By viola,
on 2004. October 19. Tuesday 19:41
|
Average user rating : (0 vote) |
Views : 33175 |
Favoured : 1 |
Published in : Articles, Tools |
There are no translations available Hogyan kell festeni a fa hajót? Az itt leírtakat nem kell kőbe vésett okosságnak felfogni csupán egy vélemény. A cikk egy egyedi kérésre íródott, de talán sokan hasznosnak találják a benne foglaltakat.
Fa hajót festeni szinte bár mivel lehet.Temperától két komponensű autófényező lakkig. Nyilván a temperát nem árt utána átlakkozni de minimum 2-3 nap után. Ami talán a lényeg. Nagy felületet ( dekk, hajóoldal , hajófenék ) ha egy mód van rá fújni kell. Előre bocsátanám : fújás alatt nem a sprayt értem. Ecsettel a legritkábban tudok szép felületet előállítani. A kisebb darabokat természetesen ecsetelem, ott sem mindent, mert az ágyúkat inkább fújom vagy amiből sok van. Modellező szakboltokban van kis kiszerelésben szinte minden színű és minőségű festék, egy részük ecsetelhető más részük csak fújható. Az ecsetelhető festék mindig fújható ez visszafelé csak kis felületre igaz. Fújva ugyanazzal a festékkel szebb felületet kapok mint ecsetelve. 100 grammos adagokban kapható festék szaküzletekben, kétkomponensű autó festék. Ez természetesen csak fújható.
A fát festés előtt a festés milyenségétől függetlenül elő kell készíteni. Ez jelenti a csiszolást, pórustömítést, és alapréteg képzését. Az előkészítés azért fontos ( nem fontoskodás ) mert a fa palánk attól függően, hogy az eredeti növény mely részéből lettek az egyes lécek kifűrészelve más más módon isszák be a festéket , és igen kétségessé teheti a végeredményt. Mikor kész a test, a palánkok illesztési hibáit kell először eltüntetni. Attól függően, hogy színre fogok festeni vagy lakkozni fogok, választom meg a használni kívánt anyagot. Ugye, festés esetén nem számít az anyag színe míg lakkozáskor a fa és a tömítő ( fakitt stb. ) színének egyezni illik. Ha ez kész, kezdődhet a festéshez való előkészítés.Csiszolni 400-600-800 finomságú papírral szoktam. Az első előkészítő csiszolás után picit meg nedvesítem a felületet, megvárom míg megszárad ( minimum 24 óra ) akkor picike szőrök fognak ( nagyító alatt ) látszani. Ezeket ismét lecsiszolom egy fokozattal finomabb papírral. Pórustömítő anyagokat jobb festékboltban szoktam venni ( nem akarok márkát írni, mert nem biztos, hogy pont azt meg tudja valaki szerezni amit én használok.) A pórustömítőt fel lehet kenni ecsettel, megvárom míg megszárad ez is többnyire 24 óra. Kézszáraz előbb is, de nem csiszolható száraz! Átcsiszolom lazán -600-800 papírral. Szórógittel megcsinálom az alapot ( nyilván lakkozott hajó esetében nem ) majd 800-1000 -es papírral átcsiszolom.
Ha két, illetve több színű a hajó ( lásd Victory ) előbb a világosabb, ( fedhettőbb ) szint fújom, természetesen a más színű, vagy nem festendő részeket kitakarom.Ha van második szín az elsőt tökéletesen meghagyom száradni . ( kb. 3-4 nap vagy több ) Az első szín festés szélének természetesen tovább kell érni a szín választó- vonalnál. Az első szín szélét lecsiszolom 800-1000 – es papírral , hogy ne legyen „ lépcső „A takaró szalagot igen gondosan ragasztom fel a színválasztó vonalra , nehogy aláfújjon a következő szín. A nem festendő részeket hasonlóan kitakarom mint az első színnél. Fújom a második szint. A takaró szalag levételével megvárom a teljes száradást. Azért fontos az első színnek teljesen száraznak lenni , nehogy a takaró szalag leszedje. Az egyes színeket, ha fújom egy rétegben viszem fel ( először csak beködölve körbe majd ismét átfújva körbe ügyelve , nehogy megfolyjon. Ha mindezt ecsettel kell elkészítenem a változás csak annyi , hogy akkor nem tudom egy rétegben a kellő festéket felvinni , hanem 2-3 rétegben kell megcsinálnom, festéktől függően kb. naponta 1-1 réteg. Igen finom szőrű ecsetet szoktam használni ( oszlató ecset ). Bizonyos festékeknél a rétegek között csiszolni is kell. ( ez a direkt modell festékeknél nem igaz) A lakkot ( bármilyet ) lehet túlhígítani akkor az erezetet kihozza , de vastagsága minimális.Lakkozásnál az ecset nyomok sokkal kevésbé látszanak mint színesnél.
Ami a simaságot és előkészítést illeti a Fórumban valahol, volt olyan vélemény, hogy a túl sima, lakkozott, fényes stb. felületek nem adják vissza az eredeti hajó milyenségét, túl mesterkélt. Ha vesszük az általános 1:100 körüli arányt, az eredeti hajó felületi simaságát is 100 szorosan kell kicsinyíteni. Ha az eredetin 2 mm durvaságú , volt a festés , vagy netán kátrány ( az már olyan durva mint az autópálya ) 0,02 mm lehet ugyanaz a modellen. Ezt meg ugye még nagyítóval sem biztos, hogy látni lehet.
Talán ennyi jutott most eszembe.
|
|
|