A Yassi Adai hajó, egy VII. századi bizánci kereskedelmi hajó, amelyet George Bass tárt fel 1960 és 1964 között.
A feltárást követõen, a leletek áttekintése után, a hajó teljes történetét fel tudták vázolni, a megmaradt hajótest építési eljárásaitól, egészen a kapitány nevéig bezárólag.
A hajó kapitánya, Georgiusz, i.sz. 625 körül utolsó útján 900 borral töltött amfórát szállított, amikor a 40 tonna hordképességû hajója a mai török partoknál, a Yassi Ada szigete elõtt elsüllyedt.
A roncs megtekinthetõ a törökországi Bodrum múzeumában.
Mint páran észrevették a tavalyi hajómakettes találkozón, hogy új hajóba kezdtem. Ideje megmutatni, hogy mire jutottam és milyen úton.
Elõre közlöm, hogy sok mindenben a flamand karakk építéséhez fogom hasonlítani a hajó építését, ezért elõre is elnézést kérek.
Ezt a tervrajzot az oldalon találtam még valamikor. Némi kutatás után kiderült számomra, hogy az eredeti makett a madridi tengerészeti múzeumban található, és a tervrajzot az alapján rajzolták. Eddigi tapasztalataim alapján célszerûnek találtam a tervrajz teljes digitalizálását, nehogy a bordatervekkel, vagy egyéb építési csomóponttal problémába ütközzek. Az eredeti bordatervek digitalizálása során elõ is került az elsõ probléma. Az eredeti rajz tartalmazza az összes bordát, de sajnos nem mérethelyesen, ezért alapvetõen használhatatlannak bizonyultak. A vonalrajz alapján új bordatervet kellett készítenem. A többit képekben.
Általában nem szoktam több dologba egyszerre belevágni, de valahogy megakadtam a Mordaunt építésével (alkotói válság?). A 2014-es találkozón viszont kaptam Tyrmantól egy könyvet, a Cinque Ports nefjeirõl, mely egy tervrajzot is tartalmazott, és teljesen rábuktam, mivel régóta nézegettem ezeket a bástyás, ácsolt hajókat, és gondoltam összeütök egyet a következõ találkozóra. Persze, az összeütés egy kerek évbe tellett, még az ilyen egyszerûnek kinézõ hajóval is igen sok munka volt, néhány buktatóval tarkítva.
Mint már többeteknek elmondtam, meg akarom építeni Kolumbusz három hajóját, mégpedig a Palosból való elindulás állapotában. Még nem kezdtem hozzá, több okból: csak a teraszon tudom csinálni, az pedig télen nem megy; sokat kellett várnom egy kollégám által megígért faanyagra (végre megjött); és közben tanulmányoztam a témát, olvastam, képeket néztem, tudjátok, mire gondolok.