Főoldal
A Golden Star brigg építése PDF Nyomtatás E-mail

Gateway, 2007. majus 03. Csütörtök 18:30

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 54732    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Vitorlás hajómakett

Tartalomjegyzék
A Golden Star brigg építése
Építés 1. rész
Építés 2. rész
Következtetések, tanulságok

Furnérból pici szálakat vágtam sniccerrel, ebből készült a terebek merevítő rudazata.
Egy kép az orr rész felől.
Kész az állókötélzet, következhet a vitorlázat!
Az állókötélzet felrakása után előkerültek a vitorlák. Hát ezek bizony a csomagolás és az utazás hatására úgy néztek ki, mintha a kutya szájából húztam volna ki. Szerencsére egy kis keményítő és egy gyors vasalás segített a helyzeten. Kiválasztottam az orr vitorlát és felkötöttem a vitorlarúdra. A vitorlák felhelyezése viszonylag könnyen ment, csak a rengeteg kötél és csiga felkötése sok időbe került. A kötelek és vitorlák felszerelésével majdnem annyi időt töltöttem el, mint a hajótest elkészítésével.
Az orrvitorla után az előárboc vitorlázata és kötélzete következett. Helyére került a kormány-mechanizmus kötele és csigái.

Egy fotó a vitorlák belső oldaláról, itt jól láthatóak a karkötelek és a bevonókötelek.

Helyükre kerültek a kötélvégek és a kötélfogó szegek. Egy kis segédeszközzel elkészítettem a kötélcsomókat is és helyükre illesztettem. A folyamat az előárboc után a főárbocnál megismétlődött, majd felkerült a hátsó csonkavitorla is.
Lassan elkészült a hajó. Még két meglévő dolog nem nyerte el a tetszésemet, a zászlók és a gyári állvány. A kittben lévő műszálas zászlókat vászon zászlókra cseréltem, amelyekre a mintázatot tintasugaras nyomtatóval készítettem el egy speciális fóliára, amelyet a feleségem a vászondarabokra vasalt. (Neki azért ebben nagyobb a rutinja .)Az állványt gőzölt bükkből készítettem, amihez esztergáltattam két tartó „bábot”. Csiszolás után az állványzatot mahagóni és dió szeszes (gyorsabban szárad!) fapác keverékével kentem át. Száradás után a már említett viaszos felületkezelővel átecseteltem át, majd puha ruhával áttörültem. Így szép selyemfényű felületet kaptam.
Az elkészült állványra helyezett hajó lényegesebben szebben mutat, mint a régi egyszerű állványzaton.
Az elkészült hajó összképén nagyon sokat javított a pluszként beszerzett kötélzet. Ezt a hatást a kitthez kapott kétfajta vastagságú nyers kender színű kötelekkel soha nem értem volna el.
A gyári kötelek éppen megfeleltek a mozgókötélzethez. A hajóhoz végül 11 fajta kötelet használtam fel.

A gyári makett fedélzete kicsit üresnek hatott ezért elgondolkoztam, hogy milyen plusz felszereléssel lehetne kicsit feljavítani. Szinte minden hajó tartozéka volt a fenékvíz pumpa, gondoltam, hogy erről sem hiányozhat! Készítettem hát egy vízpumpát. A „dongákat” vékony furnér lécecskékből csináltam, míg a kifolyócső egy réz golyóstollhegy lett. A dongák összefogására a már említett ellapított forrasztóón szolgált. A rudazat vékony rézdrótból készült, amit feketére festettem. A talp rész vékony rétegelt lemez. Természetesen ez is pácolva, majd viaszolva lett.

Az orr részbe került az elmaradhatatlan jelző harang. Az állvány anyagául itt is almafa szolgált.A harangot fúrógépben alakítottam ki fából, majd makett festékkel aranyszínűre festettem ezzel utánozva a harang réz anyagát. A harang nyelve rézdrótból készült.
Egy pillantás a főárboc terebjére.
A fedélzeti rakodó nyílások záró fedelére vékony rézdrótból készítettem nyitó karikákat.(Az ilyen apró részletek még jobban élethűvé teszik a maketteket.)

Még egy kép a hajóorr részéről. Itt már látni, hogy vastagabbra cseréltem a csörlő kötelét.

A tatfedélzet felépítményeit még egy saját magam által gyártott kompasz szekrénnyel dobtam fel. A tervet ismét a Marjai féle könyvből vettem. A szekrényben középen helyezkedik el az iránytű, míg két oldalsó részben éjjel mécseseket tartottak a skála megvilágítására. Ez a forma a kereskedelmi hajókra volt jellemző, a hadihajókon két iránytűt használtak.A szekrény anyaga a már sokat emlegetett bükk furnér, az iránytű vékony fa korong aranyra festve, utánozva az iránytű réz testét. (A fotón nem igazán érzékelhető, de a műszernek még skálája is van! A skála rajzolatáról fotót az internetről szedtem le, majd lekicsinyítettem. Nyomtatóval speciális öntapadó fémszínű „etikettre” nyomtattam, kivágtam és felragasztottam.)
Az ablakok üvegfelülete világoskék öntapadó fólia, a „rámák” furnércsíkok. A névtáblára a betűk fehér alphasetből készültek.
A kis kézi ágyúk barnítva lettek, majd fém csapokkal és pillanat ragasztóval rögzítettem helyükön.
Hát ilyen lett életem első fa hajó makettje. Utolsó momentumként még a vitrint készítem el, amibe a makett kerül. Ha már ennyi időt szántam rá ne porosodjon védtelenül a polcon.

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. szeptember 05. Szerda 22:24


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 12 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (12), English (0)

Írta: Putyi () 2007. augusztus 12. Vasárnap 21:55

Írta: Putyi 2007. augusztus 12. Vasárnap 21:55

Ahhoz képest h első fa hajó sztem marha jó lett

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: kadet () 2007. június 16. Szombat 15:09

Írta: kadet 2007. június 16. Szombat 15:09

Nagyon szép lett a hajód! Az apró saját ötleteid pedig tényleg még jobban megdobják a hangulatát. (Gondolok itt a fedélzeti rakodó nyílás nyitó karikáira.)Gratula

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Gateway () 2007. majus 10. Csütörtök 16:44

Írta: Gateway 2007. majus 10. Csütörtök 16:44

Az elkészítés, ismeretszerzés öröme mellett számomra a legtöbbet az jelentette, hogy sikerültegy segítőkész, emberileg kiválló közösséget megismernem ami a mai világunkban nagy kincs.Gateway :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: vidonka () 2007. majus 10. Csütörtök 08:35

Írta: vidonka 2007. majus 10. Csütörtök 08:35

Ahoy, Gateway!Első munkához képest sikerült valami szépet, egyedit kialakítani. Elkezdtél egy számodra idáig ismeretlen technikát gyakorolni és nem is rosszul. Összességében nagyon tetszik, hogy a részek önmagukban is természetesnek hatnak, mintha csak most használta volna egy kb egycentis matróz (gondolok pl. a kötélcsomókra); illetve az egész harmonikus egységet alkot.Az, pedig hogy valóban létező hajóról van-e szó vagy kitalálta valaki, azt döntsék el a Nagyok. Mindenestre MOST már VAN.Külön dícséret érdemel az egyszerű, de látványos cikkért, illetve szépen lkomponált és részletes dokumentumfotókért.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2007. majus 07. Hétfő 06:48

Írta: Tyrman 2007. majus 07. Hétfő 06:48

Még egy kis adalék Hajómester bírálatához. A hajót a Mantua brigantine típusnak hírdeti. Amiről tudjuk, hogy az első árbocán keresztvitorlák a másodikon szkúner vitorlázat van. Hát a képekről látszk, hogy ezen a hajón mind a két árbócon keresztvitorlák vannak.:)De lényeg a készítés öröme. Ezzel nyerted a legtöbbet. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2007. majus 06. Vasárnap 22:20

Írta: hajómester 2007. majus 06. Vasárnap 22:20

Ahogy irtam volt, nem a munkádat biráltam, amit lehetett azt kihoztad belőle, senki sem csinálta volna jobban. A Mantua hozott forgalomba egy olyan kitett, aminek történelmi megfelelője nem volt és erre nincs mentség. A makettépités lényege pedig éppen az, hogy egy létező dolognak a mását kisméretben a lehető legnagyobb hüséggel készitsük el.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Gateway () 2007. majus 06. Vasárnap 21:57

Írta: Gateway 2007. majus 06. Vasárnap 21:57

A kezdet mindig nehéz...Remélem a következő hajóm (Peregrine Galley)már jobban sikerül.Gateway &|

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2007. majus 06. Vasárnap 21:24

Írta: hajómester 2007. majus 06. Vasárnap 21:24

Amit végeztél az kitünő, de ez a makett valamiféle fantáziahajó lehet, mert semilyen korba nem lehet elhelyezni. A brigg a XVIII században alakult ki, de ennek a hajónak a hátsó része inkább Kolombusz korába illene. A brigg mindig egyfedélzetes volt, kezdetben hátul volt egy negyedfedélzete, később az se. Ha ágyukkal szerelték föl, azok mindig a fedélzeten voltak és sose zárt ütegsorban. A kétárbócos hajóknál a ketch, kivételével egyik árbóc sincs középen, ez pedig nem ketch vitolázat. Látom nagy problémát okozott a méretarány is, az egyes alkatrészek tulméretesek. A kritikám alapvetően a gyártónak szól, neked csak annyiban, hogy a kitt kiválasztásánal nagyobb gondosággal kell eljárni, mert némely gyártó terméke bizony sok kivánnivalót hagy maga után. Ez ellen csak ugy lehet védekezni, ha elmélyedsz a hajó és hajózás történetében. Nagyon sokat segit ebben a tervrajzok gyüjtése, összehasonlitó tanulmányozása, ami egy idő után a kellő tipusismeret kialakulásához vezet.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2007. majus 04. Péntek 07:40

Írta: wercome 2007. majus 04. Péntek 07:40

Első hajó, 1:150-ben... Szerintem szép lett és látom neked is azok az alkatrészek tetszenek legjobban, amiket magad csináltál (kötélfogóbak)! Valójában a lépcsőt is kicserélhetted volna, bár így sötétre lepácolva már nem néz ki olyan szörnyen.Biztos vagyok benne, hogy a következő még szebb lesz, főként a méretarány miatt is!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: HiHi () 2007. majus 04. Péntek 07:39

Írta: HiHi 2007. majus 04. Péntek 07:39

Gratulálok a hajódhoz.Nekem három dolog nagyon tetszett:1.)hajóválasztásod.(olcsóbb, egyszerű, különleges, szép)2.)a cikked (élvezetes, részletes, tartalmas, szépen illusztrált)3.)az elkészült hajód (nagyon sokat kihoztál ebből a készletből).Az ablakokon szerintem is lehetne finomítani, mert a fényképen nem annyira mutat jól. (Nem tudom élőben milyen).Nagyon várom a többi hajóidat, és cikkeidet.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 12 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett