Főoldal
Méretarányok és “ arányosságok “ PDF Nyomtatás E-mail

Flamenco, 2006. szeptember 13. Szerda 22:33

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 35052    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Alapismeretek


Gondolatok alul - és tulméretezésekröl, és az azokbol adodo hibákrol a modellezésben és az épitödobozoknál.

A méretarány minden modellezönek egy ismert fogalom. Elnézést - ennek ellenére néhány alapfogalom : Kicsinyités : Pl. 1:50  - a modell 50-szer kisebb az eredetinél   -  1 m = 2 cm

Nagyitás: Pl. 100:1 - modellezésben nem használt, föleg térképeknél  - 100 m = 1 cm

A méretarányok szabványositva vannak, mert ha mindenki tetszöleges MA-t használna, az nagyon megnehezétené a dolgot !

A (Hajo)-modellezésben használatos MA-k:

  • 1:10  - muzeumi modellek kis hajokrol 
  • 1:25 
  • 1:50  - a történelmi hajok ideális MA-a, a modell nem nagyobb 2 m-nél, a részleteket és szobrokat gyönyörüen ki lehet dolgozni.Angol változata 1:48
  • 1:75  - Türelmetlenebbeknek és kezdöknek
  • 1:100 - sok kis részletet nehéz ábrázolni, föleg 19. szd.-i nagyvitorlások ( klipper ) MA-aAngol v. 1:96
  • 1:150 és 1:200  - föleg 200-300 m hosszu modern hadi -és teherhajok.
E fölött már nem igazán lehet komoly modellt épiteni. Sajnos az épitödobozok gyártoi és forgalmazoi ( üzletpolitikai okokbol ) nem tartják magukat ehhez a nemzetközi szabványhoz. Mindenféle fantáziaméretarányokat használnak, mint  pl:1:62, 1:42, 1:127 stb. Egyedi , otthonra készült daraboknál ez nem nagy probléma. De muzeumoknál, gyüjteményeknél, versenyeknél már komoly problémát jelent. Itt szeretnék a müag. kittekröl pár sort írni. 20-25 éve MO-n meg voltunk örülve - az alig-alig kaphato , karácsony elött a hobbyboltban -kittekért. Magam is vagy 10-12-t épitettem, sokat szegélykötéllel ( Liektau ) ellátott batiszt vitorlával tuningolva.( Kép: Revenge1 - Airfix müag.modell , épitettem 1982 ) Habár 5-6 évvel ezelött a NAVIGA is felvette a kitteket és a papirhajókat egy-egy uj osztályba, ennek ellenére én nem tartom ezt igazi hajomodellezésnek.
 
Kevésbbé ismert fogalom az anyagméretarány. ( Magyar könyvben legalábbis nem találkoztam vele. ) Mit is jelent ez ? Ha egy hajo minden méretét pl 1:50-ben lekicsinyitjük, akkor elvileg le kell a fát és a vitorlavásznat is kicsinyiteni ! Tremészetesen amennyire ez lehetséges. A legtöbb régi hajo tölgyfábol készült, ami meglehetösen kemény, durva, nagysejtü, spröd és könnyen szálkásodo fa. Nagy hiba a modellt is tölgyfábol késziteni - eltekintve a feldolgozás nehézségeitöl - mondván, hogy az eredeti is ebböl készült ! Senkinek nem jutna eszébe egy 10 cm átméröjü kötelet a modellre szerelni, vagy “ cukorspárgát “ használni!
 
A megoldás : olyan fát választani, aminek a sejtszerkezete kb. megfelel a kicsinyitésnek ! Ezek : Körte, dio, jávor, puszpáng, rosza, stb. és ezek furnirjai.
A vitorlákat nagyon finom batisztbol lehet késziteni. Mivel a varratoknál nem tudunk 0,5 mm-eseket késziteni, itt szabad egy kicsit csalni. 2-3 mm-es varrathossz ezért megengedhetö. A vas alkatrészeket rézböl készitjük, itt is ügyelve a méretarányra. Tessék itt is mindig számolni ! Pl. Az ágyunyilások zsanérjai ritkán voltak vastagabbak 1 cm-nél, ez 1:50-ben 0,2 mm ! A réz alkatrészeket vegyileg kell feketiteni, pl. kénmájjal - a festés tul durva !

Trevrajzok, modellek és alkatrészek mérethüségének ellenörzésére a legegyszerübb modszer egy megfelelö emberkét ( figurát ) késziteni, venni, vagy akár csak keménypapirbol kivágva. Ezt az emberkét végigfuttatva a rajzon, vegy egy alkatrész mellé állitva, egyböl kiderülnek a csalafintaságok. Egy átlagos ember ( 100 évekkel ezelött kisebbek voltak ) 1,60-1,75 m.1:50-ben tehát 32-35 mm !

 

( Pumpa tul nagy , Csörlö tul kicsi )Nagyon sok probléma adodik az alul - ill. turméretezésböl. Föleg épitödobozoknál, mert a cégek igyekeznek “ szabványositani “, azaz ugyanazokat az alkatrészeket lehetöleg minnél több modellnél felhasználni.
Az egyik legreménytelenebb a fedélzeti rács ! ( Gräting )A rácsok “ kockázata “ soha nem volt 5-7 cm- nél nagyobb, nehogy a cipök, mezitlábak beleakadjanak ! 1:50-ben tehát max. 1-1,5 mm ! Sok doboz 2-3  söt 4 mm-est szállit.( Megj.: a rácsok lécei soha nem voltak fürészfogszerüen egymásba akasztva. Csak az also keresztlécek voltak fürészfogszerüek, a felsö hosszlécek csak sima lécekböl voltak beillesztve.( Kép : Gräting1 ; Gräting2 - XIV.Lajos királyi csonakja, a hátso galéria alulnézete, original 1:1,Musee de la Marine, Paris )

Ugyanilyen összevisszaság uralkodik az ágyuknál, a csörlöknél, a horgonyoknál, a lépcsöknél, stb. Kötélzet - az épitödoboz modellek általában 2 , ritkábban 3 kötélvastagságot tartalmaznak, sokszor tul keveset, és csak világos árnyalatban. Az igazi hajoknál 30-40 kötélvastagság volt fellelhetö, a legvastagabb ( föárboctarcs -Hauptstag ) 10-30 cm!,  a legvékonyabbak  kb. 1,5 cm. Ezt a modellen lehetetlen megvalositani. De egy 1:50 modellnél legalább 10-12 vastagságot be lehet tartani. Az állokötélzet sötétbarna - sohasem fekete ! - a futokötélzet natur - sohasem fehér ! Az utobbi idöben egy furcsa divat jött “divatba”. Ahol is egyesek a csarnakokat sötét szálbol, a hágoszálakat világosbol készitik. Totál hamis ! A blokkok és macskafejek méretei is sokfélék voltak. Pl. egy 3 ütegsoros legnagyobb blokkja a föárboc ejtöblokkja kb. 100x80x50 cm! A szinük ker. hajoknál általában natur ( azaz a sárga és a barna árnyalatai ); hadihajoknál sokszor festett, pl. fekete vagy piros.( Tudok táblázatokat küldeni ! ) Sok modellnél az árbocok és a vitorlarudak is vagy tul vastagok, vagy tul vékonyak. Itt is a táblázatok segitenek. Sokszor azomban csak a saját kutatás segit, különösen ha valaki egy speciális modellt akar épiteni. Minden muzeum rendelkezik egy hatalmas könyv - és képtárral. Ök szivesen is segitenek, nem drágán, természetesen az un. saját költségeket általában meg kell tériteni.( És majd minden muzeumban van egy un. barátok társasága, ök talán még jobban ) A legtöbb muzeumban vannak németül és angolul beszélö és iro-olvaso munkatársak.

Végezetül néhány láb átszámitása :

  • Angol - 1 foot = 305 mm = 12 inch. 1 inch = 25.4 mm
  • Amsterdamer Fuß = 283,1 mm = 11 Duimen,  1 Duimen = 25,7 mm
  • Antwerpner Fuß = 286,8 mm = 11 Duimen, 1 Duimen = 26,1 mm
  • Dänischer Fuß = 313,9 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 26,1 mm
  • Französischer Fuß = 324,8 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 27 mm
  • Lübecker Fuß = 287,6 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 23,9 mm
  • Preußischer Fuß = 313,8 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 26,1 mm
  • Rheinischer Fuß = 313,9 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 26,2 mm
  • Russischer Fuß = 308,0 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 25,6 mm
  • Schwedischer Fuß = 296 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 24,6 mm
  • Venezianischer Fuß = 348 mm = 12 Zoll, 1 Zoll = 29 mm

Üdv - Flamenco


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2006. szeptember 13. Szerda 22:33


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (4), English (0)

Írta: captain alex () 2008. március 13. Csütörtök 19:05

Írta: captain alex 2008. március 13. Csütörtök 19:05

Nagyon tetszett a cikk,vén fejjel is találtam benne érdekességet.A méretekkel kapcsolatban egy érdekes modell rajzát 
kaptam nemrég.M 1:12 léptékü 1958 ban készült Ravenna motor cruiser.Ha valaki tud róla vagy van hozzá szinösszeállitás  
megköszönném

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Marten () 2006. szeptember 27. Szerda 00:54

Írta: Marten 2006. szeptember 27. Szerda 00:54

Elöttem lévők leirták,amit szerettem volna.Viszont kéne a csigák mérete!Köszönöm!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: SkyLooker () 2006. szeptember 18. Hétfő 21:15

Írta: SkyLooker 2006. szeptember 18. Hétfő 21:15

Fantasztikus írás, szinte olvastatja saját magát, csatlakozom előttem szólóhoz és én is kérem, hogy ossza meg velünk tudását, írjon még többet.köszönöm.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: kriszmesz () 2006. szeptember 14. Csütörtök 11:22

Írta: kriszmesz 2006. szeptember 14. Csütörtök 11:22

Nagyon hasznos a cikk, sok mindent eddig is sejtettünk. A műa. modellek gyártói amúgy is galádak, mert minnél többb bőrt akarnak lehúzni rólunk minél alacsonyabb rájuk háruló költséggel. Csakohgy itthon nagyon nehezen férhető hozzá a szakirodalom, hogy legalább megközelítőleg számolhassuk vissza a szükséges paramétereket.Írjál még ilyet, Flamenco.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett