By Blake,
on 2004. October 20. Wednesday 19:24
|
Average user rating : (0 vote) |
Views : 29602 |
Favoured : None |
Published in : Articles, Ships History |
There are no translations available Itt a schooner-ről olvashattok egy érdekes cikket. Ez a hajótipus kicsi, és nem látott el harci feladatot. De ami a legfontosabb, nagyobb példányszámban - nem úgy mint a többi tipus - a mai napig fennmaradt.
A schooner a brigghez hasonlóan a XVIII.sz-ban született hajótípus, ami a briggel ellentétben gyakorlatilag sohosem látott el harci feladatokat. Kétárbócos hosszvitorlázatú hajóként elsősorban a kisebb tengereken illetve a part menti tengeri hajózásban kapott szerepet. A schoonerek talán legérdekesebb fegyverténye, hogy míg a legtöbb vitorláshajó típus eltünt napjainkra, illetve csak egy-egy példány maradt belőlük, addig a schoonerekből napjainban is több mint félezer járja a tengereket, kezdve a hajómatuzsálemektől, a modern jól felszerelt kalandtúrázó hajókig. | |
| A schoonerek mint kereskedelmi hajók jelentős szerepet kaptak az áruszállításban mind az Osztrák-Magyar Monarchia, mint a Török, Görög, stb. országok zászlajai alatt. A nagyobb hajózási társaságok birtokában kevés ilyen hajó állt, hiszen a schoonerek 60-500t-ás hajóként nem hoztak túl nagy hasznot. A legtöbb schooner magánkézben, illetve kisebb társaságok kezén volt. Az Adrián, illetve az Amerikai partvidéken jellemző volt, hogy a nagyobb társaságoktól nyugdíjba vonuló kapitányok előszeretettel vásárolták ezt a típust, hiszen ellátásukhoz 5-8 fős legénység elegendő volt, és a hajó álltal hozott haszon így kipótolhatta a tulajdonos nyugdíját. | A képen látható schooner a Downeast Rover nevet viseli, kapitánya Bradford Gunn. Ez a 55' hosszú vitolrás 1984-ben épült Norfolkban. Ez a dátum is mutatja, hogy a schoonerek nemcsak hogy nem tünnek el, de második aranykorukat élik. A Downeast Rover kirándulókat szállít tengeri kalandozásra, mindössze 4-5 fős legénységgel.Vitorlafelülete 870 m2. ami nem megvetendő méret. Akár 29 utast is magával vihet rövidebb utakra, és alacsony merülése lehetővé teszi, hogy a szigetvilágban part mentén is hajózhasson. |
Az első tradicionális schoonert Massachusetts-ben 1713-ban épitették Andrew Robinson hajóépítő műhejében. A hajótípus hamar kedvelté vált, könnyű irányíthatósága és alacsony merülése miatt. A shooner jó tulajdonságai és a brigg megbízhatósága arra ösztönözte a hajóépítőket, hogy tovább fejlesszék e két típust.A schooner és a brigg keresztezéséből született a brigantin, melynek főárbóca keresztvitorlázatú, tatárbóca pedig hosszvitorlázatú. A schoonerek nagytestvérei a barkentin-ek, melyek a brigg és shooner kereszteződéséből létrejött brigantin-ok továbbfejlesztett és méretében jelentősen megnövelt változatai. Ezek a hajók 3-5 árbócos, akár több ezer tonnás monstrumok, melyek előárbóca általában keresztvitorlázatú, a többi árbóca pedig hosszvitorlázatú. |
A schoonerek építésére jellemző, hogy mivel ez a típus átvészelt több mint 250 évet, építésüknél a fát felváltotta az acél, majd a korszerű műgyanták, üvegszál. Az 1864-ben épült Victoria nevű San Francisco-i 344t-ás schoonert átépítették 1879-ben, 1904-ben, majd 1917-ben. Nemcsak a hajótörzs került renoválásra, hanem vitorlafelületét is megnövelték több mint 100m2-rel, valamint az árbocok hossza is megnőtt 4m-rel. Az 1917-es átépítéskor az árbócozatot megerősítették acél elemekkel. A mai schoonerek között találhatunk alig 60t-ás jacht jellegű hajókat, melyek minden főalkatrésze üvegszálas technológiával készült, árbocozatuk pedig alumínium ötvözet. Ezeknek a hajóknak az utastere minden igényt kielégít, navigációs és egyébb műszerezettségük pedig minden képzeletet felülmúl. A legénység számának csökkentése miatt az új hajókon a vitorlákat motorok húzzák, a kormányzást automatika végzi. Bár a modern schoonerek kényelme mindent képzeletet felülmúl, azért mégis szebbek a régi hagyományos fából készült hajók, melyek hangulata, szépsége utolérhetetlen. A nyikorgó hajópadló és a feszülő kötelek sustorgásának élményét semmilyen műanyag csoda sem pótolhatja. | | A képen látható hajó szintén utasszállításból él. A legalsó képen ennek a hajónak a belsejéről láthatunk egy képet. A kabin látványa magáért beszél. |
| Néhány technikai adat a schoonerekről:Vizkiszorítás: | 60t-500t-ig / átlag 250t | Hossz: | 12 - 40m / átlag 20 - 24m | Szélesség: | 3,5 - 8m / szélesség általában : 6 - 10m | Vitorlafelület: | 500 - 1000m2 | Merülés: | 1,2 - 4m | Legénység: | 2-8 fő | Mint az adatok is mutatják, a schooner talán a legváltozatosabb méretekben készülő hajőtípus. | |
A schoonerek mára a teherszállító hajó múltjukat elfeledve, főnixként feltámadva luxushajókként szelik a vizeket. Azonban ha valaki figyelmes, akkor az Adria kikötőiben, és a harmadik világ országainak kikötőiben itt-ott fellelhet egy-egy elfeledett, mára már lepusztult de még mindíg aktív shoonert is. | | | |
|
|