Main page arrow Articles arrow Az IJN Tone építése
Az IJN Tone építése PDF Print E-mail

By Imi, on 2004. October 17. Sunday 18:40

Average user rating :    (0 vote)

Views : 47169    

Favoured : None

Published in : Articles, A modern ship models

Article Index
Az IJN Tone építése
Page 2
Az árbocok építése
Egyéb rácsszerkezetű szerelvények I.
Egyéb rácsszerkezetű szerelvények II.
Az ágyúk
A fő lövegtornyok
Csónakok
Az árbocok építése
 

A japán haditengerészet példaképe a Royal Navy volt. Első dreadnought-típusú hadihajójukat is Angliából rendelték (IJN Kongo), amit aztán sikeresen le is koppintottak még 3 példányban (ill. a többi nagy hajót is ebből kiindulva építették). A tripod árbocot, mint elemet innen vették át és alkalmazták előszeretettel. Ez a fajta háromlábú (=tripod) sokkal stabilabb és strapabíróbb volt, mint a hagyományos árbocok. A Tone elő- és főárboca is ilyen típusú volt; rácsszerkezettel megerősítve pedig majdnem úgy nézett ki, mint egy mai nagyfeszültségű villanyoszlop. Az árbocok lábai természetesen jóval vékonyabbak voltak, mint a szokványos árbocok esetében. A készletben található imitációk durung- vastagok és elnagyoltak voltak. Ha már egyszer annyit kínlódtam pl. a kémény feljavításával, nem csaphatom agyon az egészet ezekkel gondoltam magamban. Elhatároztam, hogy rézdrótból újakat készítek. De hogy induljak el??? Némi töprengés után fogtam egy sztirol lapot és kimértem rá az előárboc három lábának helyét, mintha ez lenne a hajó, amire kerül. A kijelölt pontokon kifúrtam és beleragasztottam az árboc leendő szárait 0.4-es drót személyében. A megfelelő ponton aztán összeragasztottam őket, és már kész is volt az árboc váza, már csak csicsázni, részletekkel kitölteni kellett: a keresztmerevítések 0.2-es drótból készültek. Azt azért megjegyzem, hogy jó rajzok nélkül ezt szinte lehetetlen hitelesen elkészíteni. Sokszor le kellett méregetni a különféle hosszokat és szögeket, s ráadásul még a maketthez is hozzá kellett próbálgatni. Amikor ezt másoknak elmondtam, azt mondták, hogy ők ezt nem tudnák megcsinálni. Dehogynem! Egyáltalán nem volt olyan vészes. Egy-egy hét alatt készült el a két árboc. És nagyon megérte!Az előárboc igazából két darabból áll, mert a közepén ott volt egy négyszögletes rádiósfülke (ez megtörte a szerkezeti egységet), amelyet alu lemezből alakítottam ki. A felső részt is az alsó darabbal megegyező módon készítettem el. A felső részébe két előrenyúló kart ragasztottam, mert ezek tartják majd a jelzőzászlók kötélzetét. A karok alsó részén lévő járókötelek hajszálból készültek. A hátsó (fő) árboc egyik lábát a készletből vettem (ennek a méretei meg is feleltek a valóságnak), mert ide csatlakozik majd a daru. Ezen is volt egy fülke a darukezelőé de ez háromszögletű volt, így itt nem vettem két darabra az árbocot. A három láb találkozási pontjában volt egy kis árbockosár, ami alu lemezből hajszál-korlátokkal készült. A keresztrudat ez alá ragasztottam. A tetejére pedig azt a jellegzetes pagoda-szerű formát biggyesztettem fel. A főárboc készítéséről van a legteljesebb fotósorozatom, ami lépésenként mutatja be a különböző fázisokat. Amikor így elkészültem velük, levágtam a sztirol lapról (körömvágó csipesz) és felragasztottam őket a hajóra. Először persze csak az egyik lábat szabad rögzíteni és csak a pontos pozícionálás (elölről, hátulról jól le kell ellenőrizni!) után a többit.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 05. Wednesday 21:53


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (20), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett