Main page arrow Articles arrow A TITANIC építése
A TITANIC építése PDF Print E-mail

By bádogos, on 2007. January 26. Friday 22:04

Average user rating :    (1 vote)

Views : 58961    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
A TITANIC építése
A külhéj
3. rész
4. rész

A külhéj  

Egy kicsit gondolkodóba estem , mikor ezen a részleten törtem a fejem, persze jóval korábban mint ahogy erre sor került. A fa épitésü hajóknál ez nem gond, a palánkozás anyaga a fa lécek megfelelő ives felfekvéssel megadják a kellő átmenetet a bordák között. A titanic esetében a O,3 mm vastag lemez erre nem képes,nagy valószinüséggel belapulna. Szükség volt valamilyen hordozó felületre, az sem hátrány , hogy kivülről is lehessen forasztani.Igy esett a választás a bronz szitaszövetre.Az anyaga O,3 mm átmérőjű kemény huzal, amely O,35 X O,35 mm - es raszterban van megszőve. Kellően merev, ugyanakkor jól idomul az ivekre , akár homorú akár domború átmenetben.Méterben lehet kapni szükség szerinti szélességben.Egyszerüen  ráboritottam a feboritott bordázatra és a gerinc mentén  végig forasztottam . Itt is a középről kifelé haladás volt a célszerű megoldás.Majd a hoszbordák mentén jobbra ill balra a főfedélzet vonaláig.A főfedélzet a titanic esetében nem egy sikban van , öt külömböző sik található.A fedélzeti felépitmény, az or és a tat fedélzet és az emelt or és tat fedélzet .Csak hab volt a tortán ezek kialakitása, ugy hogy középen egy űrszelvényben nyitott maradjon minden, a későbbi gépészeti dolgok beépitésének lehetőségének érdekében.Szerencsémre, nem feledkeztem meg a hajófenékbe beépiteni a gőz kondenzátor beömlő és kifolyó csőveit.Most jutottam el odáig, hogy ha valaki ránézett a hajóra , felismerte , hogy ez a titanic lesz . Bár szegényke most ugy nézett ki mint egy furcsa formájú , nagyra nőtt tea szűrő.  A szitaszövet ugyan jó megoldásnak tünt, csak egy hibája van, befolyik a viz rajta.Ezért két rétegben fedtem , itt anyagot váltottam a sárgarézről áttértem a vörösrézre.Mivel a méretarányosságtol nem akartam nagyon eltérni, igy a O,3mm - es 75 mm széles szallagot keresztirányban , átfedés nélkül, egymás melett illesztve forasztottam fel elöször. Ezt belülről is , két forasztó pákát használva a szitaszöveten át kifelé is pontszerüen átforasztottam.Mikor a teljes felülettel elkészültem ( bele is öszültem, közel 2 négyzetméter) némi kozmetikázás, felületi egyenetlenség kiküszöbölése után következett a külső és egyben az utolsónak hitt réteg . Mivel most már rendelkeztem egy teljes felületében forasztható alappal, az eredeti lemez táblaméretét megközelitő méretet választottam.A gyári 75mm széles szallagot felapritottam 25mm széles darabokra, nem keveset kb. 2 OOO darabot.Ha az előbbiekbe megöszültem, most aztán igazán.De közel  egy hónapos türelemmel a végére értem , minden darabot eggyenként , némi átfedéssel egymás mellé, a sorokat  egymás után .természetesen itt is a két oldalt felváltva egyszerre haladva a gerinc felé és az orr felé.Ezekután pusztán technologiai okok miat lefujtam egy gyenge rétegben szorógittel, A tengelykilépőket leforasztottam és elkövetkezett az a pillanat mikor megtörtént az igazi vizre bocsájtás. Mivel ez az időpont februárban -15 fokos hidegben volt ezért az unokám nem csinált gondot a kölcsönvett medencéjéböl.Ismerve a vizkiszoritását és az akkori sulyát le kellet ballasztolni a végleges merülésig és a vizvonalat feljelőlni. Került bele minden amit találtam gépkocsi akumulátortol kezdve 1O kilós kalapácsig minden.Nem is vettem ki a vizből vagy három napig, hagy szokja az igazi közegét.Ugy tünt nem haragszik érte mert három nap alatt sem került bele egy csep viz sem.De a három nap csoda letelt és visszakerült a szárazra.Nem kis feladat elé kerültem , mert 2 6OO ablakot kellet kijelölnöm, berajzolni, kifurni és a  külömböző méretű ablak nyillást beilleszteni és beforasztani. Mire végeztem , már nem volt mi megöszüljön. De semmi gond , mert majdnem nyár lett.  

