By lakosm,
on 2004. October 19. Tuesday 19:22
|
Average user rating : (0 vote) |
Views : 24787 |
Favoured : None |
Published in : Articles, Submarines |
There are no translations available Az Egyesült Államok partjai előtt kísérletképpen légi bombázásnak kitett öreg csatahajó az alig négy perc alatt őt ért találatok és közeli robbanások következtében elsüllyedt. Az óriási, páncélozott hajó sebezhetőbbnek bizonyult, mint azt akár a szakértők gondolták volna.
A II. világháború a modern haditengerészet legádázabb összecsapásainak színtere volt, ám 1943-ra a szövetséges flotta szerepe átalakult. Miután teljesen uralmuk alá vonták a tengert, feladatuk az utánpótlás és a támogatás lett. A háborút már a szárazföldön és a levegőben vívták. Amióta csak az ember háborúzik a tengereken, a tengerészek és a feltalálók egy olyan hadieszközről álmodoznak, amelyet mélyen a felszín alatt lehet bevetni. Ez egykoron csupán álom volt a katonák, tengerészek és feltalálók számára.Az egykor lehetetlennek tűnő álom a háborúk abszolút fegyverévé vált, amely csendben és titokban siklik a zavaros vizek mélyén. Landolás az óceánonA modern tengeralattjárók az ellenséges partokat kémlelve, hangtalanul és titokban siklanak a vízben. Legnagyobb előnyük éppen észrevétlenségükben rejlik. Csak támadáskor fedik fel magukat, hogy aztán újra elnyelje őket a titokzatos mélység. A nagy álom a tengeralattjáróról 1776-ban vált valóra. Az első víz alatti támadást egy kagyló formájú alkotmány hajtotta végre, amelyet "Teknősnek" neveztek. Mindez a függetlenségi háborúban történt. A kolonista David Bushnell kétségbebesett kísérlete volt ez, hogy megalázza a brit flottát. A connecticuti Essex város tengerészeti múzeumában látható a "Teknős" működő másolata, amelyet két megszállott, Joe Leary és Fred Fressay épített meg újra és próbált ki. Télen-nyáronA tengeralattjáró alapelve az, hogy a hajótestnek pontosan ugyanolyan súlyúnak kell lennie, mint az azonos kiterjedésű víznek. De ahhoz, hogy manőverezni lehessen vele, az kell, hogy könnyebb vagy nehezebb is tudjon lenni a víznél. A fa például fennmarad a vízen, pláne ha még egy nagy légbuborék is van benne. Kellett tehát valami, ami mozgatja az egészet és lehetővé teszi, hogy közben lent tudjon maradni. Ugyanez az alapelve legmodernebb trident vagy tengeri farkas osztályú tengeralattjróknak is. Ez a mai napig nem változott. Sok minden más azonban igen. Mindig újabb és újabb fajtája született meg a tengeralattjáróknak, melyet napjainkra tökéletesre terveztek. Forrás:múlt-kor |
|
|