There are no translations available Elkészült egy hajó, néhány információval és egy fotóval. A cikk kiegészítésében megismerkedhetünk a dakronnal mint anyaggal és a palánkozás készítésével.
Prince de Neufchatel CONSTRUCTO alapról épült. A vitorlázat nem az eredeti anyag, hanem 40 grammos dakronból készült mert annak az élére szépen fel lehet varrni a körbefutó kötelet.A dakront lehet speciális készülékkel úgy vágni , hogy a varott él egyáltalán nem rojtolódik. - Méretarány 1:56
- A hajó eredeti építési ideje 1812 SHONER.
Eredetileg hadihajó volt majd sebessége miatt, amikor az angolokhoz került, kereskedelmi hajóként szolgált. A Makett építése juliustól novemberig tartott. A hajó építéséről A dakron az az anyag ami az igazi vitorlásokon a vitorla anyaga. Ez létezik különböző vastagságokban ezt fejezi ki a gramm súly, mint például a papírnál. Az általam használt 40 gr dakron a legvékonyabb. Azért viszonylag nehéz beszerezni mert éppen vékonysága, tehát gyengesége miatt az igazi vitorlásokon ritkán használják. Például kifejezetten gyenge szélre génuának. Ez ollóval is kitűnően vágható és alig rojtolódik. Az igazi a hőolló ill. hővágó görgő. Ilyennel nekünk nem érdemes foglalkozni mert nagyon húzós az ára. Az a megoldás, hogy vitorla készítőnél kell kiszabatni a vitorlákat. ( már ha van ilyen az ismerettségi körben ) Ez az anyag színesben is létezik, Te is láttál színes vásznakkal vitorlásokat, ejtőernyősöket, szörfösöket stb. Én természetesen csak fehéret használok. Igaz ugyan , hogy a történelmi hajók vitorlázata nem volt hófehér, de nekem valahogy a vitorla és a hófehér nagyon összejön. Egyébként a hajó építése során a palánkozás amire nagyon kell figyelni és bizonyos gyakorlatot azt hiszem igényel az alábbiak miatt. Az alapanyag 2x6x600 mm mahagóni. A dorbóttól lefelé építve a 6 mm szélességet a végek felé csökkenteni kell hiszen az orr és a tatt keresztvonala rövidebb mint a hajóderék. Ehhez a művelethez a leírás és rajz nem ad támpontot ezt ki kell találni egyenkénti illesztéssel. A másik macerás müvelet a fent említett palánkok bordázatra való felszegelése. A lényeg a következő minden palánkot minden bordához réz szegekkel kell rögzíteni. Nem a stbilitás miatt hiszen az belső oldali ragasztással megoldható , hanem az esztétikai látvány miatt. A gond az, hogy a réz szeg feje, a 6mm és az elől-hátul még vékonyított palánkokhoz mérten aránytalanul nagy. Megoldás : szeget elcsípni, csípés felületét lereszelni, hogy sima legyen, majd beütni úgy, hogy a szegsor függőlegesen egy vonalba kerüljön. Ezt kb. 400-450 alkalommal kell eljátszani. Másik érdekesség a vitorlák élköteleinek felvarrása. Ez egy, a vitorla minden élén körbefutó kötél, hiszen magát a vásznat nem lehetne ( a valódi hajókon ) az éleken megfeszíteni mert elhasadna. A lényeg: a varrást úgy oldom meg, hogy egy öltés a vászonba egy öltés a kötélbe nagyon-nagyon sokszor. Élkötélnek modellezéshez nekem nagyon bejött a gyetyabél. Ezen a tű jól átmegy, nem különösebben rojtolódik és fehér. A kötélzet felrakása csigák gögzítése pepecs munka , de rutin. [newpage] A találkozó tájt szó volt róla , hogy az átépített Princ-ről küldök képeket. Nos itt van néhány darab. A lényege az átépítésnek, hogy minden kötél ki lett cserélve, a réz ágyúk az első kettő kivételével ( használt ágyú ) színűre festve. A natúr árbóc és keresztrudak festve, ( vélhetően a megfelelő színre ). Csigák közül a nagyobbak 2 -3 sorosak kicserélve , saját gyártású müködő csigákra. 1 db 3 soros csiga 14 darabból áll. Az ágyúkat mozgató, rögzítő, kötélzet és csigák kicserélve. A régi vitorlázat eltüntetve, 2 db bevont vitorla van helyette. Az eredmény látható, és vitatható. |
|
|