Fedélzetek

Miután a főfedélzet magasságáig elkészült a hajótest és a belső részeken már nem sok forrasztás maradt hátra és mint emlitettem közben nyár lett,következett egy belső fürdetés. Sampon helyett O,5 kg szódabikarbóna kb. 2OO liter meleg vizben oldva, két napig hagytam ázni a folyasztószer savas kémhatását közömbösítendő.Ezután egy gyors száritás következett, főleg a sűrű bordázatok mentén.A  " C " fedélzet még a főfedélzet szintje alatt van ezért csak annak ablakai kellett elkésziteni a külhéjjon.Az igaz nem keveset, de ez már megszokott dolog lett.Mint a képeken is látható a felépitmények belső kialakításától eltekintettem. A " B " fedélzet felépitmény külső válaszfalait az ajtók és ablakok kialakitása után közvetlen a "C" fedélzet födémjére forrasztottam.Az "A" fedélzet elkészitése egy külön egységként , mint egy síkszekció  történt, mivel ez a szint méretében is szélesebb a főfedélzetnél, és ettől a szinttől  kezdve felfelé a szerelés bonthatóan lett kialakítva a későbbi gépészeti egységek szerelésének a megkönnyítése érdekében.A nagy hőterhelések miatti esetleges vetemedéseket elkerülendő a külső válaszfalak forrasztása agy negatív sablon segítségével leszorított fedélzeti lemezre történt.

Csónakfedélzetek

Az "A" fedélzethez hasonlóan itt is sablon készítéssel kezdtem , 2 mm - es furnérlemezből kivágtam a méretpontos alaplemezt, amit később a leszorításhoz is felhasználtam.Azután elkészítettem az itt már különálló fedélzeti felépítmények külső válaszfalait az aktuális ajtók, ablakok és fedélzeti megvlágitó lámpák kereteivel együtt.Ezeket helyükre forrasztottam , majd külön külön elkészitettem azok fedeleit is , bonthatóan szerelve azaz csavaros kötéssel.Most érkeztem a hajó leglátványosabb részéhez, mivel a csónakfedélzeten található a legtöbb eszköz és berendezés.Ezek közül a legnagyobb látványosság a négy kémény, bár a negyedik csak mint álkémény . A közel ötven darab különböző funkciójú elszívó és befúvó ventillátor, megjegyzem nincs közöttük két egyforma darab sem.A  16 db mentőcsónak ,azok állványaival és daruikkal és leeresztő csigasoraik, Törekedtem az apró dolgok esetében is a bontható azaz csavaros kötéssel történő rögzítéshez, persze ha mód volt rá rejtetten.A kéményeket csak a feszítő kötelek tartják a helyükön, bonthatóan.Mivel  a hajó egyszer még úszni is fog ,remélem ,törekedtem a legkisseb anyagfelhasználásra. Mivel a felületek és a méretek kötöttek így csak az anyagvastagságon tudtam takarékoskodni.Az eredetileg 7O mm átmérőjű és 2,5 mm falvastagságú csövet amiből a kémény készült visszaesztergáltam O,5 mm - vastagságig. A mentőcsónakok bordázata O,3 mm- es lemezből a palánkozása O.4 mm - es huzalból , amit a forrasztás után az átmérőjéig vissza csiszoltam. A rézből készült csónakok úszóképesek a 3 dkg - os súlyúknak köszönhetően.Lehet hogy így röviden elmondva nem is tűnik hosszú időnek amíg elkészült , de nem titok, közel egy évbe telt.  

És pár kép az eddigi munkáról: 

 

   

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2009. January 06. Tuesday 00:37


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (44), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2021 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett