mephistomi,
2004. október 19. Kedd 19:32
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 23919 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Roncstemető |
A Kikötőben ismertetett Constructo-kittből készülő Prince de Neufchatel építését mutatjuk be ebben a cikksorozatban. A makett 1:50-es, hossza kb. 110 cm.
|
A végük felé vékonyodó árbocok és vitorlarudak csiszolását úgy csináltam hogy a munkaasztalhoz rögzített fúró tokmányába befogtam a rudat (megpróbáltam központosan hogy megforgatva ne üssön), majd közepes fordulaton durva csiszolóvászonnal (80-100-as) a nagyját lecsiszoltam, ezt követte a 200-as papírral a finom csiszolás. Akinek ez sem elég jó, felpolírozhatja 400-assal.
Figyelem: kis darab vásznat (és nem papírt!) kell használni, különben feltekeri a fa és eltörik a rúd!
|
|
A vitorlarudak különböző mértékben vékonyodnak el. A rudak végének kialakítása: a fúrótokmányba fogott és végleges formára csiszolt rúd végét egyik kézzel stabilizálom (szabadon foroghat az ujjaim között csak megtámasztom hogy ne hajoljon ki), és a rúd végéhez illesztett háromszög keresztmetszetű tűreszelővel közepes fordulaton kireszelem a kívánt alakúra.
|
|
Ez a legkisebb vitorlarúd a Prince...-en. Ennek a kialakítása nem nehéz, először az egyik felét csiszolom meg, majd a másikat. A problémás rudak azok, amelyek 20-30 cm hosszúak, 6 mm átmérő középen és ez vékonyodik el 1,5 mm-ig a végére. Ezeknél a következőt csináltam: középen átlósan elvágtam a rudat majd megcsiszoltam őket a kívánt alakra és méretre, ezután pedig a vágási felületeket összeragasztottam.
|
|
A leghosszabb keresztvitorlarudakat középen szét kellett vágni és csiszolás után összeragasztani (a lecsiszolt véggel befogva rendkívül törékennyé váltak...). A bumrudaknál ez nem volt probléma.
|
|
A hajótest a fedélzet burkolása és a mellvéd elkészítése után. A mellvéd rétegelt lemezből van, melyet először ívre kell hajlítani, utána került rá a belső burkolat, kivágni az ágyúnyílásokat és a lőréseket, majd a külső burkolat és újból a lőrések kivágása. A mellvéd végleges vastagsága 6 mm-es. A lőrések belülről 1 mm vtg Manzonia faanyaggal lesznek burkolva.
A fedélzetet 10 cm hosszú, 5 mm széles (1 mm vtg) furnérral borítottam, egymáshoz képest 1/3 hossz távra eltolva. A lécek szélét 2B-s grafittal színeztem. Még gondolkodom a szögek megjelenítésén illetve a pácoláson (túl vajszínű). Ezt még a lakkozásig eldönthetem...
Ezután kezdődhetett a palánkozás, melyet a fedélzet irányából kezdtem a gerinc felé haladva.
|
|
A hajótest az elkészült palánkozással (egy rétegű) a csiszolás előtt. A palánklécek az orr felé elvékonyodnak, ezek ívét a felrakás és száradás után szikével alakítottam ki.
|
|
A tattükör palánkozását a csiszolás után fogom elvégezni, mivel a csiszolás miatt keletkező résekbe ékeket kell tenni. A tattükör borítása takarni fogja a palánklécek végeit.
|
|
A palánkozás ezen a részen nem sikerült szépen, azonban a palánklécek 2 mm-es vastagsága elbírja az összecsiszolást anélkül hogy annyira elvékonyodna a léc hogy rés keletkezzen.
|
|
A csiszolást kézifúró tokmányába fogott gumialátétes csiszolókoronggal végeztem (-tük, mert kétemberes munka).
|
|
A gerinc mentén van javítanivaló, a csiszolókorong letépte az utolsó palánklécet.
|
|
A csiszolás után a hézagok nagyobbak lettek. Az ékek beillesztése és összecsiszolása után ezek a rések nyomtalanul eltűnnek.
|
|
Úgy nézem nincs szükség még egy réteg palánkra, bár egy vérbeli profi talán vitatkozna ezzel az állásponttal.
A csiszolás után bútorjavító viasszal eltüntetem a kisebb réseket és a furatok helyét.
|
|
|
|
Utolsó frissítés : 2009. április 28. Kedd 17:19 |
Olvasók hozzászólása |
|
Átlagos értékelés
(0 szavazat) |
|
Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)
Hozzászólás
|
Írta: orlando () 2006. augusztus 16. Szerda 10:58