Főoldal arrow Cikkek arrow Modellezés arrow Barkács arrow Elfelejtve...(?)
Elfelejtve...(?) PDF Nyomtatás E-mail

zsozsi, 2004. október 17. Vasárnap 18:57

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 31732    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Magyar történelem


Az alábbi cikkben összefoglalót kapunk a magyar hajózásról.

"A nemzettudatot romboló elmúlt 55 esztendő agymosása következtében többek között a magyar hadtörténelem fényes lapjai is egyre halványulnak, a régi dicsőség nem csak késik, de végleg el is tünedezik a mesterségesen keltett éji homályban.

Image

ImageMindezek alapján hogyan lehetne elvárni a jövő nemzedékétől, hogy bármit is tudjon a magyar hadtörténelem egy "elveszett" mostoha gyermekéről, a haditengerészetről és a folyami flottilláról? Mit sem tudnak Lissáról, Otrantóról, a bolsevizmus réme ellen elsőnek fegyvert fogó monitorok harcairól. Legfeljebb a "lovas tengerész" gúnyosan belénk sulykolt képe vetődik fel, vagy sokan azzal intézik el az Osztrák-Magyar Haditengerészet történetét, hogy az osztrák belügy."

Földi Pál: Az Osztrák-Magyar Haditengerészet története Előhang 9. o. Anno Kiadó év nélkül

Ma egyre több munka jelenik meg ebben a tárgyban. Kitünő könyv Csonkaréti Károly-Benczúr László: Haditengerészek és folyamőrök a Dunán c. műve.

Mindennek és mindenkinek, így a hajóknak is megvan a maguk sorsa. A könyv alapján megpróbáltam összeírni a Dunán szolgálatot teljesítő hadihajók sorsát a kezdetektől a néha dicstelen végig. Ahol nem találtam adatot, a mai információs robbanás eszközéhez nyúltam, kerestem a neten. A kibővített táblázatot az érdeklődők figyelmébe ajánlom, megszívlelve Földi Pál sorait.

A császári királyi Hadügyminisztérium Tengerészeti Szekciója felismerte, hogy a Duna védelmére hadihajók építése szükséges, mivel tisztában volt a Duna hadászati és kereskedelmi forgalmat hordozó jelentőségével. Megrendeltek két hajót, melyet a Pest-Fiumei Hajógyár elkészített. A cs.kir. haditengerészettől elkülönítették az un. Budapesti Különítményt, melynek a Duna védelme volt. Ekkor 1871-et írtunk. 1889.10.17-től a császártól érkező Legfelsőbb Kézirat elrendelte, hogy ettől fogva császári ÉS királyi hadügyminisztériumról kell említést tenni. Ezzel a két ország mellérendeltségét hangsúlyorták ki. A Dunaflotilla története 1871-től, a Folyamőrség története 1921.03.01-től datálódik.A táblázatban a két szervezetben úszott hajók sorsát próbáltam összeszedni az általam nagyon megszeretett Csonkaréti Károly-Benczúr László: Haditengerészek és folyamőrök a Dunán című könyv alapján. (csak a monitorok és őrnaszádok)

Hajó neve
Gyártó
Vízrebocsájtás, átvétel, szolgálatba helyezés dátuma
Története 1918-ig
Története 1920-ig
Története 1945-ig
Története a II. vh. után
MAROS monitor Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Bp. 1871.04.20 1915.10.08. súlyos találat, felújítják Résztvesz a monitorlázadásban, 1920 közepén kiszolgáltatják az Európai Dunabizottságnak, mint öreg és elhasznált monitort. 1921.01.28. Bécsbe, majd Korneuburgba szállítják, ahol leszerelik. 1945-ben Németo-ba szálítják, 1947-ben egy német cég veszi meg. 1959-ben az irebachi Wurmhoz kerül, HOHENAU néven kirándulóhajó a Dunán Passau fölött.
LEITHA monitor Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Bp. 1871.05.17. 1919.04. neve LAJTA. Résztvesz a monitorlázadásban, 1920 közepén kiszolgáltatják az Európai Dunabizottságnak, mint öreg és elhasznált monitort. 1921.01.28. Bécsbe, majd Korneuburgba szállítják, ahol leszerelik. Magyaro. visszakapja, elevátorrá alakítják át. Nevét JÓZSEF LAJOS-ra változtatják. Delmár Walter cég tulajdona. A Delmár Walter céget államosítják, Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat néven. Új neve FK 201. Utoljára a Pilismaróti öblözetben dolgozott, mint kavicskotró. A Lajta Alapítvány megvásárolta, a felépítményt lebontották, ma az Újpesti öbölben várja feltámadását.
SZAMOS monitor Hartmann és Schoenichen Hajógyár Bp. 1892.08.25.   1919.11.14. A románok Budapest kiürítésekor elviszik.1920 közepén kiszolgáltatják az Európai Dunabizottságnak, mint öreg és elhasznált monitort. 1921.01.28. Bécsbe, majd Korneuburgba szállítják, ahol leszerelik. Magyaro. visszakapja, elevátorrá alakítják át. Nevét TIVADAR-ra változtatják. Delmár Walter cég tulajdona. A Delmár Walter céget államosítják, Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat néven. Új neve FK 202.
KÖRÖS monitor Hartmann és Schoenichen Hajógyár Bp. 1893 1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. 1920-tól a Szerb-Horvát Szlovén Királyságban (SHS) MORAVA néven hajózott. 1941.04.12-én elsűllyed, ismét üzembehelyezik a Horvát Tengerészetnél BOSNA néven. 1944-ben ismét elsűllyed.  
I. torpedónaszád Thornycroft és Tsa. Chriswick, Anglia 1875 1893-ban az Adriáról vasúton Budapestre szállítják. 1907-be kiszuperálták, eladták bp-i Szohner Károly cégnek.      
"a" őrnaszád (őrjárati naszád) Schichau gyár, Elbing, Németo. 1894 1912-ben törlik a hajókataszterből.      
TEMES monitor Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár 1904.11.10. 1914.10.22-én aknára fut, elsűllyed. 1916.06.27-én kiemelik, 1917.06.20-án szolgálatba helyezik.1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. 1919-ben az SHS-ben DRINA néven hajózott. 1920.04.15-én Románia kapja meg, ARDEAL néven regisztrálják. 1937-38-ban felújítják, átfegyverzik. 1944-ben valahogy a Szovjetúnióba kerül, átnevezik AZOV-ra (esetleg JAZOV?) vagy BERDJANSK? 1950-ben visszakerül Romániába, mint a BASARABIA (INN).
BODROG monitor Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár 1904.11.10. 1918.10.31-én magyar felségterületen zátonyra fut, a románok mégis elfoglalják. 1920.04.15-én az SHS kapja meg, SAVA néven hajózik. 1941-ben Belgrádnál elsűllyed, ismét üzembehelyezik a Horvát Tengerészetnél SAVA néven. 1944.09.08-án ismét elsűllyed. 1959-ben üzembe helyezik, 1962-ben törölték a hajóregiszterből.
"b" őrnaszád Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült Hajó- és Gépgyár 1906.05.19. 1915.08.23-án leszerelik, törlik a hajóregiszterből.      
"e" őrnaszád Yarrov cég, Anglia 1908 1911.05-ben súlyos sérülés éri, 1913-ban törlik a hajóregiszterből.      
"f" őrnaszád Yarrov cég, Anglia 1908 1916 közepén a STÖR nevet kapja. 1917.04.13-án vasúton az Adriára, Triesztbe szállítják. Előtte Turnu-Severinben átépítik, PM-1 néven az öbölflotta tagja. További sorsa ismeretlen.      
"c" őrnaszád Általános Osztrák Hajóépítő társaság, Lustenau, Ausztria 1909.06. 1915.05.15-én Belgrádnál súlyos találatot kapot, elsűllyedt. 1915.06.15-én törlik a regiszterből.      
"d" őrnaszád Általános Osztrák Hajóépítő társaság, Lustenau, Ausztria 1909.06. 1914.09.09-én Pancsovánál találatot kapott, önsűllyesztés.      
"g" őrnaszád Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. Budapest 1909.12. 1914.09.09-én Pancsovánál találatot kapott, önsűllyesztés.1915.06.15-én törlik a regiszterből.      
"h" őrnaszád Danubius Hajó- és Gépgyár Rt. Budapest 1909.12. 1916 közepén a LACHS nevet kapja. 1917.04.13-án vasúton az Adriára, Triesztbe szállítják. Előtte Turnu-Severinben átépítik, PM-2 néven az öbölflotta tagja. További sorsa ismeretlen.      
ENNS monitor Stabilimento Tecnico Triestino Linzi gyára 1914.10.17. 1915.10.08-án súlyos találatot kapott, 11.06-ra kijavítják. 1918.12.13-án átadják a szövetséges parancsnokságnak. 1919.03.22-től új neve DRAVA. 1920-ban az SHS kapja meg, DRAVA néven hajózik tovább. 1941.04.12-én egy német JU-82 zuhanóbombázó elsűllyeszti. 1943-ban a magyar kir. Honvéd folyamerők kiemelik, Újpestre szállítják átépítésre. A hajótestet 1945-ben szétbontották.  
INN monitor Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. 1915.04.11. 1917.09.22-én aknára fut, elsűllyed. 1917.11.22-én kiemelik, átépítik. 1919.04-től új neve ÚJVIDÉK, 1919.07.13-tól MARX. 1919.11.14-én a visszavonuló románok elviszik.1920-ban a románok kapják meg, BASARABIA névet hajózik. 1942-43: Galatiban felujították, új fegyverzetet kapott. 1944. szeptember 5-én megvette a Szovjetúnió. Átnevezték ISMAIL-ra. (vagy KERCS) 1951: viszakerült Romániához, és M-405-re változtatták a nevét. 1960-ban szétbontották.
"i" őrnaszád Dunagőzhajózási Társaság Bp. 1915.07.07 1916.03.01-től új neve FOGAS. Résztvesz a monitorlázadásban, 1920-ban Ausztria kapja meg. 1927.10.06-án Magyarország visszavásárolja Ausztriától. 1930 körül új neve GÖDÖLLő. Pénzügyi nehézségek miatt átépítése vontatottan halad. 1944.09.20-án repülőbomba a sólyán telibe találja.  
"k" őrnaszád Dunagőzhajózási Társaság Bp. 1915.08.26. 1916.03.01-től új neve CSUKA. 1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. 1920-ban Magyarország visszakapja. A CSUKA új néven, mint SIÓFOK 1927-ben állt szolgálatba. 1929-ben elcserélték az osztrákokkal a BARSCH-ra. Ausztriában először számot kapott (Pboot I), majd 1929.11.25-én tartott ünnepélyes keresztelőjén a BIRAGO nevet kapta. 1934-ben civil szolgálatba áll. 1937.03.27-én ismét felfegyverzik. 1937.10.07-10 között látogatást tesz Budapesten a háborús megemlékezésen. 1938.03.23-án a németek lefoglalják. A német megszállás után lebontásra ítélték, 1939.10.07-én kezték meg szétszedését Linzben.  
SAVA monitor Stabilimento Tecnico Triestino Linzi gyára 1915.09.15. 1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. 1919.03-tól az SHS-ben SOCA néven hajózott. 1920-ban Románia kapja meg, BUCOVINA néven regisztrálják. 1942-43-ban Galatiban felújítják, új fegyverzetet kap. 1944-től a Szovjetúnióban van, IZMAIL (vagy KERCS?) néven. 1950-ben visszakerül Romániához.
TEMES II. monitor Stabilimento Tecnico Triestino Linzi gyára 1915.07.09. 1917.05.09-től új neve BOSNA, mivel a régi TEMES-t ujjáépítették. 1918.12.13-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. 1919.03-tól az SHS-ben VARDAR néven hajózott. 1920-ban az SHS Királyság kapja meg kapja meg, VARDAR néven regisztrálják. 1941.04.12-én Belgrádnál elsűllyed.  
WELS ("l") őrnaszád Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. 1916.03.14. 1918.12.20-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. 1919.03-tól az SHS-ben BREGALNICA néven hajózott. 1920.11.23-án Magyarország kapja meg. 1922-ben új neve SZEGED lett. A No-ba vitt úszóegységeket 1945.05.08-án az USA hadizsákmányként lefoglalta. 1947-ben felajánlották Mo-nak megvételre. Mo. nem tartott rá igényt. Vevőre sem találtak, 1949 után szétbontották.
BARSCH ("m") őrnaszád Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. 1916.03.14. 1918.12.20-án átadva a szövetséges parancsnokságnak. 1919.03-tól az SHS-ben NERETVA néven hajózott. 1920-ban Ausztria kapja meg. 1929.07.30-án pénzért és a SIÓFOK (ex CSUKA) őrnaszádért Mo. megveszi Ausztriától. 1929-ben a BAJA nevet kapja. 1934-ben a Ganz hajógyárba átépítésre viszik, leszerelik, csak a hjótest marad. Nem tudják befejezni, nincs rá pénz. 1945-ben Németo-ba szálítják, 1949-ben szétbontották.
COMPÓ ("n") őrnaszád Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. 1916.03.18.   1919.11.14. A románok Budapest kiürítésekor elviszik.1920-ban Ausztria kapja meg. 1927.10.06-án Magyarország visszavásárolja Ausztriától. 1930.05.20-án új neve SOPRON. Végigharcolta a háborút. A No-ba vitt úszóegységeket az USA hadizsákmányként lefoglalta. 1947-ben F. Wilk német cég megveszi, átalakítja vontatónak, HERTHA néven hajózik. 1962-ben új tulajdonos, IRENE néven hajózik. 1966.01.23-án Duisburg kikötői csatornájában elsűllyedt. Kiemelés után szétbontják.
VIZA ("o") őrnaszád Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. 1916.03.25.   1919.11.14. A románok Budapest kiürítésekor elviszik.1920-ban Magyarország kapja meg. 1923-ban KECSKEMÉT nevet kapja.Végigharcolta a háborút. A No-ba vitt úszóegységeket az USA hadizsákmányként lefoglalta. Nem talált vevőre, 1949 után szétszedték.
STÖR II. ("p") őrnaszád Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. 1918.11. hó eleje.   A Tanácsköztársaság ideje alatt 1919.04. hó körül a KOMÁROM nevet kapja.Résztvesz a monitorlázadásban, 1920-ban Ausztria kapja meg. 1927.10.06-án Magyarország visszavásárolja Ausztriától. 1929.05.25-én új neve GYőR. Végigharcolta a háborút. A No-ba vitt úszóegységeket az USA hadizsákmányként lefoglalta. 1947-ben felajánlották Mo-nak megvételre. Mo. nem tartott rá igényt. Vevőre sem találtak, 1949 után szétbontották.
LACHS II. ("q") őrnaszád Ganz és Társa Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár Rt. Bp. 1918.11. hó eleje.   A Tanácsköztársaság ideje alatt 1919.04. hó körül a POZSONY nevet kapja.Résztvesz a monitorlázadásban, 1920-ban Magyarország kapja meg. 1928-ban a DEBRECEN nevet kapja.1944.11.25-én súlyos találatokat kapott, a Kácsás-szigeten, Százhalombatta mellett megfeneklett. 1946-ban kiemelték, 1949-ben feldarabolták.

A Németországba került hajókat (akár úszva, akár vontatva került oda) az USA hadizsákmányként lefoglalta.1947-ben ezeket a hajókat felajánlották megvételre. Az akkori kormány nem tartott igényt a hajókra.Ezek után a hajók értékesítésére létrehozták a Staatliche Erfassungsstelle (STEG) nevű céget.A táblázatban szereplő hajók közül csak a SOPRON talált vevőre, a többit szétszedték.

Image

Linkek:

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2007. szeptember 08. Szombat 20:48


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett