Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Tengeralattjárók arrow Prince de Neufchatel
Prince de Neufchatel PDF Nyomtatás E-mail

viola, 2004. október 17. Vasárnap 17:45

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 30884    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Vitorlás hajómakett


Elkészült egy hajó, néhány információval és egy fotóval. A cikk kiegészítésében megismerkedhetünk a dakronnal mint anyaggal és a palánkozás készítésével.

Prince de Neufchatel CONSTRUCTO alapról épült. A vitorlázat nem az eredeti anyag, hanem 40 grammos dakronból készült mert annak az élére szépen fel lehet varrni a körbefutó kötelet.A dakront lehet speciális készülékkel úgy vágni , hogy a varott él egyáltalán nem rojtolódik.

  • Méretarány 1:56
  • A hajó eredeti építési ideje 1812 SHONER.

Eredetileg hadihajó volt majd sebessége miatt, amikor az angolokhoz került, kereskedelmi hajóként szolgált. A Makett építése juliustól novemberig tartott.

A hajó építéséről

A dakron az az anyag ami az igazi vitorlásokon a vitorla anyaga. Ez létezik különböző vastagságokban ezt fejezi ki a gramm súly, mint például a papírnál.

Az általam használt 40 gr dakron a legvékonyabb. Azért viszonylag nehéz beszerezni mert éppen vékonysága, tehát gyengesége miatt az igazi vitorlásokon ritkán használják. Például kifejezetten gyenge szélre génuának. Ez ollóval is kitűnően vágható és alig rojtolódik. Az igazi a hőolló ill. hővágó görgő. Ilyennel nekünk nem érdemes foglalkozni mert nagyon húzós az ára. Az a megoldás, hogy vitorla készítőnél kell kiszabatni a vitorlákat. ( már ha van ilyen az ismerettségi körben ) Ez az anyag színesben is létezik, Te is láttál színes vásznakkal vitorlásokat, ejtőernyősöket, szörfösöket stb. Én természetesen csak fehéret használok. Igaz ugyan , hogy a történelmi hajók vitorlázata nem volt hófehér, de nekem valahogy a vitorla és a hófehér nagyon összejön.

Egyébként a hajó építése során a palánkozás amire nagyon kell figyelni és bizonyos gyakorlatot azt hiszem igényel az alábbiak miatt. Az alapanyag 2x6x600 mm mahagóni. A dorbóttól lefelé építve a 6 mm szélességet a végek felé csökkenteni kell hiszen az orr és a tatt keresztvonala rövidebb mint a hajóderék. Ehhez a művelethez a leírás és rajz nem ad támpontot ezt ki kell találni egyenkénti illesztéssel. A másik macerás müvelet a fent említett palánkok bordázatra való felszegelése. A lényeg a következő minden palánkot minden bordához réz szegekkel kell rögzíteni. Nem a stbilitás miatt hiszen az belső oldali ragasztással megoldható , hanem az esztétikai látvány miatt. A gond az, hogy a réz szeg feje, a 6mm és az elől-hátul még vékonyított palánkokhoz mérten aránytalanul nagy. Megoldás : szeget elcsípni, csípés felületét lereszelni, hogy sima legyen, majd beütni úgy, hogy a szegsor függőlegesen egy vonalba kerüljön. Ezt kb. 400-450 alkalommal kell eljátszani.

Másik érdekesség a vitorlák élköteleinek felvarrása. Ez egy, a vitorla minden élén körbefutó kötél, hiszen magát a vásznat nem lehetne ( a valódi hajókon ) az éleken megfeszíteni mert elhasadna. A lényeg: a varrást úgy oldom meg, hogy egy öltés a vászonba egy öltés a kötélbe nagyon-nagyon sokszor. Élkötélnek modellezéshez nekem nagyon bejött a gyetyabél. Ezen a tű jól átmegy, nem különösebben rojtolódik és fehér.

A kötélzet felrakása csigák gögzítése pepecs munka , de rutin. 

[newpage]
A találkozó tájt szó volt róla , hogy az átépített Princ-ről küldök képeket. Nos itt van néhány darab. A lényege az átépítésnek, hogy minden kötél ki lett cserélve, a réz ágyúk az első kettő kivételével ( használt ágyú ) színűre festve. A natúr árbóc és keresztrudak festve, ( vélhetően a megfelelő színre ). Csigák közül a nagyobbak 2 -3 sorosak kicserélve , saját gyártású müködő csigákra. 1 db 3 soros csiga 14 darabból áll. Az ágyúkat mozgató, rögzítő, kötélzet és csigák kicserélve. A régi vitorlázat eltüntetve, 2 db bevont vitorla van helyette. Az eredmény látható, és vitatható.

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2004. október 17. Vasárnap 17:45


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 9 a(z) 9 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (9), English (0)

Írta: viola () 2005. szeptember 19. Hétfő 16:25

Írta: viola 2005. szeptember 19. Hétfő 16:25

Az a helyzet , hogy az általatok látott állapot nem biztos , hogy a végleges. Próbálkozok felkötött vitorlázattal , de sajna nem vagyok elégedett az eredménnyel.Bár ha gondolod ilyen " köztes " állapotról is küldhetek képet. Írd meg.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Maszatomy () 2005. szeptember 18. Vasárnap 17:05

Írta: Maszatomy 2005. szeptember 18. Vasárnap 17:05

Endre, nem bánnám ha a hajó felújítása után is küldenél pár részletes képet. Ahogy elnézem elég sok változás van a mostani állapothoz képest. Azért élőben szebben mutat. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Vendég () 2004. november 19. Péntek 17:17

Írta: Vendég 2004. november 19. Péntek 17:17

Nagy ÁdámEgyszerüen fantasztikus , nagyra becsülöm munkáját. Ez igen , aki eszt elkészítette az bizony nagy tehetséggel rendelkezik.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: viola () 2004. augusztus 10. Kedd 18:42

Írta: viola 2004. augusztus 10. Kedd 18:42

no coment.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bozsi () 2004. augusztus 10. Kedd 17:39

Írta: bozsi 2004. augusztus 10. Kedd 17:39

viola, mi az a getyabél????!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: viola () 2004. július 24. Szombat 18:57

Írta: viola 2004. július 24. Szombat 18:57

Kb. 5 hónap alatt készült. Milyen szavakat nem értesz a helyesírási hibákat leszámitva ?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Doma () 2004. július 24. Szombat 16:14

Írta: Doma 2004. július 24. Szombat 16:14

Nagyon szép. Csak egy kérdésem lenne. Mennyi idö alatt készítetted el? Ja és még valami.Nagyon szép munka, de van egy-két szó amit nem értek benne.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: GyuSea () 2003. december 11. Csütörtök 11:33

Írta: GyuSea 2003. december 11. Csütörtök 11:33

Nekem is nagyon tetszik a makett, és szintén szívesen olvasnák többet az építésről. Ha befejezem a műanyag kittet amit most csinálok, egy fahajót szeretnék építeni. De teljesen tanácstalan vagyok. Milyen szerszámokkal, anyagokkal kezdjek a munkának...

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2003. december 10. Szerda 15:08

Írta: Imi 2003. december 10. Szerda 15:08

Nagyon szép munka. Azért egy-két részlet szerintem még sokakat érdekelne pl. mi az a dakron? Hol lehet beszrezni? milyen az a speciális készülék, amivel vágni lehet? "Magyar termék"? Imi

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 9 a(z) 9 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett