There are no translations available Ebben a cikkben Berényi Péter, Botter hajójának építését követhetitek nyomon.
| Sziasztok! Pár képpel illusztrálva, szeretném bemutatni elso fa hajómodellem építését.A választásom az Artesania - Zuidersee Botter modelljére esett, ez egy 1912-es, holland halászhajó. Foleg a kinézetet és az ár-méret arányt néztem mikor választottam.47,5 cm hosszú, 1:35 méretarányú.Ez a kép a dobozáról készült. Az eredeti hajóról olvashattok angolul a következo linken: http://home.worldonline.nl/~hanvdam/botteren.htm | | A dobozba bepillantva találtam egy 1:1-es méretarányú tervrajzot(kép), ennek a másik felén vannak az 1:1-es árbóc tervek amik jók, és a kötélzet felrakásának tervei, amik viszont elég gyengén sikerültek, nem mindig voltam benne biztos mi honnan-hova tart...pedig nem is bonyolult a kötélzete.Emellett egy színes útmutató jó minoségben, ami nagyon megkönnyíti az összerakást. Helyenként a sorrend nem biztos h. a legjobb, oda kell figyelni! :) Ezenfelül egy leírást, spanyolul,franciául,németül és angolul, ami még jól is hangzana, de aki nem ismeri a hajózási szakszavakat valamelyik nyelven, az nem sok mindent fog belole érteni. | | A bordák felhelyezése a gerincre, a kivágottak oldalainak burkolása a mellékelt 0.3mm-es sötétbarna 2.réteg palánkkal. Lesz egy kis ajtó, és egy fedélzeti nyílás amin be lehet látni, emiatt kell burkolni. Jobb oldalon a fedélzet, még a burkolás (padlólécek) nélkül. Ezen a képen látszik valamennyire a színes útmutató is. | | Itt már felkerült az elso fedélzet, ami épp a második réteget, végülis a padlózatot kapja. A középso rész fedélzete is készen, már leburkolva a helyén.A fedélzeti nyilásoknál, árbóc helyén, kicsit belógattam a léceket, és száradás után szikével vágtam ki a pontos méretet. | | Ezen a képen már az összes fedélzeti elem a helyén van, ezután következett a két alsó nagy palánknak a felhelyezése.A hajóról tudni kell h. egyenes az alja, ez némileg könnyít a helyzeten, mivel nem kell sok kicsi palánkot felrakni, de a hajlítása ennek a nagy "palánknak" nem volt olyan egyszeru./ azért sikerült :) / | | Elkezdtem felrakni az oldalbordákat, ezeket külön darabokból kellett felragasztani, csiszolás után. A méretük nem mindenhol volt igazán egyenletes, hátrafele lejtenek, de néhol a hátrébb lévok nagyobbak voltak mint az elülsok /max 1mm,nem kevertem össze oket:)/ . Ezekre kerül még egy felso hajtott léc, ami készen van, emiatt le kellett reszelni, ill. csiszolni megfelelo méretre a nagyobbakat. | | Itt látszik az a felso hajtott léc amit az elobb említettem, végülis ez fogja össze a bordázatot. Itt eszközöltem némi változtatást a színes útmutatóhoz képest, mivel aszerint eloször az orr részt kellett volna felhejezni és csak utána ezt az oldalsót, de úgy lett volna némi elcsúszás....Bekerültek a fedélzeti nyílások keretei is. | | Itt kezdtem el a palánkozást, és még nagyon izgultam, h. majd hogy lesz, de nem volt olyan nehéz. Viszonylag vékony, 1,5mm-es palánkok voltak a hajóhoz, ezt az orrnál simán rá lehetett hajtani, hátul kicsit nehezebben ment.Eloször gozöléssel, majd miután rájöttem h. órákig gozölhetnék, vizezéssel oldottam meg, vízbe mártva a lécek úgy hajlottak szinte mint a gumi! :)A fennmaradó kisebb rések berakása volt kicsit macerás, ha hézagmentesen akartam sokat kellett vele pepecselni. | | Ez ugyanaz a fázis, itt látható a kis "kályha?" az ajtónyílás mögött. Azért írom kérdojellel, mert nem tudom igazán h. pontosan mire is volt, ill. h. mire volt jó ez a fedélköz, mivel a méretarányból kiszámolva kb. 110cm-es lehetett az ajtó. | [newpage] | Itt már kész a palánkozás, sot a 2.réteg felrakását is elkezdtem.Mire eszembejutott h. fényképezni is kellene, már itt tartottam, ezért van itt kicsit nagyobb ugrás az elozo képhez képest. :)Az elso palánkréteg felrakása után következett a csiszolás, majd erre került fel a 2.réteg. Mint látható is, tollal bejelöltem h. hol lesz az a két palánk, ami egyfajta megvezetést adott, így tudtam hova kell ragasztót kenni, ill. így a két oldala is szimmetrikus lett a hajónak. | | Ezen a képen már teljesen kész a 2.réteg is, ezt nagyon finom 800-as csiszolópapírral még átcsiszoltam.A második réteggel nem volt semmi gáz, egyedül az gondolkodtatott el, hogy a felso két palánk más színu, és vastagabb anyagból készült, ill. az alsó és felso palánkok találkozásához kellett felrakni a "dörzslécet". Viszont ha az egyik 0.3mm vastag, a másik pedig 1mm, akkor hogyan?? Végülis összecsiszoltam a két réteget azonos magasságúra, így más nem volt gond...Felkerült az orr rész is, ill. hátulsó is, ami a kormánylapátot fogja tartani. | | Itt egy érdekes dolgot láthatunk, ki kellett vágni a hajó oldalát, ráadásul a vízvonal alatt! Igen, ide befolyt a víz, aminek az volt a szerepe valószínüleg, h. a kifogott halaknak tárolóhelyül szolgáljon??, ide felülrol a fedélzetrol tudták bejuttatni oket. A kivágást szikével csináltam, kicsit macerás volt, de szerencsére bordától bordáig tartott, ez megkönnyítette a munkát. | | Itt látható a helyén a "lyukacsos rács" amin be tudott folyni a víz. Illetve itt lehet jobban megfigyelni a két réteg közti átmenetet, amit az elozo képnél írtam. | | Ezen a képen már fent van a kormánylapát. (Nagyobb képhez katt külön a lapátra) Több részbol kellett összerakni, plusz a zsanérokat csak az egyik oldalra adták gyárilag a másik hármat nekem kellett meghajlítani, de ennek ellenére az egyik legkedvencebb munkám volt a hajón. Elkészült a hajó közepén lévo háló, ill. a merítoháló is. | | Elkészült a hajótest, már le is van lakkozva. Az oldalán láthatóak a stabilizáló lapátok, mivel egyenes alja volt, elég instabil volt a hajó, ezért volt szükség ezekre a lapátokra. A vitorlák is megérkeztek a varrónotol, ezeket is elkezdtem felrakni a kötélzettel együtt. | | Elkészült az elso fa hajóm! :) Jó volt tanulni, de már egy nagyobb és komolyabb felé tekintgetek...Lent van róla még pár kép, remélem tetszik a hajó,és ez a leírás is, majd a következo hajóm építését is szeretném megosztani veletek. Lefty | .......... | |
|
|