Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow Az IJN Tone építése
Az IJN Tone építése PDF Nyomtatás E-mail

Imi, 2004. október 17. Vasárnap 18:40

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 47151    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Modern hajómakettek

Tartalomjegyzék
Az IJN Tone építése
oldal 2
Az árbocok építése
Egyéb rácsszerkezetű szerelvények I.
Egyéb rácsszerkezetű szerelvények II.
Az ágyúk
A fő lövegtornyok
Csónakok
 
Képek az elkészült hajóról.
 
(folyt.köv.)
{mospagebreak title= Parancsnoki torony}
Parancsnoki torony
 
Minden hadihajó idegközpontja a torony. Ennek a felépítése elég jellegzetes volt a II. Világháború idején: legfelül a fő tüzérség távmérője helyezkedett el, alatta un nappali híd ez alatt a páncélozott parancsnoki állás és a jelzőterasz, oldalán pedig a különféle légvédelmi távmérők kaptak helyet.  A Fujimi készletében a torony két fél darabból állt, amihez a távmérőket külön adják, természetesen nagyon elnagyolt formában. A fő távmérő közepén egy tüzérségi megfigyelőhely is van, ahonnan a főtüzérség lövedékeinek becsapódását igyekeztek megfigyelni, és ennek alapján a megfelelő korrekciókat végrehajtani. A megfigyelő egy redőnyszerű dolog mögött végezte feladatát. Ezt én különösen is gyatrának találtam, ezért kicsit módosítottam rajta, a hűség kedvéért: az első felét lecsiszoltam és alulemezből és rézdrótból elkészítettem az állás hitelesebb verzióját. Később a hátsó tüzérségi megfigyelőállásnál ugyanezt a műveletet hajtottam végre. A főoptika középső részének elhúzható ablakait rézdrótból és vékony lemezből csináltam meg. Ezután a torony egészének álltam neki: összeragasztottam a két fél darabot és sok-sok csiszolás után elkezdtem a feljavítását. A nappali híd ablaksorát tűreszelővel kireszeltem, mert ez egybe volt öntve a torony testével, aztán felülről fúróval átfúrogattam a műanyagot, ebbe 0.2-es drótszálakat ragasztottam be, és így elkészült az ablaksor. A különböző távmérőket oldalt, húzott szálból készítettem el. Az elülső távmérő merevítőit húzott szál és rézdrót kombinációjából csináltam. A jelzőterasz alátámasztását szintén drótszálakból csináltam. A torony stabilitását biztosító jellegzetes dúcról sem szabad megfeledkezni: ez is húzott szálból készült. A kerek alakú ablakok is természetesen hiányoztak. Ezek kifúrásánál nagyon javaslom, hogy először valamilyen kisebb fúróval fúrjuk ki a lyukat (0.2-es, vagy 0.3-as) és csak utána a vastagabb, méretes fúróval, nehogy meglepetés érjen minket. A torony előtti platformon két, 25 mm-es ikergépágyú kapott helyet. Később ezeket a White Ensign Models maratásából készítettem el. A csúszásgátló lemez vaj csomagolására használt alufólia felhasználásával készült el. A korlátok és a létrasor fotómaratásól származnak. A korlátokat a végén vízálló ponyvával, fehérre festett alufóliával vontam be.
{mospagebreak title= A kémény építése}
A kémény építése
 
A hajó különleges felépítését már korábban említettem: a négy fő lövegtorony az előfedélzeten kapott helyet. Ennek következtében négy darab kazán pontosan a parancsnoki torony alá került! Ennek következtében a szokványostól eltérő és helytakarékos kéményt kellett tervezni ill. építeni. Így született meg ez a leginkább csizmára emlékeztető konstrukció.

A kémény gyárilag 3 db alkatrészből állt: 2 fél darabból és a szikrafogó rács durva imitációjából, ami egy egybe öntött műanyag volt. Az építést a két fél darab összeragasztásával kezdtem. A kémény oldalára öntött kapaszkodósorok és gőzcsövek (az utóbbiból még hiányzott is egy-kettő) se tetszettek, ezért valamennyit lecsiszoltam és rézdrótból újra elkészítettem a hitelesebb verziót. Leírni persze ezt nagyon könnyű, elkészíteni viszont hetekig tartott. Először a kémény hátsó felét (a csizma sarkát) kellet megvastagítanom: vastag sztirol darabokat ragasztottam rá és csiszoltam el. Ezután a gőzcsöveket pótoltam különböző vastagságú rézdrótok formára hajlításával, felragasztásával. Ezután jöhetett a 7 db kapaszkodósor (a képen még csak öt sor látható). Először kifúrtam a tartókonzolok helyét 0.2-es fúróval, aztán a lyukakba 0.2-es drótszálakat ragasztottam (természetesen csak pillanatragasztóval lehet a rezet a műanyaghoz ragasztani). Ezután ragasztottam rá magát a kapaszkodót 0.1-es drót személyében. A kiálló felesleges darabokat végül körömvágó csipesszel lecsipkedtem. A kémény felső részén látható platform a gőzcsövek karbantartását szolgálta. Ez alulemezből és rézdrótokból készült el. A szikrafogó rácsot imitáló műanyagdarabot a beragasztás előtt kifúrtam, kireszeltem.
Magát a rácsot 0.2-es drótból hajlítgattam és ragasztgattam egymásra. Jó kis türelemjáték volt Ezenkívül el kellet még készíteni a kémény két oldalán lévő rácsos tárolót, ahol fa gerendákat és időnként a hidroplánok leszerelhető szárnyait tárolták. Itt is a szokásos korlát-építő módszeremmel dolgoztam: 1. lyukak fúrása 2. függőleges drótszálak beragasztása 3. vízszintes szálak felragasztása 4. a felesleg lecsipegetése. A tároló alatt helyezkedett el kétoldalt két nagyméretű szellőző, ahol a kazánok a friss levegőt szívták be. Természetesen ez is csak egy tömör műanyag volt. Kireszeltem a helyét, hátfalat ragasztottam neki, a lamellákat vékony trafólemezből készítettem el, amelyet a végén le is csiszoltam, hogy síkban legyen. A keretet rézdrótból hajlítgattam és ragasztottam rá. Ezután még visszavolt néhány létra, korlát ajtó, amik a Gold Medal Models maratásaiból származnak. Munka közben megfogadtam, hogyha elkészülök, megszámolom a beépített plusz alkatrészek számát. Hosszas és többszöri átszámolás után a végeredmény 365 volt. Hm eredetileg csak 3 db alkatrészből indultam ki.


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. szeptember 05. Szerda 21:53


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 20 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (20), English (0)

Írta: Blake () 2005. január 09. Vasárnap 13:18

Írta: Blake 2005. január 09. Vasárnap 13:18

Én is csak gratulálhatok neked.Hogy ilyen kicsi mértékben elkészítetted a hajót,hogy még az 1 ft-és érme is néha nagyobb volt mint a munka felület.A hajó csodás és gondolom sok munkád van benne.Sőt néha szerintem fel is idegesíhtted magad ha épen nem úgy jött össze a dolog.Még egyszer gratulálok és további sok sikert ilyen gyönyörű munka elkészítéséhez.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: shadowrunner () 2004. december 31. Péntek 08:44

Írta: shadowrunner 2004. december 31. Péntek 08:44

Egy külföldi cég készít diorámákhoz mű vízet. Azt hiszem spanyol cég, de a Fabulisnál be tudják szerezni. Többféle árnyalatban kapható a pocsolya szintől a tengerkékig.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: viola () 2004. október 27. Szerda 18:57

Írta: viola 2004. október 27. Szerda 18:57

Nagyon szép amit készítesz ! Számomra az érthetlen hogyan látod azt amit csinálsz. Én a hajóimnál ( amik hatalmas bunkók ehhez képest ) alig látom az apróbb dolgokat. Állványos nagyító alatt pedig a mélység nem igazán látható. legalább is számomra. Egyébként ez a maratás amit mutatsz az a valóságban mekkora ?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bozsi () 2004. október 20. Szerda 12:53

Írta: bozsi 2004. október 20. Szerda 12:53

Szép kis hajó majd még kérdezek valamit levélben.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2004. szeptember 06. Hétfő 13:17

Írta: Imi 2004. szeptember 06. Hétfő 13:17

Rézdrót... hát igyekszem mindig a méretnek megfelelő átmérőt választani: 0.07-től egészen 0.8-asig bezárólag legalább 10 különböző átmérőjű rézdrótom van. Először mindig lemérem a méretarányos rajzot, ha kell, visszaszámolom a vastagságot a méretaránynak megfelelően és úgy döntöm el, melyik átmérő jöhet szóba. Én általában villanymotor tekercselő szakembertől szoktam "kéregetni" az anyagot, mert ők sokféle rézdróttal dolgoznak.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Sanguin () 2004. szeptember 06. Hétfő 12:41

Írta: Sanguin 2004. szeptember 06. Hétfő 12:41

Huh....szal ez elég döbbenet. Mekkora átmérőjű rézdróttal csinálod ezeket?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2004. szeptember 02. Csütörtök 22:10

Írta: Imi 2004. szeptember 02. Csütörtök 22:10

A Gold Medal Models egy amerikai cég. Internetes címük: www. goldmm.com . Az itthoni makettes boltokban ne is keresd a termékeiket. A legtisztább, ha a neten megrendeled a kívánt holmit. Ráadásul rövid határidővel, 1-2 héten belűl meg is kapod a megrendelt maratást. Egy dolgot még tudni kell: maratásaik szinte kizárólag rozsdamentes acélból készülnek, nem rézből. Ez nem olyan képlékeny, kicsit nehezebben alakítható, viszont sokkal strapabíróbb.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: shadowrunner () 2004. szeptember 02. Csütörtök 16:02

Írta: shadowrunner 2004. szeptember 02. Csütörtök 16:02

Total Brutal! Gratulálok. Azt hiszem igazad van a kishitűséggel kapcsolatban. Az biztos, hogy én nem csinálnám meg így. Egyébként a GMM feljavítokat hol lehet beszerezni? Eddig még nem találkoztam velük.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Imi () 2004. szeptember 01. Szerda 21:23

Írta: Imi 2004. szeptember 01. Szerda 21:23

Azt le szeretném szögezni, hogy én is olyan vagyok, mint az átlag makettező: a kisebb ellenállás felé szeretek én is elmenni - ha lehet. De sajnos sokszor nem lehet. Mert nagyon szeretem a szép hajókat. És ez inspirál erre a sok feljavításra. Úgy kezdődött az egész, hogy a Yamato építésekor elveszett egy alkatrész és nem találtam meg... hála Istennek! Először nagyon el voltam keseredve, aztán megpróbáltam én helyette készíteni egyet... és sikerült. Azóta igyekszem egy kicsit használni az eszemet is, és kisérletezek is, és higyjétek, el megéri. Egy problémánál eleve azt kell gondolni, hogy van megoldás, csak ki kell találni és meg kell csinálni. Nekem ez eddig szinte mindig bejött! A legtöbbször a kishitűség a bajunk. Imi

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: kadet () 2004. augusztus 31. Kedd 22:06

Írta: kadet 2004. augusztus 31. Kedd 22:06

Az biztos, hogy sokkal inkább a "saját gyermekének" érzi az ember az így épített hajót , mintha megvenné a boltban a kittet és összedobná a gyári alkatrészekből.(Az sem lebecsülendő dolog,főleg ha igényesen van elkészítve, de az igazi makettépítés azt hiszem itt kezdődik.)Még egyszer gratulálok!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 20 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett