Main page arrow Articles arrow History arrow Admirals, Captains arrow Az IJN Tone építése
Az IJN Tone építése PDF Print E-mail

By Imi, on 2004. October 17. Sunday 18:40

Average user rating :    (0 vote)

Views : 47389    

Favoured : None

Published in : Articles, A modern ship models

Article Index
Az IJN Tone építése
Page 2
Az árbocok építése
Egyéb rácsszerkezetű szerelvények I.
Egyéb rácsszerkezetű szerelvények II.
Az ágyúk
A fő lövegtornyok
Csónakok
 
Képek az elkészült hajóról.
 
(folyt.köv.)
{mospagebreak title= Parancsnoki torony}
Parancsnoki torony
 
Minden hadihajó idegközpontja a torony. Ennek a felépítése elég jellegzetes volt a II. Világháború idején: legfelül a fő tüzérség távmérője helyezkedett el, alatta un nappali híd ez alatt a páncélozott parancsnoki állás és a jelzőterasz, oldalán pedig a különféle légvédelmi távmérők kaptak helyet.  A Fujimi készletében a torony két fél darabból állt, amihez a távmérőket külön adják, természetesen nagyon elnagyolt formában. A fő távmérő közepén egy tüzérségi megfigyelőhely is van, ahonnan a főtüzérség lövedékeinek becsapódását igyekeztek megfigyelni, és ennek alapján a megfelelő korrekciókat végrehajtani. A megfigyelő egy redőnyszerű dolog mögött végezte feladatát. Ezt én különösen is gyatrának találtam, ezért kicsit módosítottam rajta, a hűség kedvéért: az első felét lecsiszoltam és alulemezből és rézdrótból elkészítettem az állás hitelesebb verzióját. Később a hátsó tüzérségi megfigyelőállásnál ugyanezt a műveletet hajtottam végre. A főoptika középső részének elhúzható ablakait rézdrótból és vékony lemezből csináltam meg. Ezután a torony egészének álltam neki: összeragasztottam a két fél darabot és sok-sok csiszolás után elkezdtem a feljavítását. A nappali híd ablaksorát tűreszelővel kireszeltem, mert ez egybe volt öntve a torony testével, aztán felülről fúróval átfúrogattam a műanyagot, ebbe 0.2-es drótszálakat ragasztottam be, és így elkészült az ablaksor. A különböző távmérőket oldalt, húzott szálból készítettem el. Az elülső távmérő merevítőit húzott szál és rézdrót kombinációjából csináltam. A jelzőterasz alátámasztását szintén drótszálakból csináltam. A torony stabilitását biztosító jellegzetes dúcról sem szabad megfeledkezni: ez is húzott szálból készült. A kerek alakú ablakok is természetesen hiányoztak. Ezek kifúrásánál nagyon javaslom, hogy először valamilyen kisebb fúróval fúrjuk ki a lyukat (0.2-es, vagy 0.3-as) és csak utána a vastagabb, méretes fúróval, nehogy meglepetés érjen minket. A torony előtti platformon két, 25 mm-es ikergépágyú kapott helyet. Később ezeket a White Ensign Models maratásából készítettem el. A csúszásgátló lemez vaj csomagolására használt alufólia felhasználásával készült el. A korlátok és a létrasor fotómaratásól származnak. A korlátokat a végén vízálló ponyvával, fehérre festett alufóliával vontam be.
{mospagebreak title= A kémény építése}
A kémény építése
 
A hajó különleges felépítését már korábban említettem: a négy fő lövegtorony az előfedélzeten kapott helyet. Ennek következtében négy darab kazán pontosan a parancsnoki torony alá került! Ennek következtében a szokványostól eltérő és helytakarékos kéményt kellett tervezni ill. építeni. Így született meg ez a leginkább csizmára emlékeztető konstrukció.

A kémény gyárilag 3 db alkatrészből állt: 2 fél darabból és a szikrafogó rács durva imitációjából, ami egy egybe öntött műanyag volt. Az építést a két fél darab összeragasztásával kezdtem. A kémény oldalára öntött kapaszkodósorok és gőzcsövek (az utóbbiból még hiányzott is egy-kettő) se tetszettek, ezért valamennyit lecsiszoltam és rézdrótból újra elkészítettem a hitelesebb verziót. Leírni persze ezt nagyon könnyű, elkészíteni viszont hetekig tartott. Először a kémény hátsó felét (a csizma sarkát) kellet megvastagítanom: vastag sztirol darabokat ragasztottam rá és csiszoltam el. Ezután a gőzcsöveket pótoltam különböző vastagságú rézdrótok formára hajlításával, felragasztásával. Ezután jöhetett a 7 db kapaszkodósor (a képen még csak öt sor látható). Először kifúrtam a tartókonzolok helyét 0.2-es fúróval, aztán a lyukakba 0.2-es drótszálakat ragasztottam (természetesen csak pillanatragasztóval lehet a rezet a műanyaghoz ragasztani). Ezután ragasztottam rá magát a kapaszkodót 0.1-es drót személyében. A kiálló felesleges darabokat végül körömvágó csipesszel lecsipkedtem. A kémény felső részén látható platform a gőzcsövek karbantartását szolgálta. Ez alulemezből és rézdrótokból készült el. A szikrafogó rácsot imitáló műanyagdarabot a beragasztás előtt kifúrtam, kireszeltem.
Magát a rácsot 0.2-es drótból hajlítgattam és ragasztgattam egymásra. Jó kis türelemjáték volt Ezenkívül el kellet még készíteni a kémény két oldalán lévő rácsos tárolót, ahol fa gerendákat és időnként a hidroplánok leszerelhető szárnyait tárolták. Itt is a szokásos korlát-építő módszeremmel dolgoztam: 1. lyukak fúrása 2. függőleges drótszálak beragasztása 3. vízszintes szálak felragasztása 4. a felesleg lecsipegetése. A tároló alatt helyezkedett el kétoldalt két nagyméretű szellőző, ahol a kazánok a friss levegőt szívták be. Természetesen ez is csak egy tömör műanyag volt. Kireszeltem a helyét, hátfalat ragasztottam neki, a lamellákat vékony trafólemezből készítettem el, amelyet a végén le is csiszoltam, hogy síkban legyen. A keretet rézdrótból hajlítgattam és ragasztottam rá. Ezután még visszavolt néhány létra, korlát ajtó, amik a Gold Medal Models maratásaiból származnak. Munka közben megfogadtam, hogyha elkészülök, megszámolom a beépített plusz alkatrészek számát. Hosszas és többszöri átszámolás után a végeredmény 365 volt. Hm eredetileg csak 3 db alkatrészből indultam ki.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 05. Wednesday 21:53


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (20), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett