29195    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Vitorlás hajómakett

Tartalomjegyzék
Eendracht 1666
oldal 2
oldal 3

 A hajó fő méretei: a gerinc és tőkék

A holland hajók hossz/szélesség/magasság adatait, mint fő adatokat szerencsére ismerhetjük a feljegyzésekből, s ezekből majdnem minden további méret kiszámítható. A hajók hosszát a az orrtőke legelső és a fartőke leghátsó pontjai között mérték. A szélessége a legnagyobb szélesség (ez nem feltététlen a vízvonalon van), a magasság pedig a teljes gerinc első pontja (ez a lejtős gerinc esetén fontos) és a vízvonal függőleges távolsága.

 

 Az Eendracht adatai:

Hossz: 160 láb, Szélesség: 42.5 láb, Magasság: 16 láb. (A fedélközi távolság 7.5 láb.)

 

a. A gerinc

 

3 v. 4 darabból áll, a vastagságtól függően. A főbordánál négyzet keresztmetszetű, előre és hátrafelé keskenyedik felülnézetben. Magassága oldalnézetben állandó. A gerinc hátrafelé lejt. Legnagyobb szélessége (egyben magassága) a hajóhossz minden 6-7 láb hosszára 1 inch, ezt esetünkben 25 inch-re választottam (lásd a Zeven Provincien szerződését). Lejtése a hajó teljes hosszának minden kerek 50 lábára 1 láb, tehát ez 3 láb lett. A darabok toldásának hossza a magasság 5-szöröse, azaz 11 láb 4 inch. Hosszú hajó lévén, 4 darabos gerincet terveztem.

 

b. Orrtőke 

 

Itt többféle megoldás létezik, kortól függően. Az idő haladtával az orrtőkék egyre élesebb szögben álltak (pl. William Rex), míg korábban a hosszan előrenyúló, csaknem negyedkör alakú orrtőkék voltak jellemzőek. Yk a művében táblázatos formában sorol fel jellemző adatokat, ezt a Zeven Provincien szerződésével összevetve a következő választás született: A tőke magassága (a teljes gerinc tetejének első pontjától mérve) 28 láb, "előrenyúlása" (szintén ettől a ponttól) 30 láb (tehát ez még a régebbi iskola). A vastagsága az elején a tetején (ez adja a gerinc keskenyedését is) a hajó hossza lábban mérve / 10 inchben, azaz egy 160 láb hosszú hajónál 16 inch. Szélessége (oldalnézet) a közepén a vastagság kétszerese, azaz 32 inch, ettől mind lefelé, mint felfelé vastagabb!!! A gerincbe átlapolással csatlakozik, a függőleges átlapolás rész a gerincen nem számítandó a teljes gerinchez.

 

c. Fartőke 

 

Szintén táblázatos formában találunk példákat, itt is a Zeven Provincien szerződéséhez igazodtam a magasság megválasztásánál. A magassága (a gerinc tetejének hátsó pontjától) 27 láb, hátranyúlása ennek hetede, kb. 4 láb. Vastagsága nagyobb v. egyenlő, mint az orrtőke vastagsága, ami erre a méretre 20 inch (táblázatból). Szélessége (oldalnézet) a tetején 1.25x vastagság, azaz 25 inch, míg az alsó tükör alján (a kerekfák csatlakozásánál)  éppen (1+1/3)x szélesség a tetején, azaz kb. 33 inch. Az alján a magasága / 4 láb, azaz itt 7 láb hosszan fekszik a gerincen.  

 

d. A tatgerenda

 

A tatgerenda a fartőke tetejéhez belülről, átfedés nélkül csatlakozik.  A hajó eleje felé inkább, lefelé enyhébben ívelt, kifelé keskenyedik. Keresztmetszete kívül és belül ferde, a palánkozásnak és az ágyúnyílás-fedeleknek kialakított megfelelő nútokkal (gondolom érzékelhető, milyen egyszerű lehet elkészíteni). A tatgerenda alakjának egyenes következménye, hogy a hajó alsó tükre nem sík. A kialakítás nem olyan egyszerű, ezért ez a legáltalánosabb hibája a holland hajók modelljeinek. A tatgerenda hossza a hajó hosszának 2/3-3/4 része, korábban inkább 2/3, később 3/4 részt vettek a gyakorlatban. Én a Zeven Provincien szerződésével összhengban, 4 hátsó ágyúnyílással rendelkező hajó lévén a kettő közé válaszotottam, így ez 30 láb lett. Szélessége a gerinc szélessége, 25 inch, vastagsága a hajó szélességének fele inch-ben mérve, de legfeljebb a szélessége, ez nálunk éppen 21 inch. Előrehajlása (az ívek a körszelet magassága definiálja) a szélesség fele inchben mérve, tehát 15 inch, lefelé hajlása ennek fele-harmada, a Zeven Provincien replikából indulva nálam 7.5 inch lett felül, kevesebb alul. Ennek oka, hogy az ágyúnyílások alsó éle vízszintesen kell majd, hogy fusson, mivel itt található belül a hajó egyetlen teljesen vízszintes padlójú helyisége, a Konstapelkamer.

 

e. Kerekfák, keresztgerendák, ágyúnyílások

 

A kerekfák a tatgerenda végétől induló, negyedkörív alakú, a fatőkébe csatlakozó masszív darabok. Vastagságuk a tatgerenda vastagságának 2/3 része, ez itt 14 inch, míg a szélessége ennek legalább kétszerese, azaz 28 inch. A palánkozás vastagásga a hajó fő palánkvastagáságnak (alul a főbordákon) 2/3 része, ez kb. 3 inch. A keresztgerendák szélessége egyezik a bordák gerincen mért szélességével, ami 14 inch. Az ágyúnyílások magassága a főfedélzeten a főárbocnál mért fedélzetmagasság harmada, szélességük ennek 5/4 része, de 4 hátsó nyílás esetén a méreteket 3/4-del kell szorozni, vagyis a hátsó nyílások szélessége 23.5 inch. A tatgerendában lévő nút magassága úgy adódik, hogy az ágyúnyílás alakja ezzek a núttal együtt éppen négyzet.

 

Nemsokára jönnek a mértekhez tartozó képek is...

A tervezésnek ebben a szakaszában megtalált egy osztrák modellező, Klaus Deisenberger, aki tudomásomra hozta, hogy ennek a hajónak az elődjét, az 1654-ben épített Eendracht-ot rekonstruálta egy szintén osztrák modellező, bizonyos Werner Bruns. A rekonstrukció szinte kizárólag Cornelis van Yk műve alapján történt, és a Das Logbuch nevű modellező folyóiratban jelent meg 3 részben, 2004, 2005 és 2006-ban. (A Das Logbuch az osztrák Arbeitskreis historischer Schiffbau modellező társaság saját lapja). Ez a cikksorozat gyorsította meg a munkát, mivel gyakorlatilag a tervezés egész menetét német nyelven közli, gazdagon körítve rajzokkal, gyakorlatilag teljes tervrajzzal, így igen hálás vagyok Klaus Deisenberger-nek, mivel beszkennelte és elküldte az említett cikkeket, melyek unikálisak a maguk nemében, mivel eddig gyakorlatilag csak az észak-holland hajóépítéssel kapcsolatos rekonstrukciók születtek. A cikkek elolvasása és értelmezése után már csak össze kell vetnem az információkat Yk eredeti művével, hogy azokat számomra releváns módon alkalmazni tudjam.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. április 05. Péntek 14:16


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (3), English (0)

Írta: papóca () 2013. április 11. Csütörtök 11:06

Írta: papóca 2013. április 11. Csütörtök 11:06

Most kapcsolódtam be, kitűnő, tovább figyelem mert úgy érzem most sokat tanulhatok! További sikeres munkát kívánok!! Várom a folytatást! Gratulálok,üdv! papóca

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: moha () 2011. március 14. Hétfő 21:06

Írta: moha 2011. március 14. Hétfő 21:06

No, tisztázás végett: a hajó rekonstrukciós munkái a modelshipworld.com oldalon folynak, belga, holland és oszták modellezők segítenek benne. Ott fórumos a leírás, sok-sok oldalon keresztül lehet ömleszteni a dolgot, mindenki hozzászólhat. Ide csak az ederményeket teszem fel, és magyarul, hogy mindenki olvashassa, és ne legyen olyan unalmas. Egy-egy rajz elkészülte 10-15 próbálkozás alatt van meg úgy, hogy mindenki egyetért... ide szerintem elég a lényeget leírnom. Hozzátenném, hogy a sebek építése is elsősorban ott folyik, bár azt a cikket se update-eltem már rég (akárcsak a Gretel-t), pedig nem az a jelenlegi állapot, ami itt látható. A sebek itthon készül, mert elfér, az Eendracht-ot meg itthon tervezem, Joe műhelyében pedig építjük. Sajnos a dokumentáció sokszor késik, mivel a kevés időmet inkább építésre meg tervezésre szánom, nem cikkírásra meg fényképszerkesztésre, de arra is kerítek majd sort. {A személyeskedő rész moderálva}

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lukis () 2011. február 03. Csütörtök 10:15

Írta: lukis 2011. február 03. Csütörtök 10:15

Remek, felkészült cikk! Nagyon várom a folytatást és az építést is. 
üdv, Lukács Sándor

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 6 válasz megjelenítése

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2021 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett