Főoldal arrow Cikkek arrow Irodalom arrow Bemutatók arrow Cutty Sark
Cutty Sark PDF Nyomtatás E-mail

GyuSea, 2004. október 17. Vasárnap 16:26

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 37378    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Vitorlás hajómakett


A Cutty Sark az egyetlen eredeti teaklipper, amely ma is megtekinthető. Rengeteg vitorlájával, karcsú, áramvonalas testével igazán tetszetős hajó. A vitorlást és Revell gyártmányú makettjét ismerhetitek meg ebből az írásból.

A teaklipper

A klipperek 1845-től elméleti számítások alapján készültek. Ennek megfelelően a hajótörzs és a vitorlázat ideálisnak volt mondható. A klipperek három árboccal, és teljes vitorlázattal épültek. (Tehát az árbocokon keresztvitorlák voltak, a csonka vitorlának nem volt önálló árboca.) A keresztvitorlák mellé, még úgynevezett szárnyvitorlákat is kifeszítettek, így egy klipper akár ötven vitorlával is rendelkezhetett. A sebessége átlagosan 6-7 csomó, de kedvező szélben elérhette a 21 csomót is, ami a korabeli vitorlásokhoz képest gyorsnak számított.

A 19 század első felében az amerikai, majd később az angol klipperek kiszorították a Kína – Anglia útvonalról, az ott teát szállító indiamanokat és fregattokat. Mivel az első friss teával befutó hajó különleges jutalomban részesült, kialakult a leggyorsabb hajó címért a vetélkedés. A végső szakaszban az emberek nagy izgalommal várták az eredményeket, a hajók, és a kapitányaik ismertek és népszerűek voltak. Talán az egyik legszorosabb eredmény 1866-ban született az angol klipperek regattáján. Május 30-án Fu-csou-ból indult el három klipper, és szeptember 6-án szinte egyszerre érkeztek meg Londonba, bár más-más útvonalon hajóztak a 16.000 tengeri mérföldes (29.632 km) úton. A Teaping 945 -kor, az Ariel 1015 -kor, a Serica 1130 -kor futott be.

A klippereknek a Szuezi csatorna megnyitásával alkonyodott be, a gőzhajók ugyanis 60 nap alatt tették meg az utat.

Ezen az útvonalon hajózott a Cutty Sark is, mely az egyetlen napjainkig fennmaradt klipper. Greenwichben szárazdokkba helyezték, most tengerészeti múzeumként működik.

( Lásd még : http://www.cuttysark.org.uk )

A makett

Méretarány : 1:220
406 mm hosszú
260 mm magas
261 darabos
Anyaga : műanyag
Gyártó : Revell

Jelenleg a hajótörzs össze van állítva, a fedélzet berendezve, és az árbocokat rakom a helyére. A mellékelt fotó még egy korábbi állapotot tükröz. Majd megpróbálok egy aktuálisat is készíteni.
Újabb két kép a jelenlegi állapotról!
2002.09.16.
Három újabb kép, a jelenlegi állásról. A makett lassan de biztosan készül, vagy csak lassan az a biztos? :) Volt néhány pontatlanság ami kicsit elkeserített. A hátsó árbochoz a csarnakokat, az előre kialakított mélyedésbe nem lehet berakni! Egyrészt beleütközik a mellette lévő kötélbakba, másrész, hogy a vége az árboccal összejöjjön, egész képtelen szögben hátra kellene hajlítani! Az árboc keresztrúdaknál, kettőnél a számozás fel volt cserélve, (vagy véletlenül pont azt a kettőt elnéztem), az egyik ugye már a helyén volt, azt le kellet feszegetni. Az orrvitorlákat tartó kötelek megnyúltak, úgyhogy most bontani fogom a makettet, nem építeni.
2003.05.16.

Tapasztalataim:

  • Mielőtt elrohanunk festéket venni, nézzük át a dokumentációt, hogy melyik szín hová szükséges. Én ugyanis rögtön megvásároltam az összes színt, (kb. 3.500 Ft, 200-300 Ft/db) majd mikor a hajót elkezdtem összeállítani, kiderült hogy pl. aranyszínűre csak a tatlámpát, és az orrdísz egy részét (az orrdísz egy hosszú hajó nő, és a haja aranyszínű, de az eredeti hajó képeit tanulmányozva kiderült, hogy igazából fehér) kell festeni. (kb. mint két gyufafej, és sokat is mondtam) Szóval előfordulhat, hogy érdemes eltérni a javasolt színektől.  
  • A festéssel voltak nehézségeim. Mikor hosszú és egyenes vonalakat kellene húzni, én csak rövid görbe vonalat tudtam produkálni. Próbálkoztam, hogy két oldalt leragasztom szigetelő szalaggal, de itt-ott aláfolyt. Festékszóróval valószínűleg jó lett volna, de én csak ecsettel rendelkezem. :( MaszaTomy ajánlását követve, kávé helyett fél körtét nyomtam, és ez jelentette a megoldást. Bár a vonalak ugyanolyan görbék lettek, de kevésbé izgatott.  
  • A horgony függesztésénél, a kötél (cérna) nem igazán roskadozott a hatalmas horgony (patikamérlegen is nehezen érzékelhető) súlya alatt. A cérna inkább a kör alakhoz közelített, ami a fizikai ismereteim alapján nem meglepő, de elég hülyén nézett ki. Ezért lesúlyoztam a cérnát, átitattam ragasztóval és száradás után került bele a horgony.

 RiannaLand Cutty Sark információk (magyar)

 PRO MODELL 2002/4. szám, 27. oldal - Cutty Sark, a tengeri villám.

 Cutty Sark képernyővédő

Cutty Sark album, Serenella készülő hajójáról.

 --------------------------------------------------------


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2004. október 17. Vasárnap 16:26


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett