2 of 6 Page
1. A szerkezet
A hajót fejreállított módon kezdtem el építeni, Flamenco tanácsára. Ennek az eljárásnak számtalan előnye van. A szerkezet (a bordalemezek és a gerinclemez) összeállításánal három gyakori probléma szokott fellépni. A bordalemezeket a gerinclemezre felülnézetből pontosan merőlegesen, elölnézetből pontosan szimmetrikusan, valamint pontosan a helyes magasságban kell beállítani a gerinclemezhez. Az állított építésmód során ez nagyon sok mérést igényel, a mérés referenciája a sólya. Talpas vonalzóval, esetleg szögmérővel folyamatosan ellenőrizni kell, hogy az adott bordalemezt merőlegesen, szimmetrikusan, helyes magasságban raktuk-e be. Ez számomra elég körülményesen hangzott, ezért a következő megoldást válaszottam: a tervrajzon az oldalnézeti rajzon és a bordarajzon a vízvonallal azonos távolságban egy-egy párhuzamost húztam a hajótest fölé. Ez lesz a fejreállítás után a sólya szintje. Eddig a vonalig felfelé meghosszabbítottam a gerinclemez elejét és végét, illetve a bordalemezek két oldalát is. Az elemek kivágása a kinyomtatott és a réteges lemezre felkasírozott bordarajzok után így nagyon egyszerű, mert a sólyára felfekvő végeken csak egyenest kell tudni fűrészelni. A sólyára rákasíroztam a szerkezeti rajzot (1/1. kép), és ehhez raktam fel a bordalemezeket. Ezzel a bordalemezek hosszanti pozíciója pontos (pl. 1/2. kép), s ha a meghosszabbított végük felőli oldalt egyenesen sikerült kivágni, akkor a középtengelyük a sólya lapjára szemből nézve merőleges lesz (1/7. és 1/8. kép) (pláne, ha először négyzetes profillécre ragasztjuk-szegeljük-csapoljuk a bordalemezeket (1/3., 1/4. és 1/6. kép), mert akkor be tudjuk állítani a középtengely merőlegességét, majd a felrakásnál pontosan tudjuk illeszteni a borda élét a sólyán lévő rajzhoz). A gerinc és a bordalemezek magassági pozíciója is helyes, hiszen nem egymáson ülnek, hanem a sólyán, tehát a bordalemezek nem tudnak "beülni", vagy "fennakadni", ha nem sikerült elég mélyre / túl mélyre sikerült vágni a bordán v. a gerincen az illesztő kivágásokat (a fennakadás esetén könnyen tudunk korrigálni). Oldalnézetből még lehetnek ferdék a bordák, de ez azonnal megszűnik, amint a bordák felrakása után a gerinclemezt a helyére illesztjük a helyes hosszanti pozícióban (1/2., 1/5. és 1/9. kép).
1/1. kép
|
1/2. kép
|
1/3. kép
|
1/4. kép
|
1/5. kép
|
1/6. kép
|
1/7. kép
|
1/8. kép
|
1/9. kép
|
Egyetlen hibaforrás maradt, ha a bordalemezek hajlanak, ezt távtartók alkalmazásával lehet javítani. A távtartók hosszát nem a tervrajzhoz, hanem a sólyán a bordák valós távolságához mértem le. A távtartók alkalmazása nemcsak a bordalemezek egyenesítését szolgája, hanem szerkezeti masszivitást is ad a hajónak, a csiszolásnál nem fognak eltörni a bordák, illetve a palánkozás nem fogja tudni "elhúzni" a szerkezetet. A bordákat a szokásos módon helyeztem fel: a főbordát középtengelyben, az előtte lévőket előre, a mögötte lévőket hátrafelé "lógatva" a bordametszetek vonalához képest (pl. 1/6. kép). Így ez elől lévő bordák hátsó, a hátul lévő bordák első oldala éppen a megfelelő, helyes keresztmetszet. Az elöl lévő bordákat előrefelé, a hátul lévőket hátrafelé kell csiszolni, és csak a helyes élre kell vigyázni. A szerkezeten nem sokat kellett csiszolni, egy palánkkal folyamatosan ellenörizve (kézzel ráhajlítjuk a szerkezetre) gyorsan kialakul a test. Ha a bordák elég pontosak, akkor szép, hullámzásmentes alakot kapunk.
A hajó érdekessége, és egyben egyik fő nehézsége a tat 2 kis púpja. Ezeket szimmetrikusra kell elkészíteni úgy, hogy alsó élük a fő dörzsfa futását követi, s nem törhet meg sehol. A tervrajzon néhány szerkezeti elemet terveztem (legnagyobb metszet, illetve a felső ív - 1/6. kép), ezeknek a közeit hulladék réteges lemez darabkákkal és faragasztós papírmasszával tömtem ki, megformálva a púpot (1/10-12. képek). Száradás után ezt szikével faragtam a végső formára. Utólag visszatekintve, nem volt olyan bonyolult, mint azt először képzeltem.
1/10. kép
|
1/11. kép
|
1/12. kép
|
A szerkezethez tartozik még a 3 db árbocfészek, amiket tömbös fából készített el nekem Hajós Joe (köszönet érte!), bennük a helyes szögű furatokkal (kép a 2. palánkozás című részben).
|
|
|