| 
                            
                |  bádogos,
                                                                         2007. január 26. Péntek 22:04 |  
                | Átlagos értékelés :  (1 szavazat) |  
                | Megtekintések száma : 90535     |  
                | Kedvenc : Nincs |  
                      | Rovat : Cikkek, Építés alatt |   4 / 4 oldal Kötélzet Szerencsémre egy négykéményes gőzhajón nincs annyi   és olyan bonyolult kötélzet mint egy klipperen, de így is akadt rajta   bőven.Jórészt csak statikus feszítő kötelek, mint pl. a kémények , egyenként 16   db. a két árbocon három szinten négy irányban,Természetesen ezeknek a köteleknek   valós feladatot kell betölteniük , mivel a kéményeket és az árbocokat a   szerelhetőség érdekében nem rögzítettem más módszerrel csak a kötelek tartják és   feszítik a helyükre .Ezért olyan olyan anyagot kellett találnom ami meg is felel   a feladatnak , és ez nem más mint az eredetileg is használt acél sodrony.Mindezt   természetesen lépték arányos kivitelben.Ezt meg is találtam  az 1,5 mm   átmérőjű 7 X 7 - es sodratú bowden formájában , aminek a középső vezér szála   egyenes és az átmérője is megfelelő , pontosan O,45 mm. A bowden a középső szál   kibontása után újra össze lett sodorva , így legalább ötven méter  egy   kissé hiányos gázbowden boldog tulajdonosa vagyok.A megfelelő méretre vágott   kötelek kötéseit természetesen bonthatóan kellet megoldani , így a kötélvégeket   ha nem is fukszolva de ahozz hasonlóan  kellett kialakítani .Ezt a   visszahajlítás után vékony réz huzallal elbandázsoltam és és leforrasztottam ,   majd lecsiszoltam  egy kissé kónuszosan. Az oldható kötést , mint a valódi   kötéseknél is teszik seknivel oldottam meg , amit O,4 mm átmérőjű kemény   rézhuzalból  készítettem el cirka 1OO darabot, a szemes csavarokra azért   nem vágtam menetet, A kötélzet felszerelése után szinte élet költözött a hajó   fedélzetére, szinte működő képesnek tűnik .A két árboc között kifeszített   hosszúhullámú antenna anyaga eredetileg vörösréz sodrony  volt, ezt    Én a horgászboltban vásárolt O,2O - as un cápa zsinórral oldottam meg. Ezt külön   ajánlom  mindenki figyelmébe, szuper jó anyag a közepén nagyon vékony   perlon szál  fut és kívülről drótszövet veszi körül .Hihetelenül erős es   nagyon hajlékony, minden gond nélkül csomót lehet rá kötni, vagy akár   bandázsolni vele.      Korlátok Valamikor a tavasszal említettem , hogy a   korlátok a korlátaimat jelentik és itt igénybe kell vennem a manufakturális   módszereimen túl az NC technológiát.Örömmel mondhatom , sikerült, megvan ,   elkészültek a korlátoszlopok, nem kevésre volt szükségem , cca: 7OO db.- ra.   Kétféle kivitelben , van három soros és van ötsoros. A méretei : 12 mm magas ,   az átmérő O,6 mm , a furatok O,5 mm, a talpak és a gömbök átmérője 1 mm.Maga a   korlátok felszerelése igazán nagy gondot nem okozott. Ha valamikor fűztetek   gyöngyöt akkor sejtitek , hogy mit jelentett a korlátoszlopok felfűzése a három   vagy az öt futó szálra ami egyszerre párhuzamosan történt, közel egy méteres   hosszban, egymás után 7O darabot, 12 mm - es távolságra.Igazán sziszifuszi munka   volt.Ezután a fedélzet lemezben kellett az oszlopok helyét kifúrni  O,6 mm   -es fúróval,fogyasztottam is rendesen, Ezután csak a beillesztett oszlopokat   kellett alulról beforrasztani a fedélzetlemezbe. Az oszlopokon az átvezetéseket   nem forrasztottam le csak az esetleges fordulóknál, sarkokban vagy a lépcsők   felé való be és lefordulásnál. Ezért látszik a képeken , hogy itt ott egy kicsit   dülöngél az oszlop , de ezek beállíthatóak függőlegesre. Amennyire féltem ettől   a feladattól olyan könnyen és gyorsan  túl lettem rajta , mindössze egy hét   alatt elkészültem vele.      Soronkövetkező feladat Az építés kezdetekkor elkövettem azt a nagy hibát ,   hogy nem fordítottam elegendő időt a megfelelő dokumentációk , rajzok   beszerzésére.Így a rendelkezésemre álló meglehetősen egyszerű rajz alapján   kezdtem az építést . Nem volt a külhély lemezkiosztásáról semmi információm,   ezért egy átlagos lemez tábla méretben szabtam le a palánk lemezeket és azzal   borítottam a külhélyt. Most viszont ha a gépezet beindul , özönlenek a   részletesebbnél részletesebb rajzok. Úgy döntöttem , újra palánkolom a hajót a   mellékelt lemezkiosztási rajz szerint. Ha már ez hiteles akkor megpróbálom az   eredeti szegecselés utánzását is. Próbaképpen készítettem egy un. rádlizó   szerszámot és egy két próbafelületet is készítetten .Az új lemezborítás O,2 mm   vastag hidegen hengerelt sárgaréz lemez , mindössze 1,2 kg - os súlynövekedést   okoz, ami nem okoz nagy gondot.Természetesen számolok az időszükséglettel is ,   ami nem kevés , minimum 4 -5 hónap, de van még idő 2O12 .   áprilisáig.     
 
 |  |  | 
        
Írta: hajómester () 2010. június 16. Szerda 17:16