There are no translations available Ki ne emlékezne életében az elsőre?! A papírhajók és tutajok után, Marjai Imre könyvét kézbe véve, nekiláttam az első „igazi” hajó makettnek. Ez volt a Golden Hind, amely díszes oldalával, színes lobogóival, elragadta gyermek szívemet.
A hajó története A hajó és a történelmi korszak a kedvenceim közé tartozik, és rengeteget lehetne róla írni. Többek között ezzel a hajóval kerülte meg Francis Drake másodikként a földet. Akit érdekel részletesebben ennek a kornak a történelmi eseményei, annak ajánlom David Howarth: Az Armada pusztulása című könyvet, vagy Földi Pál: Harc a tengereken művét. Az első könyv részletesebb, csak sajnos 1984-es kiadású, így elég nehéz megszerezni. A Földi Pál könyve idei kiadás, de elég sok minden visszaköszön a Howarth féle könyvből. A galeon Teher- és hadihajó a 16. és 17. században. Kitűnő navigációs képességekkel rendelkezett. A portugál karakkból, illetve a genovai kokából keletkezett. A hajó orrát faragott szoboralakkal, gallionnal díszítették. Négy, később három árboccal építették. Az árbocokon keresztvitorlákat hordozott, az utolsó árbocán pedig latinvitorlát. Az orrárbocra kis keresztvitorla, vagy háromszögletű orrvitorla került. A galeon volt az első hajótípus, amelyen születésétől fogva megtalálható volt a kasvitorla. A makett - Méretarány : 1:240
- 330mm hosszú
- 290 mm magas
- Anyaga : fa, papír, vászon
- Gyártó : I made it
| |
| A makett nem lett befejezve, és most már nem is akarom gyerekkori művemet módosítani. | | | | | | |
Tapasztalataim: Először is azt tudni kell, hogy ezt a hajót gyerekfejjel készítettem. Sem megfelelő szerszámaim, sem megfelelő anyagaim nem voltak, így a ház körül található dolgokból fabrikáltam. Marjai Imre: Készítsünk hajómodellt! című könyve alapján ugrottam neki. (Manapság miért nem adnak ki ilyen könyveket?) Egy tervrajz is mellékelve volt a hajótestről, a könyvben pedig a fedélzeti tárgyak részletes rajza is megtalálható volt. Az árbocozatról, kötélzetről, vitorlázatról annál szegényesebb ábrák voltak. Összesen két kis ákom-bákom rajzocska, a méreteket pedig a fiatal alkotóra bízták. Meg is akasztott a kötélzet, halasztgattam, hogy majd gyűjtök adatokat és majd... Hát azóta eltelt pár évecske, (úgy tizenöt kb.) és az hiszem így maradt. Egyetlen része van, amit ma sem csinálnák másképpen, a csarnakokat (oldalkötélzetet). A könyvben ábrázoltak egy sablont amelynek a segítségével egyszerű volt elkészíteni. Az oldalt látható sablont papírból kell kivágni. Az oldalköteleket kell rögzíteni a sablonon először, nem árt alá gyufaszálat betenni alá, mert különben összeragad a cérna és a papír. Utána a hágószálat kell körkörösen feltekerni, és egy-egy csepp ragasztóval, az oldalkötélhez rögzíteni. Ezt követően már csak ki kell vágni a kész csarnakot. A sablon ne legyen túl széles, mert akkor sok cérnát kell elpazarolni, és figyelni kell, hogy elöl legyen vízszintes a hágószál. |
|
|