Főoldal
Egy XVII. századi bermuda szlúp épétése PDF Nyomtatás E-mail

Baksa Béla, 2013. augusztus 23. Péntek 09:41

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 45425    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Egy XVII. századi bermuda szlúp épétése
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
foto-38.jpg Közben természetesen készült a hajótest (Hull) is. A vízvonal alatti rész egy világosszürke védő festést kapott. A vízvonal felett a hajótest feketére és vörösre lett színezve. Maga a makett átkerült egy másik praktikusabb állványba.
foto-39.jpg Egy másik nézetből.
foto-40.jpg Felkerültek a fedélzetre az ágyúk, felszerelve a fék és visszahúzó kötelekkel, illetve felkerült a kormányállás is.
foto-41.jpg Ezután az állókötélzet felszerelése következett. Kötélverő gép készítéséig még nem jutottam el, így ehhez a jól bevált „Oszkár féle” kötélzetet használtam. Há’l isten ő készíttet bal illetve jobb sodrású kötelet is! A kötélblokkok (csigák) készítéséhez almafát használtam. Egyrészt azért mert az volt, másrészt azért mert a gyümölcsfák fája sűrű, kemény és tömör, így jól megmunkálható. A nagyolást gépekkel végeztem (körfűrész és maró) a végső alakításhoz finom csiszoló papírt használtam, amit felragasztottam egy vékony falapocskára.
foto-42.jpg Egy közelebbi kép.
foto-43.jpg Ugyan ez hátulról.
foto-44.jpg Következett a vitorla rudak felszerelése és a hozzá tartozó kötélzet felkötése. Ez úttal úgy döntöttem, hogy nem teszek erre vitorlát. Ezt később látni fogjátok, hogy miért.
foto-45.jpg Egy közelebbi kép hátulról és felülről.
foto-46.jpg Egy közeli kép a tattükör kiképzéséről, ahol jól láthatóak az „ólomüveg ablakok”.
foto-47.jpg Mivel egy viszonylag kisméretű hajóról van szó, így az elmaradhatatlan kiegészítők között szerepeltek az evezők is. Ezeket „üzemen kívül” általában a hajó tat részének az oldalán felkötve tárolták.
foto-48.jpg Egy másik nézetből.
foto-49.jpg A kormánylapát biztosítása kötéllel.
foto-50.jpg Egy közeli kép az egyik ” Swivel gun”-ról.
foto-51.jpg Egy belső nézet a fedélzetről.
foto-52.jpg Az evezők elkészítése sokkal több munkafolyamatot rejt magában, mint az ember az első látásra gondolná. Érdekessége miatt röviden leírom az elkészítését. Először is diófából körfűrésszel négyzet keresztmetszetű rudacskákat vágtam. Ezeket esztergába fogva, óvatosan kialakítottam az evezők rúdjait. Utána kivéve az esztergából körfűrésszel két oldalt lelapoltam az evezők tollait. Visszafogva a gépbe, kialakítottam a rudak végén a vékonyabb átmérőjű fogó részeket. Ismét kivéve a gépből csiszoló géppel és tűreszelővel kinagyoltam a végleges formáját az evezők tollának. Ezt csiszoló papírral tovább finomítva gondosan kialakítottam a tollak madárnyelv keresztmetszetét és felpolíroztam a kész evezőt. Következett a pácolás, az evezővég maszkolása és pácolása feketére, valamint az evezőtoll maszkolása és festése fehérre. A megszáradt festést vizes polirpapírral felcsiszoltam, majd újra festettem. A legvégén az egészet átkentem viaszos narancsolajjal. Ilyenek lettek.
foto-53.jpg Természetesen horgony nélkül nincs hajó.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. augusztus 23. Péntek 13:37


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (3), English (0)

Írta: Tyrman () 2013. november 10. Vasárnap 22:13

Írta: Tyrman 2013. november 10. Vasárnap 22:13

Kedves Béla! 
 
Ezúton is szeretnék gratulálni a IV. Pelikán kupán F08 kategóriában elért arany fokozatodhoz, valamint 
a közönség külön díjához, amit ezzel a hajóval értél el. :) 
 
Az egyetlen dolog amit sajnálok, hogy a 230 kiállított maketből csak te vittél fa hajót. Bár a munkád mindenkit lenyűgözött. 
 
Miki

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2013. augusztus 24. Szombat 10:13

Írta: hajómester 2013. augusztus 24. Szombat 10:13

Szia Béla! 
Gratulálok a munkádhoz, nagyon jól sikerült. Egy szép és igazán érdekes hajó modelljét építetted meg, aminek az értékét csak növeli, hogy minden darabja a saját munkád erőfeszítéséből jött létre, azaz teljesen egyedi. 
A hajó történetéhez még annyit hozzátennék, hogy a típus továbbfejlesztéséből jött létre szintén az amerikai partok mentén a szkuner azáltal, hogy a hajót kissé hosszabbra építették és ellátták egy tatárboccal, aminek csak hosszvitorlája volt. 
A felső dörzsfákról Én annyit mondanék, hogy a rajz alapján azok inkább díszlécek voltak és talán jobb lett volna talán profilozni őket, de így is jó, hiszen olyan nem volt hogy minden hajót egyformára építettek, ezért ez az eltérés belefér az alkotói szabadságba.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2013. augusztus 23. Péntek 23:28

Írta: Flamenco 2013. augusztus 23. Péntek 23:28

Nagyon super Béla! 
Nem kötekedésböl, de egyetlenegy kifogásom van: kár, hogy a felsö dörzsfák futása hátul nem igazán egyenetes. :cry  
Igazán nagy kár.  
De ettöl függelenül: igy tovább! 
Üdv - Laszlo

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett