Főoldal
HMS Victory építése 1:50 méretarányban PDF Nyomtatás E-mail

Horváth Zoltán, 2009. november 09. Hétfő 22:33

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 102880    

Kedvenc : 4

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
HMS Victory építése 1:50 méretarányban
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
9. rész
 

sm_hms_victory_3_01.jpg A képen az „orlop” fedélzet látható annak is a fő és előárboc közötti része. A két nagy piros terület a horgonykötél tárolására szolgál. Gondolom, azért piros, mert ha megindul a horgony lefelé, és húzza magával a nagy vaskos kötelet (kb. 25cm-es átmérőjű) – ott tartózkodni igen veszélyes lehet. Kissé hátrébb látható a főárbocot és a szivattyúcsöveket körülvevő zárt felépítmény. A kép alján balra a hajóács, jobbra a kötélverő műhelye és kabinja látható.
Miközben fölépült ez a fedélzet, gyártottam néhány berendezési tárgyat is, hogy életszerűbbek legyenek a különböző helyek. A kötélverő pár guriga kötelet és egy-két csigát kapott. A hajóács satupadot, állványt, és faanyag-tárolót.  Van néhány hajósláda is ezen a fedélzeten. Természetesen mindkét horgonykötél tárolóba került szépen lefektetett kötél. A tat felé pedig padot és egy-két asztalt helyeztem el.
Miután az „orlop” fedélzet elkészült, következő lépés a keresztgerendázat és világítás beépítése volt, majd a fedélzet befedése.
Elérkeztem az alsó ágyúfedélzethez. Miután túljutottam a fedélzetdeszkák csiszolásán, festésén, az oldalfalak mentén sorakozó könyökfákat készítettem el – ezek tartják majd a következő fedélzetet. Ezek itt még igen masszív álló és ferde könyökfák (ferde igazából ott van, ahol az ágyúablak miatt nem lehetett állót alkalmazni). Ezután az oldalfalakat és a könyököket is végleges színre – fehérre – festettem.

sm_hms_victory_3_02.jpg A képen a fő csörlő alsó darabja látható. Azért csak a darabja, mert a másik folytatása a következő fedélzeten lesz. Szerintem egész jól sikerült. Lent jól látható a visszaforgást gátló szerkezet is.


sm_hms_victory_3_03.jpg A hajó nagy fenékszivattyúi is ezen a fedélzeten vannak a főárboc körül. Ezek a 40-60 ember által hajtott láncos, dugattyús szerkezetek óránként 100-120 tonna vizet tudtak kiemelni. A trafalgari csata viszontagságai után a hajót az állandó folyamatos szivattyúzás tartotta a felszínen. Két-két szivattyúnak közös tengelye van, melyek mindkét oldalon hosszú, kb. 8-10 m-es kurbli-vasban folytatódnak majd. A vasak kb. fele hosszban levehetők ill. fölrakhatók, aszerint, hogy mennyire kellett hajtani a szivattyúkat.


sm_hms_victory_3_04.jpg A következő képen a kormányrúd és a megvezetésére szolgáló ív látható. A kötelet majd a három szinttel följebb lévő kormánykerék dobja fogja mozgatni és remélhetőleg fordul a kormánylapát…

 

 

sm_hms_victory_3_05.jpg Ágyúfedélzet készül, és még egy szó sem volt ágyúkról. Most ezek következnek. Egyformán precíz és szép csöveket szándékoztam beépíteni, ezért egy viszonylag drága megoldást választottam. Megterveztem az elérhető korabeli dokumentumok alapján , majd beméreteztem és CNC esztergával legyártattam az első 30 darabot. Ezek 36 fontos hosszú csövű ágyúnak felelnek meg. Mivel az ágyúk fedélzetenként fölfelé egyre kisebbek, ezt még 3-szor kell megismételnem. Spórolni az anyagon tudok, ugyanis réz helyett az alumínium is megfelel, mert a matt fekete festés után már nem lehet tudni miből van. A lafetták összeállításához sablont készítettem, hogy egyformák legyenek. A csöveket műgyantával ragasztottam a helyükre. Érdekesség, hogy a csövek csapját utólag ragasztottam a lafettába, majd következett egy kis vasalás (alumínium lemezből), pár kötélszem és lent látható a végeredmény. Nemsokára mind a 30 a helyére kerül.

Időközben a csigák elkészítésére –főleg a kifúrásukhoz- ki kellett találnom valami készüléket, mert egy dupla csigában lévő két egymás melletti párhuzamos furatot igen nehéz jól kifúrni ekkora méretben és még kell belőle pár 100 darab.
Hozzáértő szemek bizonyára észrevették, hogy az ágyúkat hátrahúzó csigasor hiányzik. Két dologgal indokolnám a hiányukat:
Az ágyút csak az első töltéshez kell hátrahúzni, mert a másodikhoz a lövést követően magától hátralökődik – tehát szerintem ez a csigasor csak akkor szükséges. Másodsorban ha a csigasor a helyén lenne, a lövés erejétől hátra guruló ágyú legázolná és belegabalyodna ebbe a csigasorba és a köteleibe, arról nem is beszélve hogy az ágyúk körül ténykedő személyzetből hányan botlanának el ezekben a kötelekben.

sm_hms_victory_3_06.jpg Időnként átváltok a hajótest külső részeinek készítésére, hogy az is haladjon. Oldalkötél párkányok és oldalkötél rögzítés a hajótest oldalán. A Victory esetében ezek lánc-szerű vas szerelvények. A lényeg az, hogy a párkányban lévő hornyokban lazán vannak, ha majd a kötélzet megfeszíti, csak akkor állnak be a terhelésnek megfelelően – ezzel a párkányt jóformán nem is terhelik, inkább csak az alsó bekötési pontokat. Nálam a „vasalatok” 0,8mm-es réz drótból vannak, melyeket forrasztással erősítettem össze. A macskafejeket viszonylag könnyű volt kiesztergálni, megcsiszolni, ám szép szabályosan háromszögben kifúrni a három lyukat annál nehezebb.

sm_hms_victory_3_07.jpg Az alsó ágyúfedélzetnek a főárboc és az előárboc közötti része így fest félig berendezve. A lövegek tartozékait igyekeztem a célszerűségnek megfelelően elhelyezni: a vizes és a homokos vödrök jóval az ágyúk mögött vannak, és ugyancsak itt lesznek majd a piros színű lőszeres ládák. Az ágyúk szerszámai a fölöttük lévő gerendázatba épített tartókban vannak. Ezeknek a nyelét hengeres fogpiszkálóból készítettem - csak az volt a bökkenő- hogy a fogpiszkáló átmérője túl vastag volt. Kellet egy jó ötlet! A dremmel kisgép köszörűkorongjai középen lyukasak, így lehet őket fölszerelni. Kifordítottam a dolgot: egy korongot befogtam az eszterga tokmányába, és megforgattam. Fogóval megfogtam a kiszemelt fogpiszkálót, és szép egyenletesen belenyomtam a forgó köszörű lyukába. Mivel a kis kő belül is köszörül, ezért szépen elvékonyítja a fogpiszkálót. A módszer nagyon gyors és eredményes, általában csak az anyaghibás darabok törtek el. Érdekesség: ágyú tisztító és töltő szerszám van fanyél nélkül is – egy vaskos kötél két végén. Ezt csukott ágyúnyílások esetében tudták használni.

Ágyúgolyók: Mivel legalább négy féle golyóbisra lesz szükség, kerestem vadász ismerősöket. A sörétek aránylag gömbölyűek és 1,5 mm átmérőtől fölfelé szinte tized milliméterenként lehet találni megfelelő méretűt. Van ugyan némi méret-szórás, de 20-50 megfelelő darabot nem olyan vészes kiválogatni. Gyorsan száradó matt fekete spray-vel párszor halványan le kell fújni és máris szép feketék lesznek.
Következik néhány web-kamerás kép a majdnem elkészült alsó ágyúfedélzetről…

sm_hms_victory_3_09.jpg Látkép jobb oldalon az orr közelében hátrafelé. Csaknem mind a 15 jobb oldali 36 fontos löveg látható tüzelési pozícióban. Fölöttük a töltő és tisztító szerszámok, mögöttük (a kép jobb szélén) a víz, homok és lőszer – tárolók.
A látszólag nagy sugárútnak az a magyarázata, hogy az ágyúk ki vannak tolva – sortűz után erre a helyre lökődnek vissza a lövegek.

sm_hms_victory_3_08.jpgFőárboc a négy fenékszivattyúval. A vaskos kötél a hátsó csörlőn pár menet után visszafordul az orr felé. Tulajdonképpen ez egy végtelenített kötél, melynek közvetítésével csörlőzték fel a horgonyokat.
A két elöl lévő oszlop között van (lesz majd) a hajó adattáblája: főbb méretek, fegyverzet, stb..  Ezt egy fotóról kicsinyítem, a nyomtatást laminálom, és ezután fogom a helyére ragasztani.

sm_hms_victory_3_11.jpg Ez a kép jól adja vissza a 36 fontos  ágyú zömökségét. Az előtérben a rács mellett sorakoznak az ágyúgolyók. A rács sarkánál megy le a horgonykötél az orlop fedélzeti tárolóba. Ez a kötél a valóságban kb. 30 cm ámérőjű!

sm_hms_victory_3_10.jpg Bekukkantva az egyik ágyúablakon, most még jól látható minden belső tárgy, hiszen nincs még meg a fölötte lévő fedélzet. Később jóval kevesebb fény lesz, mert csak az ágyúablakokon jut be valami kintről, meg majd a 16-20 hajólámpa fog pislákolni.

 


[2010.01.31]

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. január 15. Kedd 15:18


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: papóca () 2013. március 31. Vasárnap 11:28

Írta: papóca 2013. március 31. Vasárnap 11:28

Én csak most csatlakoztam hozzátok. Most akarom elkezdeni a Victory építését, igaz régen/1998/ már egyszer megépítettem-elég jól sikerült. A fő gondom az építés során mindig a palánkozás. Most ezt figyelem és minden hasznos tanácsot begyűjtök. 
Nagyon szép munkát végzel- Le a Kalappal! Sok sikert eredményes munkát kívánok! Mivel éppen Húsvét van Kellemes Ünnepeket Kívánok Neked. Ha lehet és időd engedi a palánk felrakásáról írj részletesebben,-sorrend,-hossz,.hajlítás az orrnál,-tatnál,-lépésenként. Ragasztás.rözítés.toldások. A bordák csiszolása, orrnál és tatnál. 
Azt hiszem egy kicsit túl sokat kérek. de ezekkel nehezen boldogulok!  
Üdvözlettel, köszönettel papóca!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2013. január 22. Kedd 07:53

Írta: wercome 2013. január 22. Kedd 07:53

Látom, továbbra is nagyon precízen dolgozol a hajódon. 
Azért tudtak valamit a régiek! Ebben a méretarányban már tökéletesen le lehet modellezni a kötélzetet, az oldalkötelek és tarcskötelek olyan stabilan rögzítik az árbócokat, hogy ragasztani sem kell. Csak így tovább!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Tyrman () 2012. január 04. Szerda 08:27

Írta: Tyrman 2012. január 04. Szerda 08:27

Kedves Bubu Barátom! 
 
Szívesen olvasnék egy cikket erről a fonalas szobrászkodásról. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: kriszmesz () 2011. január 25. Kedd 23:13

Írta: kriszmesz 2011. január 25. Kedd 23:13

És honnan a lécek? Az összeset magad vágod ki? :upset

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. szeptember 13. Hétfő 23:18

Írta: Flamenco 2010. szeptember 13. Hétfő 23:18

Ahoi! 
Mindig ujra átnézegetem a fotoidat a Vicidröl, fenomenális a részletgazdagságod. Egy megjegyzés az utolso fotohoz, "az emelvény szerü valamihez": valoban ez alatt volt elrejtve a kormánylapát legfelsö része. De miért? A lapát funkciojához nem lett volna szükséges a lapát szárát ilyen magasra felhozni, mert a lapát vizszintes rudja ha jol sejtem 1 vagy 2 fedélzettel lejebb volt. Mire akkor ez a felhosszabbitás? Nos, tudomásom szerint ennek a következö oka volt: elöfordulhatott (volna), hogy a lapát rudja eltörik. 
A lapátnak ebben a felsö részébe is volt egy négyszögletes lyuk faragva. Az esetben, ha az also rud eltört -volna - habár ilyenröl nem tudok - lehetöség volt ebbe a lyukba egy ideiglenes rudat rögziteni. Habár ez nem biztositotta kielégitöen a kormányozhatóságot, mert a kétoldali tiszti kajütök megakadályozták a rud teljes elforgathatoságát, de arra jo volt, hogy legalábbis arra az idöre biztositott valamiféle iránytartást, amig az also rudat kicserélték.  
Hozzá kell tennem, hogy a kormánykerék feltalálása kb. az 1710-es évek táján egy addig soha nem látott, hallott 40-40 fokos oldalirányu kitérését biztositotta lapátnak. A korábban használatos "botkormányos" kormányszerkezettel csak 10-10 fokos eltérést tudtak elérni! Létezik egy angol modell a korai 1700-as évekböl, ahol a kormánykerék mellett, a korábbi botkormány csapágya is láthato. 
Persze a fejlödés ebben az esetben is valosz. lépcsözetesen következhetett be. A régi fajta lapos fartükör egyik nagy hátránya volt, hogy a majd függöleges tükör kormányrudnyilása viharos idöben sok vizet vett fel. Ezen persze megprobáltak azzal segiteni, hogy a kormányrud s a nyilás között egyfajta rugalmas bör tömitést szegeltek fel. Amikor visszatértek a lapos tükörröl az ives tükörre - mint a Vicinél - a tatgerenda fölötti iv - Gillung megoldotta a problémát, azzal, hogy nem egy majd fügöleges tükrön ment át a rud, hanem a lapát felsö része felért a hajótestbe s ott volt a rud beerösitve. Valoszinüleg késöbb jöttek rá, hogyha a lapát felsö részét még tovább felmagasitják, akkor ezzel lehetöséget teremtenek egy segédkormánylapátrud beépitésére.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. augusztus 19. Csütörtök 01:05

Írta: Flamenco 2010. augusztus 19. Csütörtök 01:05

Ahoi Bubu! 
Alakul,mint a pupos gyerek a prés alatt!!! 
Egy tanács a lemezek "oxidálodására" 
Az eredeti lemezek az eredeti hajóknál vörösrézböl ( Kupfer ) készültek. A komolyabb Victory épitödobozoknál is vörösréz lemezeket adnak. A sárgaréznek ( Messing egy kicsit más kémiai tulajdonságai vannak. Mindenesetre a vörösréz lapok a lakkozás alatt is fognak öregedni! Talán hihetelen, de való! Van benne néhány éves tapasztalatom, legalábbis ami a vörösrezet illeti, de azért gondolom, hogy ez a sárgarézre is érvényes. A szép fényes vörösréz lapokat én egy Marabu Selyemfény - [iSeidenmattlack][/i]-al kenem be. Valoszinü, hogy ez más lakkokra is vonatkozik. Pár év után a vörösréz lemezek egy szép egyenletes vörösbarna matt patinát kapnak, a lakk alatt is !!! Ne kivánd, hogy a kémiai folyamatokat fény hatására elmagyarázzam, mert én sem értek hozzá. Kb. 10. éve olvastam valahol, s kiprobáltam, s müködött. 
Ha a lemezeid vörösrézböl vannak, akkor szerintem nyugodtan lakkozd be öket. Ilyen Marabu lakkot meg szerintem otthon is lehet kapni. Nálam a találkozón volt pár üvegecske, de senkit nem érdekelt. Ha kell akkor küldhetek is, vagy viszek, ha szept.-okt.-ben ha ujra megyek vihetek. 
Éppen nemrég kaptam egy felkérést, egy Caldertcraft Victory épitésére. Ami persze nem lesz olyan részletes, mint a tied. 
:)  
Már emlitettem, soha az életben nem épitenék Victoryt magamnak. Föleg nem olyan részletesen, mint a tied! 
De hát mindenkinek a saját vesszöparipája. 
Örülnék ha segithettem. 
Üdv - Flamenco

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. majus 07. Péntek 17:46

Írta: Flamenco 2010. majus 07. Péntek 17:46

Ahoi! 
"Nem bánom a plusz-munkát, mert egy-egy festés után egy nap száradási időt kell kivárnom - ekkor nem illik fűrészelni, csiszolni a por miatt.. " 
Ne haragudj, nem kötekedni akarok, de a száradási idöt sem értem. Én acryllal festek, annak a száradási ideje max. 10 perc, a rákerülö Marabu selyemmattlakké pedig max. 1/2 óra. Milyen festéket használsz? 
Üdv.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. majus 07. Péntek 12:42

Írta: Flamenco 2010. majus 07. Péntek 12:42

Ahoi! 
- "Most változtattam az építési sorrenden: először beépítek egy fedélzet-tartó gerendát, majd legyártom az ezt tartó könyököket  így pontosabb lesz a könyök kialakítása, és kevesebbet kell utólag csiszolni. Az ágyúkat így is aránylag könnyen be lehet majd építeni. Ami nehezebb lesz, az az oldalfalak és a könyökök meg a gerendák fehérre festése. Azt hiszem, kell csinálnom egy hajlított végű ecsetet, meg szükség lesz egy kis tükörre is." - Nem értem, hogy mért nem fested a gerendákat meg a könyököket a beépités elött? Nem lenne egyszerübb? 
- A tiszti kajütök falai tudtommal fehérek voltak. De lehet , hogy a mai Viictoryn nem igy van, nem láttam.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Jordy87 () 2010. március 24. Szerda 19:28

Írta: Jordy87 2010. március 24. Szerda 19:28

Szia! Szép a hajód, jók a leírásaid, remélem még folytatod a hajó befejezéséig. 
Üdv!;)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Jozsi () 2010. február 01. Hétfő 21:23

Írta: Jozsi 2010. február 01. Hétfő 21:23

Hát a webkamerás felvételeknél el tudom képzelni a legénységet. Ez a hajó annyira jó, hogy nagyon jó! Remélem nem csak otthon fogod tartani.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett