Imi,
2004. október 17. Vasárnap 18:40
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 47111 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Modern hajómakettek |
4 / 8 oldal
Egyéb rácsszerkezetű szerelvények I.
A két árbocon kívül még jó néhány rácsszerkezetes szerelvényt találhatunk a Tone fedélzetén: 2 db reflektorállvány a kémény mellett; 2 db úszótalptartó állvány szintén ugyanitt; 2 db katapult a hajó két oldalán és a daru. Az ilyen alkatrészek a készletekben általában egy egybeöntött darabként jelennek meg, jobb esetben fotómaratással lehet helyettesíteni. De csak jobb esetben. A kisebb alkatrészek rendszerint elkerülik a maratások készítőinek figyelmét, különösen, ha egy általános feljavító készletet alkotnak meg, ami sok hajót tart szem előtt. Hiába volt meg nekem a Gold Medal Models japán nehézcirkálókhoz készített maratása, ebben csak a katapultokat és a darut használhatjuk fel a Tonéhoz. De még ezek miatt sem bízhatjuk el magunkat túlságosan, mert ha alaposabban szemügyre vesszük őket, bizony még ezek is feljavításra szorulnak. A reflektorállványt ugyan egy darabka tömör műanyag formájában mellékelik fujimiék, de az úszótalptartókkal se ők, se Gold Medals-ék (GMM) egyszerűen nem is foglalkoztak.
A daru
A Tone darujának háromféle funkciója volt: kikötőkben a hadfelszerelések bepakolása, a motorcsónakok vízretétele ill. visszaemelése, és a hidroplánok vízről való beemelése. A daru teste oldalról tömör acéllemez, felülről és alulról rácsszerkezetes.
Ez nagyon jól látszik az archív felvételeken is. A Fujimi által kínált műanyagtömböt élből dobtam. Hiszen itt a remek maratás a GMM-től!! Aztán koppantam a maratás is részben hibás: a darutest oldalról át van törve szép naaagy lyukakkal. De hiszen az eredeti nem is ilyen volt!!!
Az nem volt áttörve, kikönnyítve! Csak az alul és felül lévő keresztmerevítéses részek jöhettek szóba. Most mit csináljak??? Készíthetek újat, saját magam. A meglévő rajzok alapján kivágtam alulemezből a daru oldalsó, tömör lemezét, többszöri próba és méricskélés után finomítgattam, csiszolgattam, amíg a megfelelő formát nem nyertem két példányban. Aztán az oldallemezeket összeragasztottam pillanatragasztóval a maratás rácsszerkezeteivel és kész is lett a hitelesebb daru. Ugye, milyen egyszerű?! S végül persze a ragasztásnál érdemes egy kicsit megcsiszolni is. Az akasztóhorgok a GMM készletéből származnak. A csigakerekek a GMM egy másik maratásából, a kábeldobok készletéből lettek kiemelve. A drótköteleket 0.1-es rézdróttal imitáltam.
A Katapultok
A japán cirkálókon szinte kivétel nélkül két katapultot használtak a hajó két oldalára telepítve, hogy mindenféle szélben lehetséges legyen a hidroplánok indítása nagyobb irányváltoztatás nélkül. A készletben itt is persze egy szép egybeöntött műanyagot kapunk ajándékba, amit érdemes elfelejteni. Gondoltam, most aztán tényleg hátradőlhetek, mert első ránézésre teljesen jó a katapult GMM általi maratása. Sajnos azonban az a fránya tolómérő kimutatta, hogy a katapultnak ugyan jó a hossza, de a szélessége kicsit nagyobb a valóságnál. Így ezt a részt is dobni kellet, és alulemezből lehetett helyette másikat készíteni. Ez azonban még nem minden: az alsó rész egy tekintélyes darabján cikk-cakk merevítést kellet pótolni,
Mert ezt nemes egyszerűséggel üresen hagyták a maratás készítői. A felső részen pedig a sínt és egyéb részleteket kellett megjeleníteni. A sín rézdrótból, a többi alulemezből készült. A belső szerkezeti egységeket, a munkahengerekkel és csigákkal nem foglalkoztam, mert szerintem ez teljesen felesleges ennél a méretaránynál (Az 1/350-es Yamato-nál azonban ezt is elkészítettem). A katapult elején levő csigát szintén a GMM kábeldobos maratásából vettem.
|
|
|
Írta: Blake () 2005. január 09. Vasárnap 13:18