By lefty,
on 2004. October 19. Tuesday 19:50
|
Average user rating : (0 vote) |
Views : 50787 |
Favoured : None |
Published in : Articles, Intermittent |
1 of 10 Page There are no translations available A cikkben lefty (Berényi Péter) újabb hajójának építését mutatjuk be.
|
Sziasztok!
Választásom másodjára szintén egy Artesania hajóra esett, mégpedig a U.S. Constellation-ra. Ez egy 1798-as amerikai fregatt.Méretek: 1035 mm hosszú, 1:85 méretarányú.Ez a kép a dobozáról készült.Egy rövid leírás: "A vitorlás hajók történetében nincs még egy hajó, melynek a tevékenységi köre ilyen kiterjedt lett volna.A U.S Constellation 1798-ban kezdte szolgálatát, és 1955-ben vonták vissza. A hajó küldetései magukba foglalták sok ellenséges hajó elfoglalását, és 1843-ban a Hawaii szigetek megvédését a Brit megszállástól, élelmiszer szállítását Írországba az 1845-tol 1849-ig tartó nagy éhínség idején. Ez volt az elso hadihajó, amely 1842-ben eljutott Kínáig, késobb, 1871-ben gyakorló hajó lett. Ma, évente több tízezer turista látogatja a Baltimore-i kikotoben."Hivatalos honlap: http://www.constellation.org/indexmain.html
|
|
A dobozban található egy 1:1-es méretarányú rajz/kép (fent), ennek a másik felén vannak a kötélzet felrakási tervek, ill. egy teljes hosszmetszet, és egy felülnézeti rajz (alsó kép).Ezenfelül találhatunk egy leírást, spanyolul,franciául,németül és angolul.Plusz természetesen az építést megkönnyíto, képes építési útmutató is a kitt tartalma. Igaz a képek fekete-fehérek, ami néha az anyagok kiválasztásánál hátrányt jelent.
|
|
A doboz tartalma még egy A0-ás lap, ezen kaptak helyet az árbócok, ill. keresztrudak elkészítési tervei, ill. ennek a másik oldalán vannak a vitorlatervek. Azt már elso ránézésre sem tudom h. hogyan lesz, mert mint a képen látható (alul), a vitorlák egy A1-es méretu helyet foglalnak el, a vászon amit adtak a kitt-hez viszont ennek csak kb. 2/3-a! Bár az elozo hajóm vásznából maradt, és mivel az is Artesania, szerintem ugyanaz az anyag! :)
|
|
Itt láthatóak a fedélzeti elemek (elso-hátsó), amik épp a második réteget, a padlózatot kapják. A padlózat lécei 0.5 x 5 x 700 mm-es szálakban vannak a dobozban, ezeket 50mm-es darabokra vágtam, és fél hossz eltolással ragasztottam fel. |
|
Ezen a képen már kész a bordázat, itt is a hagyományos mód szerint lézerrel kivágott bordák voltak, amiket kitörés és némi csiszolás után, rá kellet illeszteni a gerincre. Itt már a középso fedélzeti elem a helyén van, ill. alatta kész van még két kisebb alsó fedélzet, ahova lesz lejárat, és látszani fognak. Ezeket a kisebb elemeket már elozoleg elláttam a burkolatukkal, ill. miután kész lettek le is lakkoztam oket, mivel az összeépítés után nem lesznek túlságosan hozzáférhetoek.
|
|
Az elozo képhez képest nem sok változást látható, felkerültek a merevítések a bordák közé, ez hátul is ugyanígy megvan. Egyrészt merevítenek, de szerintem elsosorban az árbócok miatt kellett beragasztani oket, mivel ide kell majd furatot elhelyezni ami az árbócot tartja.Látható egy érdekesség is, a gyártó "kispórolta" az 5. borda közepét, ami pont ott van ahova az árbóc furata kerül...elég érdekes, maradék anyagból kipótoltam ezt a hiányosságot, biztos ami biztos! Egyébként ezt egy hátsó bordával is eljátszották...
|
|
Itt az orr ill. a far rész bordáinak megfelelo becsiszolás utáni képe látható. Ezt úgy csináltam, h. a fedélzeti elemeket a helyükre illesztettem, berajzoltam az ívüket, majd szikével lenagyoltam a bordákat, tureszelovel finomítottam, és lecsiszoltam. Közben egy "próbapalánk"-kal néztem h. jók-e az ívek. |
|
Felkerült a középso fedélzet belso oldali palánkozása.Ezen a képen látszik a hátsó merevítés is az árbóchoz.
|
|
Ez ugyanaz a fázis, csak közelrol láthatóak a palánkok.Ezeket a palánkokat vastagon bekentem ragasztóval, h. majd az ágyúnyílások kivágásánál ne essenek szét....remélem jó volt az elképzelésem és tényleg egyben maradnak!
|
|
Jelenleg itt tartok, kezdodhet a palánkozás! :)
|
|
|
|