Hajó neve
|
Gyártó
|
Vízrebocsájtás, átvétel, szolgálatba helyezés dátuma
|
Története 1918-ig
|
Története 1920-ig
|
Története 1945-ig
|
Története a II. vh. után
|
MAROS monitor |
Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Bp. |
1871.04.20 |
1915.10.08. súlyos találat, felújítják |
Résztvesz a monitorlázadásban, 1920 közepén kiszolgáltatják az Európai Dunabizottságnak, mint öreg és elhasznált monitort. |
1921.01.28. Bécsbe, majd Korneuburgba szállítják, ahol leszerelik. |
1945-ben Németo-ba szálítják, 1947-ben egy német cég veszi meg. 1959-ben az irebachi Wurmhoz kerül, HOHENAU néven kirándulóhajó a Dunán Passau fölött. |
LEITHA monitor |
Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Bp. |
1871.05.17. |
1919.04. neve LAJTA. |
Résztvesz a monitorlázadásban, 1920 közepén kiszolgáltatják az Európai Dunabizottságnak, mint öreg és elhasznált monitort. |
1921.01.28. Bécsbe, majd Korneuburgba szállítják, ahol leszerelik. Magyaro. visszakapja, elevátorrá alakítják át. Nevét JÓZSEF LAJOS-ra változtatják. Delmár Walter cég tulajdona. |
A Delmár Walter céget államosítják, Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat néven. Új neve FK 201. Utoljára a Pilismaróti öblözetben dolgozott, mint kavicskotró. A Lajta Alapítvány megvásárolta, a felépítményt lebontották, ma az Újpesti öbölben várja feltámadását. |
SZAMOS monitor |
Hartmann és Schoenichen Hajógyár Bp. |
1892.08.25. |
|
1919.11.14. A románok Budapest kiürítésekor elviszik.1920 közepén kiszolgáltatják az Európai Dunabizottságnak, mint öreg és elhasznált monitort. |
1921.01.28. Bécsbe, majd Korneuburgba szállítják, ahol leszerelik. Magyaro. visszakapja, elevátorrá alakítják át. Nevét TIVADAR-ra változtatják. Delmár Walter cég tulajdona. |
A Delmár Walter céget államosítják, Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat néven. Új neve FK 202. |
KÖRÖS monitor |
Hartmann és Schoenichen Hajógyár Bp. |
1893 |
1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. |
1920-tól a Szerb-Horvát Szlovén Királyságban (SHS) MORAVA néven hajózott. |
1941.04.12-én elsűllyed, ismét üzembehelyezik a Horvát Tengerészetnél BOSNA néven. 1944-ben ismét elsűllyed. |
|
I. torpedónaszád |
Thornycroft és Tsa. Chriswick, Anglia |
1875 |
1893-ban az Adriáról vasúton Budapestre szállítják. 1907-be kiszuperálták, eladták bp-i Szohner Károly cégnek. |
|
|
|
"a" őrnaszád (őrjárati naszád) |
Schichau gyár, Elbing, Németo. |
1894 |
1912-ben törlik a hajókataszterből. |
|
|
|
TEMES monitor |
Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár |
1904.11.10. |
1914.10.22-én aknára fut, elsűllyed. 1916.06.27-én kiemelik, 1917.06.20-án szolgálatba helyezik.1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. |
1919-ben az SHS-ben DRINA néven hajózott. 1920.04.15-én Románia kapja meg, ARDEAL néven regisztrálják. |
1937-38-ban felújítják, átfegyverzik. 1944-ben valahogy a Szovjetúnióba kerül, átnevezik AZOV-ra (esetleg JAZOV?) vagy BERDJANSK? |
1950-ben visszakerül Romániába, mint a BASARABIA (INN). |
BODROG monitor |
Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár |
1904.11.10. |
1918.10.31-én magyar felségterületen zátonyra fut, a románok mégis elfoglalják. |
1920.04.15-én az SHS kapja meg, SAVA néven hajózik. |
1941-ben Belgrádnál elsűllyed, ismét üzembehelyezik a Horvát Tengerészetnél SAVA néven. 1944.09.08-án ismét elsűllyed. |
1959-ben üzembe helyezik, 1962-ben törölték a hajóregiszterből. |
"b" őrnaszád |
Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár |
1906.05.19. |
1915.08.23-án leszerelik, törlik a hajóregiszterből. |
|
|
|
"e" őrnaszád |
Yarrov cég, Anglia |
1908 |
1911.05-ben súlyos sérülés éri, 1913-ban törlik a hajóregiszterből. |
|
|
|
"f" őrnaszád |
Yarrov cég, Anglia |
1908 |
1916 közepén a STÖR nevet kapja. 1917.04.13-án vasúton az Adriára, Triesztbe szállítják. Előtte Turnu-Severinben átépítik, PM-1 néven az öbölflotta tagja. További sorsa ismeretlen. |
|
|
|
"c" őrnaszád |
Általános Osztrák Hajóépítő társaság, Lustenau, Ausztria |
1909.06. |
1915.05.15-én Belgrádnál súlyos találatot kapot, elsűllyedt. 1915.06.15-én törlik a regiszterből. |
|
|
|
"d" őrnaszád |
Általános Osztrák Hajóépítő társaság, Lustenau, Ausztria |
1909.06. |
1914.09.09-én Pancsovánál találatot kapott, önsűllyesztés. |
|
|
|
"g" őrnaszád |
Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. Budapest |
1909.12. |
1914.09.09-én Pancsovánál találatot kapott, önsűllyesztés.1915.06.15-én törlik a regiszterből. |
|
|
|
"h" őrnaszád |
Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. Budapest |
1909.12. |
1916 közepén a LACHS nevet kapja. 1917.04.13-án vasúton az Adriára, Triesztbe szállítják. Előtte Turnu-Severinben átépítik, PM-2 néven az öbölflotta tagja. További sorsa ismeretlen. |
|
|
|
ENNS monitor |
Stabilimento Tecnico Triestino Linzi gyára |
1914.10.17. |
1915.10.08-án súlyos találatot kapott, 11.06-ra kijavítják. 1918.12.13-án átadják a szövetséges parancsnokságnak. |
1919.03.22-től új neve DRAVA. 1920-ban az SHS kapja meg, DRAVA néven hajózik tovább. |
1941.04.12-én egy német JU-82 zuhanóbombázó elsűllyeszti. 1943-ban a magyar kir. Honvéd folyamerők kiemelik, Újpestre szállítják átépítésre. A hajótestet 1945-ben szétbontották. |
|
INN monitor |
Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. |
1915.04.11. |
1917.09.22-én aknára fut, elsűllyed. 1917.11.22-én kiemelik, átépítik. |
1919.04-től új neve ÚJVIDÉK, 1919.07.13-tól MARX. 1919.11.14-én a visszavonuló románok elviszik.1920-ban a románok kapják meg, BASARABIA névet hajózik. |
1942-43: Galatiban felujították, új fegyverzetet kapott. 1944. szeptember 5-én megvette a Szovjetúnió. Átnevezték ISMAIL-ra. (vagy KERCS) |
1951: viszakerült Romániához, és M-405-re változtatták a nevét. 1960-ban szétbontották. |
"i" őrnaszád |
Dunagőzhajózási Társaság Bp. |
1915.07.07 |
1916.03.01-től új neve FOGAS. |
Résztvesz a monitorlázadásban, 1920-ban Ausztria kapja meg. |
1927.10.06-án Magyarország visszavásárolja Ausztriától. 1930 körül új neve GÖDÖLLő. Pénzügyi nehézségek miatt átépítése vontatottan halad. 1944.09.20-án repülőbomba a sólyán telibe találja. |
|
"k" őrnaszád |
Dunagőzhajózási Társaság Bp. |
1915.08.26. |
1916.03.01-től új neve CSUKA. 1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. |
1920-ban Magyarország visszakapja. |
A CSUKA új néven, mint SIÓFOK 1927-ben állt szolgálatba. 1929-ben elcserélték az osztrákokkal a BARSCH-ra. Ausztriában először számot kapott (Pboot I), majd 1929.11.25-én tartott ünnepélyes keresztelőjén a BIRAGO nevet kapta. 1934-ben civil szolgálatba áll. 1937.03.27-én ismét felfegyverzik. 1937.10.07-10 között látogatást tesz Budapesten a háborús megemlékezésen. 1938.03.23-án a németek lefoglalják. A német megszállás után lebontásra ítélték, 1939.10.07-én kezték meg szétszedését Linzben. |
|
SAVA monitor |
Stabilimento Tecnico Triestino Linzi gyára |
1915.09.15. |
1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. |
1919.03-tól az SHS-ben SOCA néven hajózott. 1920-ban Románia kapja meg, BUCOVINA néven regisztrálják. |
1942-43-ban Galatiban felújítják, új fegyverzetet kap. 1944-től a Szovjetúnióban van, IZMAIL (vagy KERCS?) néven. |
1950-ben visszakerül Romániához. |
TEMES II. monitor |
Stabilimento Tecnico Triestino Linzi gyára |
1915.07.09. |
1917.05.09-től új neve BOSNA, mivel a régi TEMES-t ujjáépítették. 1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. |
1919.03-tól az SHS-ben VARDAR néven hajózott. 1920-ban az SHS Királyság kapja meg kapja meg, VARDAR néven regisztrálják. |
1941.04.12-én Belgrádnál elsűllyed. |
|
WELS ("l") őrnaszád |
Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. |
1916.03.14. |
1918.12.20-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. |
1919.03-tól az SHS-ben BREGALNICA néven hajózott. 1920.11.23-án Magyarország kapja meg. |
1922-ben új neve SZEGED lett. |
A No-ba vitt úszóegységeket 1945.05.08-án az USA hadizsákmányként lefoglalta. 1947-ben felajánlották Mo-nak megvételre. Mo. nem tartott rá igényt. Vevőre sem találtak, 1949 után szétbontották. |
BARSCH ("m") őrnaszád |
Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. |
1916.03.14. |
1918.12.20-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. |
1919.03-tól az SHS-ben NERETVA néven hajózott. 1920-ban Ausztria kapja meg. |
1929.07.30-án pénzért és a SIÓFOK (ex CSUKA) őrnaszádért Mo. megveszi Ausztriától. 1929-ben a BAJA nevet kapja. 1934-ben a Ganz hajógyárba átépítésre viszik, leszerelik, csak a hjótest marad. Nem tudják befejezni, nincs rá pénz. |
1945-ben Németo-ba szálítják, 1949-ben szétbontották. |
COMPÓ ("n") őrnaszád |
Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. |
1916.03.18. |
|
1919.11.14. A románok Budapest kiürítésekor elviszik.1920-ban Ausztria kapja meg. |
1927.10.06-án Magyarország visszavásárolja Ausztriától. 1930.05.20-án új neve SOPRON. Végigharcolta a háborút. |
A No-ba vitt úszóegységeket az USA hadizsákmányként lefoglalta. 1947-ben F. Wilk német cég megveszi, átalakítja vontatónak, HERTHA néven hajózik. 1962-ben új tulajdonos, IRENE néven hajózik. 1966.01.23-án Duisburg kikötői csatornájában elsűllyedt. Kiemelés után szétbontják. |
VIZA ("o") őrnaszád |
Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. |
1916.03.25. |
|
1919.11.14. A románok Budapest kiürítésekor elviszik.1920-ban Magyarország kapja meg. |
1923-ban KECSKEMÉT nevet kapja.Végigharcolta a háborút. |
A No-ba vitt úszóegységeket az USA hadizsákmányként lefoglalta. Nem talált vevőre, 1949 után szétszedték. |
STÖR II. ("p") őrnaszád |
Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. |
1918.11. hó eleje. |
|
A Tanácsköztársaság ideje alatt 1919.04. hó körül a KOMÁROM nevet kapja.Résztvesz a monitorlázadásban, 1920-ban Ausztria kapja meg. |
1927.10.06-án Magyarország visszavásárolja Ausztriától. 1929.05.25-én új neve GYőR. Végigharcolta a háborút. |
A No-ba vitt úszóegységeket az USA hadizsákmányként lefoglalta. 1947-ben felajánlották Mo-nak megvételre. Mo. nem tartott rá igényt. Vevőre sem találtak, 1949 után szétbontották. |
LACHS II. ("q") őrnaszád |
Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. |
1918.11. hó eleje. |
|
A Tanácsköztársaság ideje alatt 1919.04. hó körül a POZSONY nevet kapja.Résztvesz a monitorlázadásban, 1920-ban Magyarország kapja meg. |
1928-ban a DEBRECEN nevet kapja.1944.11.25-én súlyos találatokat kapott, a Kácsás-szigeten, Százhalombatta mellett megfeneklett. |
1946-ban kiemelték, 1949-ben feldarabolták. |