HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

XV.századi karakk

Click here to view content.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

Titanic

How to made a boat from copper. Click here to view content.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Main page
Cutty Sark PDF Print E-mail

By GyuSea, on 2004. October 17. Sunday 16:26

Average user rating :    (0 vote)

Views : 35483    

Favoured : None

Published in : Articles, Sailing ship models

There are no translations available

A Cutty Sark az egyetlen eredeti teaklipper, amely ma is megtekinthető. Rengeteg vitorlájával, karcsú, áramvonalas testével igazán tetszetős hajó. A vitorlást és Revell gyártmányú makettjét ismerhetitek meg ebből az írásból.

A teaklipper

A klipperek 1845-től elméleti számítások alapján készültek. Ennek megfelelően a hajótörzs és a vitorlázat ideálisnak volt mondható. A klipperek három árboccal, és teljes vitorlázattal épültek. (Tehát az árbocokon keresztvitorlák voltak, a csonka vitorlának nem volt önálló árboca.) A keresztvitorlák mellé, még úgynevezett szárnyvitorlákat is kifeszítettek, így egy klipper akár ötven vitorlával is rendelkezhetett. A sebessége átlagosan 6-7 csomó, de kedvező szélben elérhette a 21 csomót is, ami a korabeli vitorlásokhoz képest gyorsnak számított.

A 19 század első felében az amerikai, majd később az angol klipperek kiszorították a Kína – Anglia útvonalról, az ott teát szállító indiamanokat és fregattokat. Mivel az első friss teával befutó hajó különleges jutalomban részesült, kialakult a leggyorsabb hajó címért a vetélkedés. A végső szakaszban az emberek nagy izgalommal várták az eredményeket, a hajók, és a kapitányaik ismertek és népszerűek voltak. Talán az egyik legszorosabb eredmény 1866-ban született az angol klipperek regattáján. Május 30-án Fu-csou-ból indult el három klipper, és szeptember 6-án szinte egyszerre érkeztek meg Londonba, bár más-más útvonalon hajóztak a 16.000 tengeri mérföldes (29.632 km) úton. A Teaping 945 -kor, az Ariel 1015 -kor, a Serica 1130 -kor futott be.

A klippereknek a Szuezi csatorna megnyitásával alkonyodott be, a gőzhajók ugyanis 60 nap alatt tették meg az utat.

Ezen az útvonalon hajózott a Cutty Sark is, mely az egyetlen napjainkig fennmaradt klipper. Greenwichben szárazdokkba helyezték, most tengerészeti múzeumként működik.

( Lásd még : http://www.cuttysark.org.uk )

A makett

Méretarány : 1:220
406 mm hosszú
260 mm magas
261 darabos
Anyaga : műanyag
Gyártó : Revell

Jelenleg a hajótörzs össze van állítva, a fedélzet berendezve, és az árbocokat rakom a helyére. A mellékelt fotó még egy korábbi állapotot tükröz. Majd megpróbálok egy aktuálisat is készíteni.
Újabb két kép a jelenlegi állapotról!
2002.09.16.
Három újabb kép, a jelenlegi állásról. A makett lassan de biztosan készül, vagy csak lassan az a biztos? :) Volt néhány pontatlanság ami kicsit elkeserített. A hátsó árbochoz a csarnakokat, az előre kialakított mélyedésbe nem lehet berakni! Egyrészt beleütközik a mellette lévő kötélbakba, másrész, hogy a vége az árboccal összejöjjön, egész képtelen szögben hátra kellene hajlítani! Az árboc keresztrúdaknál, kettőnél a számozás fel volt cserélve, (vagy véletlenül pont azt a kettőt elnéztem), az egyik ugye már a helyén volt, azt le kellet feszegetni. Az orrvitorlákat tartó kötelek megnyúltak, úgyhogy most bontani fogom a makettet, nem építeni.
2003.05.16.

Tapasztalataim:

  • Mielőtt elrohanunk festéket venni, nézzük át a dokumentációt, hogy melyik szín hová szükséges. Én ugyanis rögtön megvásároltam az összes színt, (kb. 3.500 Ft, 200-300 Ft/db) majd mikor a hajót elkezdtem összeállítani, kiderült hogy pl. aranyszínűre csak a tatlámpát, és az orrdísz egy részét (az orrdísz egy hosszú hajó nő, és a haja aranyszínű, de az eredeti hajó képeit tanulmányozva kiderült, hogy igazából fehér) kell festeni. (kb. mint két gyufafej, és sokat is mondtam) Szóval előfordulhat, hogy érdemes eltérni a javasolt színektől.  
  • A festéssel voltak nehézségeim. Mikor hosszú és egyenes vonalakat kellene húzni, én csak rövid görbe vonalat tudtam produkálni. Próbálkoztam, hogy két oldalt leragasztom szigetelő szalaggal, de itt-ott aláfolyt. Festékszóróval valószínűleg jó lett volna, de én csak ecsettel rendelkezem. :( MaszaTomy ajánlását követve, kávé helyett fél körtét nyomtam, és ez jelentette a megoldást. Bár a vonalak ugyanolyan görbék lettek, de kevésbé izgatott.  
  • A horgony függesztésénél, a kötél (cérna) nem igazán roskadozott a hatalmas horgony (patikamérlegen is nehezen érzékelhető) súlya alatt. A cérna inkább a kör alakhoz közelített, ami a fizikai ismereteim alapján nem meglepő, de elég hülyén nézett ki. Ezért lesúlyoztam a cérnát, átitattam ragasztóval és száradás után került bele a horgony.

 RiannaLand Cutty Sark információk (magyar)

 PRO MODELL 2002/4. szám, 27. oldal - Cutty Sark, a tengeri villám.

 Cutty Sark képernyővédő

Cutty Sark album, Serenella készülő hajójáról.

 --------------------------------------------------------

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2004. October 17. Sunday 16:26


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (0), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Present

We have 20 guests onlineNo Users Online

Updated

Latest comments

Fregattok, korvettek, sloopok...
Kis adalék a post ship...
2018. January 15. Monday 17:04 Read...
By: Veghist

XIII. századi francia nef...
Gyönyörq a hajó. Azt lehet...
2015. December 21. Monday 17:23 Read...
By: tszecsy

Algiri sebek építése.
Laci, gyonyoru a modell,...
2013. April 19. Friday 00:43 Read...
By: Janos Syd

History of the cruiser Zenta
Ivan Zic (John Zitz) died December 11,...
2011. June 17. Friday 19:29 Read...
By: nghc51

History of the cruiser Zenta
Thank you for this excellent history,...
2011. June 17. Friday 19:15 Read...
By: nghc51

Login

Lounge



You must be a registered user to shout!
Get your account here!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett