2 / 3 oldal
A hajó fő méretei: a gerinc és tőkék
A holland hajók hossz/szélesség/magasság adatait, mint fő adatokat szerencsére ismerhetjük a feljegyzésekből, s ezekből majdnem minden további méret kiszámítható. A hajók hosszát a az orrtőke legelső és a fartőke leghátsó pontjai között mérték. A szélessége a legnagyobb szélesség (ez nem feltététlen a vízvonalon van), a magasság pedig a teljes gerinc első pontja (ez a lejtős gerinc esetén fontos) és a vízvonal függőleges távolsága.
Az Eendracht adatai:
Hossz: 160 láb, Szélesség: 42.5 láb, Magasság: 16 láb. (A fedélközi távolság 7.5 láb.)
a. A gerinc
3 v. 4 darabból áll, a vastagságtól függően. A főbordánál négyzet keresztmetszetű, előre és hátrafelé keskenyedik felülnézetben. Magassága oldalnézetben állandó. A gerinc hátrafelé lejt. Legnagyobb szélessége (egyben magassága) a hajóhossz minden 6-7 láb hosszára 1 inch, ezt esetünkben 25 inch-re választottam (lásd a Zeven Provincien szerződését). Lejtése a hajó teljes hosszának minden kerek 50 lábára 1 láb, tehát ez 3 láb lett. A darabok toldásának hossza a magasság 5-szöröse, azaz 11 láb 4 inch. Hosszú hajó lévén, 4 darabos gerincet terveztem.
b. Orrtőke
Itt többféle megoldás létezik, kortól függően. Az idő haladtával az orrtőkék egyre élesebb szögben álltak (pl. William Rex), míg korábban a hosszan előrenyúló, csaknem negyedkör alakú orrtőkék voltak jellemzőek. Yk a művében táblázatos formában sorol fel jellemző adatokat, ezt a Zeven Provincien szerződésével összevetve a következő választás született: A tőke magassága (a teljes gerinc tetejének első pontjától mérve) 28 láb, "előrenyúlása" (szintén ettől a ponttól) 30 láb (tehát ez még a régebbi iskola). A vastagsága az elején a tetején (ez adja a gerinc keskenyedését is) a hajó hossza lábban mérve / 10 inchben, azaz egy 160 láb hosszú hajónál 16 inch. Szélessége (oldalnézet) a közepén a vastagság kétszerese, azaz 32 inch, ettől mind lefelé, mint felfelé vastagabb!!! A gerincbe átlapolással csatlakozik, a függőleges átlapolás rész a gerincen nem számítandó a teljes gerinchez.
c. Fartőke
Szintén táblázatos formában találunk példákat, itt is a Zeven Provincien szerződéséhez igazodtam a magasság megválasztásánál. A magassága (a gerinc tetejének hátsó pontjától) 27 láb, hátranyúlása ennek hetede, kb. 4 láb. Vastagsága nagyobb v. egyenlő, mint az orrtőke vastagsága, ami erre a méretre 20 inch (táblázatból). Szélessége (oldalnézet) a tetején 1.25x vastagság, azaz 25 inch, míg az alsó tükör alján (a kerekfák csatlakozásánál) éppen (1+1/3)x szélesség a tetején, azaz kb. 33 inch. Az alján a magasága / 4 láb, azaz itt 7 láb hosszan fekszik a gerincen.
d. A tatgerenda
A tatgerenda a fartőke tetejéhez belülről, átfedés nélkül csatlakozik. A hajó eleje felé inkább, lefelé enyhébben ívelt, kifelé keskenyedik. Keresztmetszete kívül és belül ferde, a palánkozásnak és az ágyúnyílás-fedeleknek kialakított megfelelő nútokkal (gondolom érzékelhető, milyen egyszerű lehet elkészíteni). A tatgerenda alakjának egyenes következménye, hogy a hajó alsó tükre nem sík. A kialakítás nem olyan egyszerű, ezért ez a legáltalánosabb hibája a holland hajók modelljeinek. A tatgerenda hossza a hajó hosszának 2/3-3/4 része, korábban inkább 2/3, később 3/4 részt vettek a gyakorlatban. Én a Zeven Provincien szerződésével összhengban, 4 hátsó ágyúnyílással rendelkező hajó lévén a kettő közé válaszotottam, így ez 30 láb lett. Szélessége a gerinc szélessége, 25 inch, vastagsága a hajó szélességének fele inch-ben mérve, de legfeljebb a szélessége, ez nálunk éppen 21 inch. Előrehajlása (az ívek a körszelet magassága definiálja) a szélesség fele inchben mérve, tehát 15 inch, lefelé hajlása ennek fele-harmada, a Zeven Provincien replikából indulva nálam 7.5 inch lett felül, kevesebb alul. Ennek oka, hogy az ágyúnyílások alsó éle vízszintesen kell majd, hogy fusson, mivel itt található belül a hajó egyetlen teljesen vízszintes padlójú helyisége, a Konstapelkamer.
e. Kerekfák, keresztgerendák, ágyúnyílások
A kerekfák a tatgerenda végétől induló, negyedkörív alakú, a fatőkébe csatlakozó masszív darabok. Vastagságuk a tatgerenda vastagságának 2/3 része, ez itt 14 inch, míg a szélessége ennek legalább kétszerese, azaz 28 inch. A palánkozás vastagásga a hajó fő palánkvastagáságnak (alul a főbordákon) 2/3 része, ez kb. 3 inch. A keresztgerendák szélessége egyezik a bordák gerincen mért szélességével, ami 14 inch. Az ágyúnyílások magassága a főfedélzeten a főárbocnál mért fedélzetmagasság harmada, szélességük ennek 5/4 része, de 4 hátsó nyílás esetén a méreteket 3/4-del kell szorozni, vagyis a hátsó nyílások szélessége 23.5 inch. A tatgerendában lévő nút magassága úgy adódik, hogy az ágyúnyílás alakja ezzek a núttal együtt éppen négyzet.
Nemsokára jönnek a mértekhez tartozó képek is...
A tervezésnek ebben a szakaszában megtalált egy osztrák modellező, Klaus Deisenberger, aki tudomásomra hozta, hogy ennek a hajónak az elődjét, az 1654-ben épített Eendracht-ot rekonstruálta egy szintén osztrák modellező, bizonyos Werner Bruns. A rekonstrukció szinte kizárólag Cornelis van Yk műve alapján történt, és a Das Logbuch nevű modellező folyóiratban jelent meg 3 részben, 2004, 2005 és 2006-ban. (A Das Logbuch az osztrák Arbeitskreis historischer Schiffbau modellező társaság saját lapja). Ez a cikksorozat gyorsította meg a munkát, mivel gyakorlatilag a tervezés egész menetét német nyelven közli, gazdagon körítve rajzokkal, gyakorlatilag teljes tervrajzzal, így igen hálás vagyok Klaus Deisenberger-nek, mivel beszkennelte és elküldte az említett cikkeket, melyek unikálisak a maguk nemében, mivel eddig gyakorlatilag csak az észak-holland hajóépítéssel kapcsolatos rekonstrukciók születtek. A cikkek elolvasása és értelmezése után már csak össze kell vetnem az információkat Yk eredeti művével, hogy azokat számomra releváns módon alkalmazni tudjam.
|
|
|
Írta: papóca () 2013. április 11. Csütörtök 11:06