HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

XV.századi karakk

Click here to view content.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

Titanic

How to made a boat from copper. Click here to view content.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Main page
Prince de Neufchatel PDF Print E-mail

By viola, on 2004. October 17. Sunday 17:45

Average user rating :    (0 vote)

Views : 31053    

Favoured : None

Published in : Articles, Sailing ship models

There are no translations available

Elkészült egy hajó, néhány információval és egy fotóval. A cikk kiegészítésében megismerkedhetünk a dakronnal mint anyaggal és a palánkozás készítésével.

Prince de Neufchatel CONSTRUCTO alapról épült. A vitorlázat nem az eredeti anyag, hanem 40 grammos dakronból készült mert annak az élére szépen fel lehet varrni a körbefutó kötelet.A dakront lehet speciális készülékkel úgy vágni , hogy a varott él egyáltalán nem rojtolódik.

  • Méretarány 1:56
  • A hajó eredeti építési ideje 1812 SHONER.

Eredetileg hadihajó volt majd sebessége miatt, amikor az angolokhoz került, kereskedelmi hajóként szolgált. A Makett építése juliustól novemberig tartott.

A hajó építéséről

A dakron az az anyag ami az igazi vitorlásokon a vitorla anyaga. Ez létezik különböző vastagságokban ezt fejezi ki a gramm súly, mint például a papírnál.

Az általam használt 40 gr dakron a legvékonyabb. Azért viszonylag nehéz beszerezni mert éppen vékonysága, tehát gyengesége miatt az igazi vitorlásokon ritkán használják. Például kifejezetten gyenge szélre génuának. Ez ollóval is kitűnően vágható és alig rojtolódik. Az igazi a hőolló ill. hővágó görgő. Ilyennel nekünk nem érdemes foglalkozni mert nagyon húzós az ára. Az a megoldás, hogy vitorla készítőnél kell kiszabatni a vitorlákat. ( már ha van ilyen az ismerettségi körben ) Ez az anyag színesben is létezik, Te is láttál színes vásznakkal vitorlásokat, ejtőernyősöket, szörfösöket stb. Én természetesen csak fehéret használok. Igaz ugyan , hogy a történelmi hajók vitorlázata nem volt hófehér, de nekem valahogy a vitorla és a hófehér nagyon összejön.

Egyébként a hajó építése során a palánkozás amire nagyon kell figyelni és bizonyos gyakorlatot azt hiszem igényel az alábbiak miatt. Az alapanyag 2x6x600 mm mahagóni. A dorbóttól lefelé építve a 6 mm szélességet a végek felé csökkenteni kell hiszen az orr és a tatt keresztvonala rövidebb mint a hajóderék. Ehhez a művelethez a leírás és rajz nem ad támpontot ezt ki kell találni egyenkénti illesztéssel. A másik macerás müvelet a fent említett palánkok bordázatra való felszegelése. A lényeg a következő minden palánkot minden bordához réz szegekkel kell rögzíteni. Nem a stbilitás miatt hiszen az belső oldali ragasztással megoldható , hanem az esztétikai látvány miatt. A gond az, hogy a réz szeg feje, a 6mm és az elől-hátul még vékonyított palánkokhoz mérten aránytalanul nagy. Megoldás : szeget elcsípni, csípés felületét lereszelni, hogy sima legyen, majd beütni úgy, hogy a szegsor függőlegesen egy vonalba kerüljön. Ezt kb. 400-450 alkalommal kell eljátszani.

Másik érdekesség a vitorlák élköteleinek felvarrása. Ez egy, a vitorla minden élén körbefutó kötél, hiszen magát a vásznat nem lehetne ( a valódi hajókon ) az éleken megfeszíteni mert elhasadna. A lényeg: a varrást úgy oldom meg, hogy egy öltés a vászonba egy öltés a kötélbe nagyon-nagyon sokszor. Élkötélnek modellezéshez nekem nagyon bejött a gyetyabél. Ezen a tű jól átmegy, nem különösebben rojtolódik és fehér.

A kötélzet felrakása csigák gögzítése pepecs munka , de rutin. 

[newpage]
A találkozó tájt szó volt róla , hogy az átépített Princ-ről küldök képeket. Nos itt van néhány darab. A lényege az átépítésnek, hogy minden kötél ki lett cserélve, a réz ágyúk az első kettő kivételével ( használt ágyú ) színűre festve. A natúr árbóc és keresztrudak festve, ( vélhetően a megfelelő színre ). Csigák közül a nagyobbak 2 -3 sorosak kicserélve , saját gyártású müködő csigákra. 1 db 3 soros csiga 14 darabból áll. Az ágyúkat mozgató, rögzítő, kötélzet és csigák kicserélve. A régi vitorlázat eltüntetve, 2 db bevont vitorla van helyette. Az eredmény látható, és vitatható.
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2004. October 17. Sunday 17:45


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (9), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Present

We have 5 guests onlineNo Users Online

Updated

Latest comments

Fregattok, korvettek, sloopok...
Kis adalék a post ship...
2018. January 15. Monday 17:04 Read...
By: Veghist

XIII. századi francia nef...
Gyönyörq a hajó. Azt lehet...
2015. December 21. Monday 17:23 Read...
By: tszecsy

Algiri sebek építése.
Laci, gyonyoru a modell,...
2013. April 19. Friday 00:43 Read...
By: Janos Syd

History of the cruiser Zenta
Ivan Zic (John Zitz) died December 11,...
2011. June 17. Friday 19:29 Read...
By: nghc51

History of the cruiser Zenta
Thank you for this excellent history,...
2011. June 17. Friday 19:15 Read...
By: nghc51

Login

Lounge



You must be a registered user to shout!
Get your account here!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett