Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Construction arrow HMS Victory építése 1:50 méretarányban
HMS Victory építése 1:50 méretarányban PDF Print E-mail

By Horváth Zoltán, on 2009. November 09. Monday 22:33

Average user rating :    (1 vote)

Views : 58596    

Favoured : 4

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
HMS Victory építése 1:50 méretarányban
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
9. rész

Időközben volt egy hagyományosan nagyszerűen sikerült hajós találkozó Hajós Joe-nál. Ezúton is szeretném megköszönni a vendéglátást és magát az alkalmat.
Ezek a találkozók mindig nagyon ösztönzőleg hatnak szerintem mindenkire – belőlem is kihozott ezt-azt. Lássuk csak mi is készült…

kep_1_sm.jpg

A felső ágyúfedélzet kb. 70%-ával már megvagyok. A képen látható rész fölülről nyitott (ahol a gerendák feketék). Igyekeztem ide sok használati tárgyat, eszközt készíteni, mert az életszerűbbé teszi a makettet. Vannak itt vizes dézsák, homokos vödrök, lőporos ládák és egyéb idevágó használati eszközök…

  

kep_2_sm.jpg

Elkészítettem az előfedélzet burkolását, majd következhettek a rajta lévő tárgyak. Itt található a hajókonyha kéménye és a hajó harangja is. A harangláb tetőrésze volt, ami kicsit föladta a leckét: Elsőként két réteg 0,5-ös furnérból egy sablon és ragasztás segítségével előállítottam az íves résznek megfelelő U formát. Miután szilárd lett, négy részre vágtam és mindegyik darabot 45 fokban lecsiszoltam – itt találkozik a négy rész. Hosszas illesztgetés után összeállt a felülnézetből kereszt alakú képződmény, már csak a sarkokba kellett egy-egy négyzet alakú darabot illeszteni, és kialakult az érdekes formájú tetőszerkezet. Közelebbről megfigyelve a tető körben lépcsős szélekkel rendelkezik – ezt alulról beragasztott, megnedvesített furnérból alakítottam ki. (Megnedvesítve jobban hajlik a faanyag – nem akartam, hogy elhúzza a már kész tetőt.)



kep_3_sm.jpg

Már korábban elkészítettem a Victory két nagyágyúját a 68 fontos carronad -okat. Eljött az ideje a beépítésüknek. Az ágyúk kötélzete hasonlít a hosszú csövű ágyúkéhoz, de van két oldalt egy-egy csigasor, amivel a löveget elfordítani lehet. A carronad érdekessége, hogy a lövegtalp elöl rögzített, de az ágyú ezen el tud fordulni. Magát a csövet egy külön talp hordozza, amely hátrasiklik lövés után.





Most hogy eddig eljutottam, már csak kis lépés választott el az előárboc oldalköteleinek fölrakásához – ez pedig a hajó oldalán lévő tartóháló elkészítése volt. A hálót tartó U alakú „vasakat” 0.8 x 0.8 – as négyzetes rézdrótból hajlítottam, a fölső végükre kötélszemeket forrasztottam. Ezek a tartók adják a háló vázát – maga a háló a szemeken átfűzött kötélhez van hozzákötve..

Végre jöhet az első oldalkötél! Hogy is néz ki? Sok fotó van róla, tehát nem lesz nehéz jól megcsinálni – gondoltam én. Valóban a kötelek alsó része a macskafejekkel sok-sok fotón megfigyelhető. És mi a helyzet az árboctörzs csúcsán, mert ugyebár oda vannak hurkolva. A hurkolás sorrendje jó pár könyvben megtalálható. Vajon lazák ezek a hurkok, vagy szorosak? Hajós Joe – tól kölcsönbe kapott könyvben leltem egy megfelelő fotót. Még egy fontos dolog: a bandázsolás. Az első oldalkötél teljes hosszában, az összes többi csak a fölső huroknál vannak bandázsolva!

kep_4_sm.jpg

Az árboccsúcson áthurkolt sok kötél jellegzetes, érdekes formát mutat. Annyival igazítottam még az összképen, hogy matt feketével átfestettem a bandázsolt részeket, mert ez a cérnám egy kissé fényes volt. A festéstől szerencsére nem szőrösödött ki, mert valami szintetikus „bőrvarró” cérnával dolgoztam.
Ami még fontos, mindkét oldalon az első két pár kötél közrefog egy-egy „sister” blokkot.





kep_5_sm.jpg

A kötelek alsó része a macskafejek köré van hurkolva – számomra kissé furcsán. A kötél két szára nem egymás mellé van fogva, hanem folytatva a hurkot, elmennek egymás mellett. Elsőként a macskafej fölött így vannak összekötve. Ez a hurok nem szoros, így a macskafej később ki-, illetve be-gombolható a hurokba… Ezután a kötél vége vissza van hajtva a párja mellé – itt is képződik egy kisebb hurok. Innentől még kétszer egymáshoz vannak kötve. Figyelem! Itt nincs bandázsolás.

A macskafejeket összehúzó feszítő kötél maradéka a macskafej fölött van viszonylag lazán föltekerve. Ami az oldalkötelek esetében a legnehezebb – a fölső macskafejek egy sorban tartása. Megnéztem a fotókat – az eredeti sem makulátlan (kb. 90%-os), azt én is megközelítettem. Az is reális, hogy a feszítés során a fölső macskafejek némelyike kifordul a kötelek síkjából, tehát sikeresnek mondható az elvégzett munka.

Az oldalkötelek megfeszítése előtt az árboctörzs fölső részét a rugalmassága folytán pár mm-el lehetett hajlítgatni, pedig nem vékony. A feszítést követően mintha megmerevedett volna – már csak a hajóval együtt mozog.

kep_6_sm.jpg

Ez a felvétel az előfedélzet jobb oldalát mutatja majdnem emberi látószögből. A carronad előtt lesz még egy 12 fontos rövid csövű ágyú. Számos oldalkötélen kötélszarvak lesznek további mozgó kötelek rögzítésére.







kep_7_sm.jpg

Ha az oldalkötelek fönt vannak, jöhet a tarcskötél – ez feszíti előre az árbocot. Érdekessége a kialakítása: az erős pászmák közé vékonyabb kötél van tekerve, fölső része bandázsolva van, és egy nagy hurokban végződik, amely az árboctörzs csúcsát fogja körbe.

Van egy tartalék tarcskötél is kissé vékonyabb ennél. A két kötél hosszában egymáshoz cikk-cakkban össze van kötve – ha ellövik az egyiket, ne tarolja le a fedélzetet.



kep_8_sm.jpg

Végezetül egy látkép elölről..








Folyt. köv...



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2013. January 15. Tuesday 15:18


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (11), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2019 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett