Főoldal
Mordaunt építése 1:75-ben egy kezdőtől PDF Nyomtatás E-mail

Dömösi Imre, 2012. január 22. Vasárnap 23:00

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 45041    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Mordaunt építése 1:75-ben egy kezdőtől
Mordaunt építése 1:75-ben egy kezdőtől 2. rész
Mordaunt építése 1:75-ben egy kezdőtől 3. rész

  Röviden a kezdetekről! Már gyermekkoromban rendkívül erősen vonzódtam a hajókhoz. 1965-ben szüleimtől karácsonyra kaptam egy könyvet amelynek a címe a "Történelmi hajók modellezése" volt. Ezzel eldölt, örök szerelemmé vált. Igaz, hogy a próbálkozásaim nem voltak rendkívül sikeresek és a produktum is messze volt az igazán széptől, mégis remek dolog volt alkotni. A Wasa svéd zászlóshajó és a Balthazar Temze folyami vitorlás volt a két hajó amibe "munkaórák" százait belefektettem....

  Aztán jöttek a lányok, házasság, gyerekek, a pénz hajtása és valahogy hátérbe szorult a hobbi. Szép lassan álommá vált, hogy valaha ezt még csinálni fogom, meg is fogalmaztam, hogy majd nyugdíjas koromban... És képzeljétek egyik nap ahogy interneteztem, felvágtam az agyam a hírek olvasása közben és azt kérdeztem magamtól mi a francnak töltök naponta 3-4 órát ilyen sz...rok olvasásával mikor ezt az időt sokkal kellemesebbenn, napi gondokból az agyamat kikapcsoló módon is eltölthetem. Mi lenne ha a már elhalványodott álmom valóra váltanám. Igaz, hogy azóta a műhelyben levő eszközök, szerszámok, barkácsgépek rég nincsenek meg, de szép lassan! És rábukkantam erre az oldalra, megnéztem a tervrajzokat, nagyon sokat olvastam a leírásokat, cikkeket. Mit építsek? Gondolkodtam kit-ben, megnéztem a felhozatalt, legyen kezdetben egy olcsó, néztem is az egyik győri modellező boltban (Constructo kitek voltak az America és a Carmen), de miért adjak ki pénzt nem túl részletgazdag készletért, inkább abból a pénzből amit arra szánnék, veszek szerszámokat, olcsóbb gépeket. Arra gondoltam építek valami egyszerübbet... De aztán nézegettem a terveket (ezen a honlapon) nem, legyen egy igazán szép, még ha évekig is tart. A Mordaunt-ra esett a választásom, jó megépítést biztosító rajzok (az osztályzat a megépíthetőségre 8/10, döntő tényező volt), gyönyörű formák, csodálatos kinézet, nagyon jó szórakozás! 

Így kezdtem. És miért írom le cikkben az építését? Mert arra gondoltam tanulságul megosztom a majdnem teljesen laikus, kezdő modellező gondjait, problémáit, az építés közben előforduló bizonytalanságokat. Másrészt ez egy fórum, ahol minden bizonnyal tanulni vágyók és a profik is jelen vannak. Hát én mindenkitől várok építő hozzászólásokat, kritikát az elkövetett hibákról és a felmerülő kérdéseimre választ. A kérdéseimet azt hiszem feltehetném magánban is a gyakorlott tagoknak, de így ebből mindeni tanulhat aki figyelemmel kíséri. Most 55 éves vagyok, remélem néhány hajó még belefér :)

Napokig a tervrajzot lestem, a rajzok az én rajzolvasási gyakorlatomtól eltérnek és érdekes módon alkalmazzák a szaggatott vonalat. Majd belejövök, nem volt minden kristálytiszta, de arra gondoltam, ha majd odaérek megoldom a problémat. Az eredeti rajzok 1:60-as léptékben készültek. A lakáskörülményeimhez képest egy kicsit nagynak tünt (mindennel együtt 925x745továbbá az olvasgatásaim alapján nem a legszabványabb lépték. Legyen 1:75, így sem lesz pici a hajó 750x600x142. Elő a Photoshopot és a felírt aránypár alapján (60/75=0,8) az átméretezést (resize) 0,8-szorosra állítottam és a kapott tervrajzót új megkülönböztetett néven elmentettem. Ezt végéigcsináltam az összes dokumentációval.

A bordákat 1:1-ben kinyomtattam (egy A4-es oldalra 2 db borda fért), majd ezeket felragasztottam a rétegelt lemezre. (Annyira nem volt szerszámom gépem, hogy karácsonyi ajándékképp én egy Einhell asztali dekopírfűrészt és néhány apróságot (modellező kés, minigyalu, rétegelt lemez olcsón a szabászatból, stb) kaptam. A dekopírfűrész 12 e Ft + szállítási költség volt újonnan, de garanciát nem kaptam rá, az utolsó fillérig megérte, tökéletesen működik és egy befogó adapter is járt hozzá a hagyományos lombfűrész szál befogásához.) 4 mm-es rétegelt lemezen volt a gerinc és az összes borda. A fedélzethez és fartükörhöz méregdrága 1,2 mm-es modellező rétegelt lemezt vettem, erre ugyanazzal az A4-es ragasztásos technológiával felkasíroztam a kivágandókat. Hozzá kell tennem, hogy később rengeteg időt és energiát fektettem be ugyanezeknek a papíroknak a leszedésébe is! Végre nekiállhattam "hajót építeni", kivágni az alkatrészeket. Kezdetben nem volt szép a vágás, de a végére egész jól beletanultam. Aztán csiszolás és csak úgy próbaképp az összeillesztés. Fennséges érzés volt, el is gyönyörködtem a látottakban. Aztán kivágtam a bordák belsejét, összeraktam csak úgy, meg fel rá a fedélzetek és megint gyönyörködés. Az alábbi képek készültek ekkor...

001_k.jpg

002_k.jpg

003_k.jpg

A sok próbálgatásnak meg is lett az eredménye. A fedélzetet meghajlítva be kellett dugnom B-C bordákba és a kivágás helyreillesztése után szétengedni. Sajnos egy borda bánta, eltörött, ezt újra kellett készítenem. Modellező ragasztóval össze is ragasztottam az eddigieket. Tapasztalat: itt még nem szembesültem vele, de a következő hajónál már nagyon fontosnak fogom tartani, hogy valamilyen módon biztosítsam a bordák merőlegességét a gerincre, amíg az egész építmény merevvé nem válik. Sajnos nem sokkal később a pontatlanság, jobban mondva a következő művelet (merevítőlécek) elvégzése után minimálisan kijött a váz a szimmetriából.

A következő lépésként a hossz merevítő léceket szabtam és próbáltam behajlítani a bordák hornyaiba. Fenyő lécek álltak rendelkezésemre amiket hosszas küzdelem után sikerült beragasztanom. Eléggé el nem ítélhető módon 0,5 mm-es tekercseléshez használatos rézdróttal huzattam (kötöztem) a helyére száradásig. Ezután jött a hajó orrának a tömör fából való kialakítása, jobban mondva a két fél orré. A két vetületet felrajzoltam a méretileg előszabott vastagságú fenyő anyagra és mindkét vetületbe dekopír fűrésszel a körvonalhoz közel körbefűrészeltem. A harmadik vetületet már reszelővel és csiszolópapírral, valamint Dremel 300 barkácsgépbe befogott hengeres formájú csiszolópapírral (nem tudom mi a neve) alakítottam ki. Majd a ragasztás és az eredmény. Megjegyzem nagyon zavaró, hogy az anyag befoglaló méretét rajzolták vastag kontúrral és a lekerekítést pedig szaggatottal.

005.jpg 004_k.jpg

A tat elrendezése nagyon sok fejtörést okozott, ellentmondásosnak tartottam a rajzokon látottakat. Próbáltam a neten minél több fotót összeszedni, de egyértelműen nem tudtam eldönteni. Mi is volt a gondom! A rajzon látottak:

 

006.jpg 007.jpg
008.jpg 009.jpg

Elsőként az orr részhez hasonló módszerrel megcsináltam a tat végét, ami a vízvonal alatt van gyakorlatilag (Reimpimento) a fedélzettel párhuzamos ívet természetesen belerajzoltam és úgy is szabtam. Fúrás faragás, sok meditálás, fénykép nézegetés. Következett a "C" jelzésű hátlap. Kivágtam a megadott befoglaló méretek szerint (persze arányítva, hiszen ez 1:75), majd dekopírral a fedélzet ív, mivel illeszteni kellene "Reimpimentó" felső részére. Már láttam is, hogy az ívekkel elvesztettem a magasságot, a "C" metszeten látható magasság nem jön ki. Vagy a rajz rossz, vagy nem lehet íves az alatta levő. Megint fényképek. Itt az alábbi két interneten talált fotón ívesnek látom, legyen olyan. De ezt már balzából csinálom, mert nem venném a szívemre, ha a keményfából, jóval több munkával elkészítve, újra ki kelljen dobnom.

 

010.jpg 011.jpg

Utána kivágtam 4-es rétegelt lemezből a "B" jelzésű alkatrészt amire az oldalból kiálló díszes felépítmény kerül majd.Az összeállítási rajz szerint erre a lemezre van ráültetve a tat tükör az ablakokkal, de a fenti jobb oldali ábtán (kitból épülő Mourdant) mőgé van téve. Hogy is csináljam? Rá fogom ülteni. Milyen legyen a "B" jelű alkatrész? Egyenes vagy íves? Végül is arra a következtetésre jutottam,hogy a tat tükör (ami 1,2 mm-es rétegelt kemetből készül, és alább látható) íves alsó része csak egy domború felületre illeszkedhet, tehát ezt hajlítani fogom a fedélzet ívével szinkronban.

012.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Majd a folytatás következik...

Köszönöm wercome hozzászólását, de már ezen a fázison túl vagyok, csak a webre való cikkben tartok itt. Természetesen elképzelésemhez híven ívesre csináltam mindent, A kabintartó rétegelt lemezt "B" összesen háromszor készítettem el mert kétszer hajlítás közben eltörtem, hőlégfúvó segítségével csináltam, nem igazán jött be. Felragasztottam azokat a fedélzeteket amiket már lehetett és kell a továbblépéshez. Nagyon egyszerűen és egyáltalán nem elegáns módon rövid támasztólécekkel, hogy legyen mihez ragasztani a betűzhető ágyuk tartóelemeit, amik a fedélzet alatt vannak. Néhány kép ezekről:

A hajó hátsó, tömör fábol kialakított részét alul elég bátortalanul munkáltam le, később rájöttem, hogy sokkal jobban "kikönnyíthetem" mint először gondoltam. Ezt palánkozás közben módosítanom kellett mert a palánkok íve túl meredek lett és az utolsó bordát nem nagyon érintette a tömör részre felfekvő palánk.

Nagyon szerszám és géphiánnyban vagyok, meg kellene csinálnom a gerincet és a gerinchez csatlakozó orr részt. A gerincet jobb híján asztali dekopír fűrésszel vágtam ki egy vastagabb keményfa lécből és ugyanabbol a fából van egy kb 8 mm vastag lemezem is. Viszont a kívánt csiszolt vastagság 4 mm lenne. Ezt már képtelen vagyok a kis dekopírommal megcsinálni. Tudom, hogy nagyon nehéz párhuzamosan elcsiszolni a vastagságot, ezért a következő szükségmegoldást alkalmaztam.

Kivágtam a megfelelő formát a dekopírral és csiszoltam az élszalagot szép finomra. Kivágtam a bordázathoz és a gerinchez használt rétegelt lemezből a negatív formát. Eután belehelyeztem egymásba a kettőt, alulról rögzítettem átlátszó szalaggal a csiszolandó orr részt és nekiestem párnafával és durva üvegpapírral.

Mielőtt szintre értem volna finomabb csiszolópapírokat használtam. Az eredmény pontos párhuzamos alkatrész.

Ugye van egy mondás, hogy valamiből.... nem lehet várat építeni. Arrag gondoltam kellene egy körfűrész, asztali, pici, amivel finoman lehet dolgozni. Mivel az ég világon nincs semmi a műhelyemben amiből körfűrészt lehet csinálni, gondoltam az Einhell már egyszer bevált, legyen a korábbi forrásomból egy kis körfűrész. 10 ezer forint + postaköltség, csak megéri, hiszen hamarosan lécekre lesz szükségem a fedélzet borításához és a palánkozáshoz. Megjött a gép és óriási csalódás. Ez egy kacat! A betét ami a fűrésztárcsát veszi körbe olyan mint a hullámvasút, a mm beosztás az asztal két végén véletlenül sincs szinkronban és párhuzamosan állítani a vezetőlécet csak azt feszegetve lehet beállítani! Egy 100 mm szélességű anyagot még el tudok vele vágni, de egy 20 mm-est, vagy még keskenyebben nem, hiszen folymatosan imbolyog a léc a rossz felületen. A hozzá adott keményfém betétes fűrésztárcsa 4x olyan sok anyagot visz el mint amit nyerni szeretnék. Próbáltam egy kisebb, keskenyebb, finomabb, több fogú tárcsát venni hozzá, de vágni azzal sem tudtam. Kidobott pénz! Talán ha lenyugszom, kidobom a a cső vázat és a ramaty asztalt és vastag rétegelt lemezből csinálok belőle egy használhatót. De ehhez még mindíg semmi eszközöm. Egy volt asztalos barátommal beszélgetve azt az ötletet adta, hogy szerezzek be egy mini szalagfűrészt, valószínűleg jól tudom használni. Einhell valami miatt, nem jött most számításba, pedig piszok olcsón meg tudtam volna venni (17 e). Még gondolkodtam finom körfűrészben, nézegettem néhány "profi modellező márkát" pl. Proxxon, de hát nem sok lehetőségem van ezt a világszínvonalat az otthonomba "csalogatni"! Ha már ennyire benn vagyok az építésben, vitt a vérem, kiszorítottam egy Güde szalagfűrészt, persze a legkisebb, legholcsóbb kategóriát. Nagyon megszerettem és már sokkal szebb szinben látok mindent, mióta ez a fűrészelési lehetőség megvan.

Szóval felragasztottam a gerincre az orr részt. Ennek az illesztése a meglevő ívhez finom csiszolgatással egy egész délutánomat vette el. Nem mintha nem élveztem volna, de lehet, hogy ez másnak gyorsabban megy? Mikor megvolt hozzáillesztettem a gerinc magasító lécet és ragasztottam.

Körülbelül itt tartottam, mikor magánban felvettem a kapcsolatot Szikora Lászlóval alias wercome-val és néhány dologban tanácsot kértem tőle. Azért tőle, mert láttam, hogy építi ugyanezt a hajót és már a gyönyörű faragásai is részben készen vannak, biztosan tud válaszolni a kérdéseimre. Nagyon szívesen segített és átküldött egy fotósorozatot, ahol ezt a hajót egy japán makettező társunk szinte lépésről lépésre dokumentált. Nagyon nagy segítség, köszönöm itt is! ő biztatott ennek a cikknek a megírására is, de aztán mikor publikálta a második részt akkor nekem már nem nagyon volt kedvem nyilvánosságra hozni az én megoldásaim. Nagyon profi, ha még valaki nem nézte volna meg, ne hagyja ki!

http://hajomakett.hu/content/view/762/37/lang,hu/

Egy nagyon fontos dolgot is megbeszéltün Lacival a palánkozással kapcsolatban. ő az egyszeres palánkozás híve és teljesen egyetértettem vele. Aztán mikor az első három lécet felraktam a hajóra úgy gondoltam, ez a gyakorlás a vékony második réteg lesz a szép. Igazából az én ritka bordázatom nem nagyon lehet alkalmas a szép palánkozásra, no meg a gyakorlat hiánya...

Itt tenném fel a kérdést, hátha valaki tud valami megoldást. Hol lehet felhajtani szinfurnért 0,5-0,6 mm vastagságut bükkből? Ez a Győr hihetetlenül nem jár a makettezők kedvében, nem nagyon lehet hozzájutni. Lehet, hogy csak a Budapesti Furnér Művek marad lehetőségnek? Lenne egy javaslatom. Mivel egy kötést fajtánként meg kell venni (ha jól emlékszem 24x 2 m x 0,2 m), álljunk össze 2-3-an és vegyünk két méretet, mondjuk 0,6 és 0,9 mm méretben és osztozzunk meg rajta. Így kevesebb pénzből, többünknek többféle anyaga lesz! Akit érdekel írjon privátban!

Mivel már van fűrész, vettem egy nagyon szép bükk küszöböt a Baumaxban ca. 900 Ft-ért, ennek egy részét vágtam fel a fedélzethez 4x1,5 mm-es csikokra és ebből az anyagból szándékozoztam az alsó palánkozás anyagát is biztosítani. A vágás felülete nem a legszebb, de egy gumitárcsás csiszolókoronggal amit fúrógépbe fogtam, mindkét oldalát lehúztam (majd többet kell csiszolni ragasztás után). Az előfedélzet alsó szintjét, ahol a konyha lesz be kell padlólécezni, mert a későbbiekben nem lehet hozzáférni.

Azért írom le ilyen aprólékosan, mert ezek nekem mint kezdőnek fejtörést és gondot okoztak. Természetesen később majd kevésbé részletesen írom le az építést. Jelen pillanatban az alsó palánkozásnál tartok, ezt az első részt utólagosan írom. Ha utolértem magam írásban azt hiszem belassul a cikk. Ha lesz időm holnap folytatom, de igazából inkább a műhelybe mennék :) 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2012. augusztus 30. Csütörtök 06:39


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: hajómester () 2012. szeptember 07. Péntek 17:49

Írta: hajómester 2012. szeptember 07. Péntek 17:49

Eszméletlenül sokat dolgozhattál rajta, hogy ilyen rövid idő alatt ilyen nagy haladás látható. 
Szeretnék rákérdezni, hogy milyen tervrajzot használsz? Nekem az Euromodell változat van meg, nem tudom, hogy rajta kívül van-e más? Szerintem nincs. 
A problémák. Egyik a dörzsfák. A tervrajzon nem így van, hanem egy széles, összefüggő sávot alkotnak. A hajó építése idején ez nem volt még bevett szokás, így azt mondom, hogy a tervrajzzal szemben a Te megoldásod a jobb, de viszont nagyon vastagok a dörzsfák, le kellene belőlük venni, nem jól mutat. 
A poopdeck. A nekem meglévő rajz nem teljes, és így nem tudom hol a hiba. Te csináltál valamit rosszul, vagy eleve a rajz rossz. A kisebb hajókon a poopdeck alatti kabin első része egyébként mindig nagyon alacsony volt, gyakran csak négykézláb lehetett bemenni. 
Az alacsony beosztású személyzetnek volt itt lakóhelye, de raktárként is funkcionált.  
A munkád egyébként dicséretet érdemel, nagyon szép.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: csónakos () 2012. szeptember 04. Kedd 15:53

Írta: csónakos 2012. szeptember 04. Kedd 15:53

Szia Imre! 
Igazi gyöngyszemet választottál, kedvenceim ezek a barokk hajók! Szimpatikus a hozzáállásod és a lelkesedésed és jók a meglátásaid. Néhány észrevételem lenne sajnos már csak utólag, a palánkozásnál több fogyasztás szebb íveket adott volna, a fő dörzslécnél nagyon felfut az orrnál( kicsit csónak hatása van), a bükk erre a munkára szerintem nem szép, de összhatásában a színe nekem tetszik. A gépek körüli problémát jól látod, enélkül nem lehet szépen építeni. A körfűrészedet ne dobd ki, mert abból lehet egy használhatót készíteni! Fémfűrésztárcsák megfelelnek erre a célra( 0,5 - 1mm vastagságú). Az élezést is meg kell oldani, mert ha kopott beégeti a fát. Várom a folytatást!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2012. augusztus 31. Péntek 09:33

Írta: wercome 2012. augusztus 31. Péntek 09:33

Nagyon szépen alakul a hajód, látszik, hogy sokat dolgozol rajta. 
Én is éppen az oldalzseb konzolján gondolkodtam, több gondot okoz, mint hasznot, főleg, hogy nem lapokból, hanem tömbösen akarom megcsinálni a fülkéket. 
Azt nem teljesen értem, hogy miért sötétszürkére festetted az oldalát, tattükröt pedig feketére? Szerintem a pácolás után a fekete sem lett volna olyan elütő, hozzáteszem az arany színű díszítések még jobban kiemelkednének.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2012. február 23. Csütörtök 21:55

Írta: Flamenco 2012. február 23. Csütörtök 21:55

"Szeretném megkérdezni a tapasztaltabb makettező társaim, hogy mit csináltak volna másképp mint én? " 
 
Talán segit valamit, ha elolvasod, én hogyan palánkozok. ;)  
Flamenco

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 5 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2012. február 20. Hétfő 13:17

Írta: hajómester 2012. február 20. Hétfő 13:17

Az általad leírtakhoz két dologban szeretnék hozzászólni. 
1. Szerintem túl szélesek lettek a palánkok. Ezzel látszólag időt és munkát lehet megtakarítani, de a felrakása nagyon nehéz lesz, és végül nem jutottunk ezzel előbbre. 
A palánkok felületén kívül láthatók az égésnyomok. Ezt nem értem hogy lehet. A palánknak a hajlítás felőli oldalát kell melegíteni. Mindig szépen, lassan haladva előre, a páka alatt csúsztatni és felfelé hajlítani az anyagot. A beáztatás azért fontos, mert a fában beivódott víz felforr, ezzel puhítja az anyagot és mellesleg gátolja az anyag megégését. Túl sokáig nem kell áztatni, max 5 -10 perc. Ha már nem forr benne a víz és még hajlítani kellene, akkor újra tegyük vízbe és kezdjük elölről az egészet. 
Ezek a mostani pákák sajnos nem valami jók erre a célra. Erről magam is értekeztem a galériában az " Unicorn" építésénél. 
Azzal lehet segíteni a problémán, hogyha befejeztem a hajlítást kikapcsolom. Ez már azért is ajánlott, mert túlhevülés következtében kiéghet a betét. 
Ha mégis hosszabb ideig kell használni, akkor a nyélhez közelebbi részt használjuk melegítésre, mert az a rész más kevésbé van fűtve. 
2. A váltakozva felrakásról Marjai miatt az a téveszme alakult ki, hogy ezt nem követjük az elhúzza a hajót. Ez ostobaság. 
A borda szerkezetet nagyon masszívra kell kialakítani, már csak azért is, mert a palánkozás előtt formára kell csiszolni. 
A huplik valószínűleg azért alakultak ki, mert ez a formára csiszolás nem sikerült tökéletesen. 
A váltakozó oldali felrakás egyetlen dolog miatt fontos, hogy ezáltal biztosítani lehessen a palánkozás szimmetrikusságát. 
Ezt ugyan meg lehet csinálni akkor is, ha nem így tesszük, de az sokkal nagyobb gyakorlatot és figyelmet követel. 
Ezért azt javaslom, hogy a második réteg felrakásánál a kétoldalipárhuzamos felrakást kövesd.. 
Nincs csúnyább hajómodell annál, ahol a két oldal szimmetrikussága hiányzik. 
Azt meg, hogy egy palánkozást egyforma szélességű csíkokból fel lehet rakni felejtsed el. 
Minden palánkot másképp kell kiszabni. 
Ha ezt követed szép lesz a hajó héjazata.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2012. február 18. Szombat 16:15

Írta: wercome 2012. február 18. Szombat 16:15

Igen jól haladsz. Az alsó palánkozás végül is mindegy, hogy néz ki, csak a formát jól adja. 
Hát igen, a kitek rajzai nem túl pontosak és egyértelműek. Ilyenkor szoktam megnézni más hasonló maketteket, néhány könyvet és a végén eldöntöm melyik változat tetszik, ill. melyik lehet a valószínűbb. 
Ebben az esetben is az oldalnézeti rajz és a metszet több helyen nem egyezik. Mindenféleképpen a vízvonalat kell bázisnak venni. Én az oldalnézetet vettem alapul az ágyúnyílások helyzetének megállapítására, felrajzoltam a bordákat az oldalnézeti rajzra is, ezek adták a hosszirányú helyzetet, a függőlegest pedig a vízvonal. Valamikor csináltam egy talpas-ceruzás kütyüt, de igazából egy nagy tolómérőt használtam, de egy mérőszalag is megfelel annak a néhány pontnak a kijelölésére. 
Ugyanezt a módszert fogom használni a hajó felső kontúrjánál, és azonnal ki fog derülni, hogy a tatnál hogyan jön ki a fedélzet és a korlát. 
Csak így tovább, várom a folytatást.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: kisstibi () 2012. január 25. Szerda 17:59

Írta: kisstibi 2012. január 25. Szerda 17:59

Én már rendeltem furnért 0,6-os és 0,9 mm -es méretben is. Hát mit mondjak, egyszerre nem kevés mennyíség amit lehet rendelni tőlük, a minimum az 1 kötés, ami nem mindegyiknél egyforma, de kb 10m2 körül van. Nekem 3 féle kellett, kb 20 eFt volt postaköltséggel együtt.Erről én már a fórumban is írtam. Az együttrendelés jó ötlet, csak gondolom vagyunk egy páran az ország minden részéről. Ez biztos hogy hátrány, de mint egy jóbarátom szokta mondani: Mindent meg lehet oldani.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2012. január 25. Szerda 11:59

Írta: hajómester 2012. január 25. Szerda 11:59

Üdvözletem Imre! 
Nem nagyon értem a tatrész elkészítésének problémájáról írtakat. Azt tudom, hogy kétdimenziós rajzokból összehozni egy téridomot nem könnyű. Két felület síkban kimunkálható, csak a harmadik az, ami síkból a térbe nem vihető át.. 
Nekem ilyenkor az a módszerem, hogy a két síkot rámásolom egy megfelelő vastagságú deszkalap megfelelő oldalára, amit aztán kifűrészelem., majd a hajótest két oldalán leszerelhetően a helyére rögzítek.. Aztán elő a ráspolyt és kireszelem a harmadik felületet megfelelő formára. Ehhez egy félgömbölyű fa és egy durva fogazású ugyanilyen fém reszelő szükségeltetik. Ez utóbbi a finomabb befejező munkához. Ilyenkor persze csak szemmérték alapján lehet dolgozni, de ha képzeletben követem a majdani héjazat ívelését a végeredmény jó lesz.  
Az igazi probléma valójában az, hogy a két oldal szimmetrikus legyen.Ezt a szimmetriát az egész hajóépítésben nagyon kell figyelni.Lehet, hogy sokan nem hiszik el, de a két oldal közötti, akár csak egy mm-es eltérés is egy jó megfigyelő számára érzékelhető lesz. 
Persze amit írok az fölösleges szószaporításnak fogható fel, mert a problémát ahogy látom megoldottad, tehát nem is neked írom valójában, hanem másoknak tanulságképp. 
A bevezetőhöz annyit, hogy fiatalon engem is Marjai "A történelmi hajók modellezése" indított el ezen az úton és valamikor én is megépítettem a temzei bárkát.. Persze ma már nem mutogatnám sehol, mert bizony nem volt valami igényes munka.  
A lényege az volt akkor még, hogy úszott a vízen és nem borult fel.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: kisstibi () 2012. január 24. Kedd 21:13

Írta: kisstibi 2012. január 24. Kedd 21:13

Szerintem egy nagyon szép hajó lesz, és a cikkbő is nagyon sokat tanulhaunk majd. Azért örülök, hogy sikerül meggyőzni. Csak így tovább. kíváncsian várom a folytatást.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2012. január 24. Kedd 18:11

Írta: Tyrman 2012. január 24. Kedd 18:11

Az általad "C"-nek jelölt rész a kedvencem a hajókon. :) Ez az általunk ismert három dimenziós tér minden irányában görbe. :) 
Pont ezzel a résszel kínlódok a delftship-ben. De, ha meglesz, akkor már csak az osztósíkokat kell felvennem, és több darabból rakhatom össze, így könnyebb lesz a helyes formát megközelítő alakot létrehoznom.  
Lehet te is jobban járnál, ha a hajó tengelyével párhuzamos síkokra osztva feldarabolnád a formát az ismert méretek alapján (széle, közepe stb...) és ezeket csiszolnád össze.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett