Főoldal arrow Cikkek arrow Irodalom arrow Nagyvilág arrow A Botter építése
A Botter építése PDF Nyomtatás E-mail

lefty, 2004. október 19. Kedd 19:12

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 31576    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Vitorlás hajómakett


Ebben a cikkben Berényi Péter, Botter hajójának építését követhetitek nyomon.
Nagyításhozz katt

Sziasztok!

Pár képpel illusztrálva, szeretném bemutatni elso fa hajómodellem építését.A választásom az Artesania - Zuidersee Botter modelljére esett, ez egy 1912-es, holland halászhajó. Foleg a kinézetet és az ár-méret arányt néztem mikor választottam.47,5 cm hosszú, 1:35 méretarányú.Ez a kép a dobozáról készült. Az eredeti hajóról olvashattok angolul a következo linken: http://home.worldonline.nl/~hanvdam/botteren.htm

Nagyításhoz katt
A dobozba bepillantva találtam egy 1:1-es méretarányú tervrajzot(kép), ennek a másik felén vannak az 1:1-es árbóc tervek amik jók, és a kötélzet felrakásának tervei, amik viszont elég gyengén sikerültek, nem mindig voltam benne biztos mi honnan-hova tart...pedig nem is bonyolult a kötélzete.Emellett egy színes útmutató jó minoségben, ami nagyon megkönnyíti az összerakást. Helyenként a sorrend nem biztos h. a legjobb, oda kell figyelni! :) Ezenfelül egy leírást, spanyolul,franciául,németül és angolul, ami még jól is hangzana, de aki nem ismeri a hajózási szakszavakat valamelyik nyelven, az nem sok mindent fog belole érteni.
Nagyításhoz katt

A bordák felhelyezése a gerincre, a kivágottak oldalainak burkolása a mellékelt 0.3mm-es sötétbarna 2.réteg palánkkal. Lesz egy kis ajtó, és egy fedélzeti nyílás amin be lehet látni, emiatt kell burkolni. Jobb oldalon a fedélzet, még a burkolás (padlólécek) nélkül. Ezen a képen látszik valamennyire a színes útmutató is.

Itt már felkerült az elso fedélzet, ami épp a második réteget, végülis a padlózatot kapja. A középso rész fedélzete is készen, már leburkolva a helyén.A fedélzeti nyilásoknál, árbóc helyén, kicsit belógattam a léceket, és száradás után szikével vágtam ki a pontos méretet.

Ezen a képen már az összes fedélzeti elem a helyén van, ezután következett a két alsó nagy palánknak a felhelyezése.A hajóról tudni kell h. egyenes az alja, ez némileg könnyít a helyzeten, mivel nem kell sok kicsi palánkot felrakni, de a hajlítása ennek a nagy "palánknak" nem volt olyan egyszeru./ azért sikerült :) /

Elkezdtem felrakni az oldalbordákat, ezeket külön darabokból kellett felragasztani, csiszolás után. A méretük nem mindenhol volt igazán egyenletes, hátrafele lejtenek, de néhol a hátrébb lévok nagyobbak voltak mint az elülsok /max 1mm,nem kevertem össze oket:)/ . Ezekre kerül még egy felso hajtott léc, ami készen van, emiatt le kellett reszelni, ill. csiszolni megfelelo méretre a nagyobbakat.
Itt látszik az a felso hajtott léc amit az elobb említettem, végülis ez fogja össze a bordázatot. Itt eszközöltem némi változtatást a színes útmutatóhoz képest, mivel aszerint eloször az orr részt kellett volna felhejezni és csak utána ezt az oldalsót, de úgy lett volna némi elcsúszás....Bekerültek a fedélzeti nyílások keretei is.

Itt kezdtem el a palánkozást, és még nagyon izgultam, h. majd hogy lesz, de nem volt olyan nehéz. Viszonylag vékony, 1,5mm-es palánkok voltak a hajóhoz, ezt az orrnál simán rá lehetett hajtani, hátul kicsit nehezebben ment.Eloször gozöléssel, majd miután rájöttem h. órákig gozölhetnék, vizezéssel oldottam meg, vízbe mártva a lécek úgy hajlottak szinte mint a gumi! :)A fennmaradó kisebb rések berakása volt kicsit macerás, ha hézagmentesen akartam sokat kellett vele pepecselni.

Ez ugyanaz a fázis, itt látható a kis "kályha?" az ajtónyílás mögött. Azért írom kérdojellel, mert nem tudom igazán h. pontosan mire is volt, ill. h. mire volt jó ez a fedélköz, mivel a méretarányból kiszámolva kb. 110cm-es lehetett az ajtó.

 

[newpage]
Nagyításhoz katt a képre

Itt már kész a palánkozás, sot a 2.réteg felrakását is elkezdtem.Mire eszembejutott h. fényképezni is kellene, már itt tartottam, ezért van itt kicsit nagyobb ugrás az elozo képhez képest. :)Az elso palánkréteg felrakása után következett a csiszolás, majd erre került fel a 2.réteg. Mint látható is, tollal bejelöltem h. hol lesz az a két palánk, ami egyfajta megvezetést adott, így tudtam hova kell ragasztót kenni, ill. így a két oldala is szimmetrikus lett a hajónak.

Nagyításhoz katt a képre
Ezen a képen már teljesen kész a 2.réteg is, ezt nagyon finom 800-as csiszolópapírral még átcsiszoltam.A második réteggel nem volt semmi gáz, egyedül az gondolkodtatott el, hogy a felso két palánk más színu, és vastagabb anyagból készült, ill. az alsó és felso palánkok találkozásához kellett felrakni a "dörzslécet". Viszont ha az egyik 0.3mm vastag, a másik pedig 1mm, akkor hogyan?? Végülis összecsiszoltam a két réteget azonos magasságúra, így más nem volt gond...Felkerült az orr rész is, ill. hátulsó is, ami a kormánylapátot fogja tartani.
Nagyításhoz katt a képre

Itt egy érdekes dolgot láthatunk, ki kellett vágni a hajó oldalát, ráadásul a vízvonal alatt! Igen, ide befolyt a víz, aminek az volt a szerepe valószínüleg, h. a kifogott halaknak tárolóhelyül szolgáljon??, ide felülrol a fedélzetrol tudták bejuttatni oket. A kivágást szikével csináltam, kicsit macerás volt, de szerencsére bordától bordáig tartott, ez megkönnyítette a munkát.

Nagyításhoz katt a képre
Itt látható a helyén a "lyukacsos rács" amin be tudott folyni a víz. Illetve itt lehet jobban megfigyelni a két réteg közti átmenetet, amit az elozo képnél írtam.

Ezen a képen már fent van a kormánylapát. (Nagyobb képhez katt külön a lapátra) Több részbol kellett összerakni, plusz a zsanérokat csak az egyik oldalra adták gyárilag a másik hármat nekem kellett meghajlítani, de ennek ellenére az egyik legkedvencebb munkám volt a hajón. Elkészült a hajó közepén lévo háló, ill. a merítoháló is.

Nagyításhoz katt a képre
Elkészült a hajótest, már le is van lakkozva. Az oldalán láthatóak a stabilizáló lapátok, mivel egyenes alja volt, elég instabil volt a hajó, ezért volt szükség ezekre a lapátokra. A vitorlák is megérkeztek a varrónotol, ezeket is elkezdtem felrakni a kötélzettel együtt.
Nagyításhoz katt a képre

Elkészült az elso fa hajóm! :) Jó volt tanulni, de már egy nagyobb és komolyabb felé tekintgetek...Lent van róla még pár kép, remélem tetszik a hajó,és ez a leírás is, majd a következo hajóm építését is szeretném megosztani veletek.

Lefty

Nagyításhoz katt a képre.....Nagyításhoz katt a képre.....Nagyításhoz katt a képre


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2004. október 19. Kedd 19:12


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 13 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (13), English (0)

Írta: SkyLooker () 2005. január 23. Vasárnap 00:32

Írta: SkyLooker 2005. január 23. Vasárnap 00:32

Láttam ugyanettől a gyártótól a Santa Maria-t de az valami kritikán aluli volt. Ez a hajó viszont nagyon szép.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Doma () 2004. november 05. Péntek 08:49

Írta: Doma 2004. november 05. Péntek 08:49

Fából csak akkor fogok belekezdeni, ha már papírból sikerült.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Doma () 2004. augusztus 14. Szombat 15:53

Írta: Doma 2004. augusztus 14. Szombat 15:53

A botterbe is belekezdtem pepírból!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bozsi () 2004. augusztus 12. Csütörtök 15:55

Írta: bozsi 2004. augusztus 12. Csütörtök 15:55

Doma amúgy meg még csak bele se kezdtél a Botter-be te a Ninával próbálkoztál!!!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Doma () 2004. augusztus 06. Péntek 20:58

Írta: Doma 2004. augusztus 06. Péntek 20:58

Szerintem nagyon is szép! Föleg úgy, hogy már rögtön az elején elrontottam a sajátomat.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: viola () 2004. augusztus 06. Péntek 20:10

Írta: viola 2004. augusztus 06. Péntek 20:10

Ha ennyi a végzett munkáról a véleményed talán magadban tarthatnád.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: bozsi () 2004. augusztus 06. Péntek 16:09

Írta: bozsi 2004. augusztus 06. Péntek 16:09

hogy 110cm keresztbe vagy hosszába?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: olaf () 2004. majus 21. Péntek 14:52

Írta: olaf 2004. majus 21. Péntek 14:52

A 110 cm-es ajtón ne lepődj meg. Én Hollandiában az Amsterdam galoint látogattam meg és a tatfelépítményben igen csak hajlongani kellett. Még a kapitányi szalon is iszonyat alacsony volt.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Vendég () 2004. április 05. Hétfő 09:57

Írta: Vendég 2004. április 05. Hétfő 09:57

:) Nem is rossz ötlet!!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Maszatomy () 2004. április 04. Vasárnap 10:17

Írta: Maszatomy 2004. április 04. Vasárnap 10:17

Stílszerűen : gyúródeszkát. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 13 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett