Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow A tenger királynője: A klipper
A tenger királynője: A klipper PDF Print E-mail

By Blake, on 2004. October 20. Wednesday 19:25

Average user rating :    (0 vote)

Views : 34445    

Favoured : None

Published in : Articles, Ships History

There are no translations available

Itt van még egy csodálatos hajó típus, a Klipper. Bátran állíthatom, hogy ez a tipus a leggyorsabb és a legszebb. Remélem tetszeni fog a cikk.
A klipperek talán az áruszállítás leghíresebb hajói. Nevük egybeforrt a teaszállítással és a gyorspostával. Kevesen tudják, hogy a leggyorsabb klipperek nem Angliában, hanem Amerikában készültek, és hogy a teaszállításon kívül szállítottak aranyásókat és rabszolgákat is. A kaliforniai aranymezők felfedezésekor a feltüzelt aranyásók vagyonokat adtak egy-egy jegyért valamelyik klipperre, hiszen elsőként érkezni az aranymezőkre nem utolsó dolog...Ezek a hajók sebességükön felül szépségükkel is kivívták a világ elismerését, és persze mint gazdasági befektetés is kiválónak bizonyultak a hajózási társaságoknak. Egy klipper egy út alatt, amin teát szálított Kínából, megtermelte a teljes építési költségeit. Szintén jövedelmező foglalkozás volt fogadásokat szervezni a Kínából érkező teaklipperek befutási sorrendjére. Bátran elmondhatjuk, hogy ezek a hajók lázba hozták a világot.
Sok klipper híresült el: A Teaping, az Arial, az Oriental... Az egyik leghíresebb klipper mégis egy angol hajó, a Cutty Sark, melyet 1869 novemberében bocsátottak vízre, és 1948-ig szelte a vizeket. 1895-ben egy liszaboni hajótársaság megvette és nevét Fereirra-ra változtatták. Késöbb újra eladták, és Mario do Ambaro néven hajózott 1922-ig, amikor is Wilfred Dowman kapitány megvette kiképzőhajónak. 1948-óta mint hajózási múzeum tekinthető meg Greenwich-ben.
A klipperek létüket egyértelműen a teának köszönhetik. Bár a teaszállítás természetesen ezen hajótípus kialakulása elött is jelentős kereskedelmi tényező volt (1773-bostoni teadélután), fénykora mégis a klipperek születési idejére tehető. Az első egyértelműen klippernek nevezhető szálítóhajók az 1790-es évek végén jelentek meg az óceánokon. Az angolok elkötelezett teafogyasztása az 1840-es években új erőre kapott, többek között Anna, Bedford hercegnője bevezette az ötórai teát. A teafogyasztás növekedésével természetessen nőtt a tea ára, amit még az is befolyásolt, hogy a friss Kínai termés mikor lessz legközelebb elérhető. A frissen szedett tea Európába juttatásához bizony hosszú időre volt szükség. A hagyományos szálítóhajók átlagosan 6 hónap alatt tudták csak a teát Európába szállítani. Nem csoda hogy a klipperek 3-4 hónapos útideje igencsak gazdaságossá tette a szállítást, hiszen a friss teára kiéhezett angol kereskedőházak vagyonokat fizettek egy-egy szállítmányért. 1850-ben az Oriental 1600 tonna teát hozott Kínából, amit 48 ezer dollárért adtak tovább. Ez az összeg elég volt akár egy új hajó megépítésére is.
A kiemelkedő haszonért mind a hajótársaságok, mind a kapitányok mindent megtettek. Bár a teljes vitorlázattal elérhető sebesség sem volt megvetendő ezeken a hajókon, alkalmanként annyi segédvitorlát húztak fel a gyorsabb haladás reményében amennyit csak lehetett. Ha kelett a kapitány zsebkendőjét is kifeszítették vitorlának a hajón. Ezen hajók sebessége elérte akár az óránkénti 30-35 km-t is, ami bizony ma sem megvetendő tempó. A mai teherszállító hajók utazási sebessége sem jelentősen nagyobb. A klippereket egyedülálló sebességük hamar postahajóvá avatta, hiszen ezek a hajók egy-egy üzenetet közel kétszer gyorsabban juttattak el rendeltetési helyükre, mint eddig bármelyik más hajó. Sebességük azonban sajnos nem csak jó célokra tette alkalmassá ezeket a hajókat. Élő árú szálítására is kiválóak voltak. Jónéhány rabszolga próbálhatta ki az utazást, bár meglehetősen méltatlan körülmények között ezeken a hajókon.
A klipperek szépsége egyedülálló. Kevés ember mondhatja el magáról, hogy hidegen hagyja a képen látható hajó szépsége, ahogy dagadó vitorláival a habokat szeli. Ebben a hajótípusban megvalósult az emberiség álma, elérte tökéletességét a hajóépítés művészete.
Néhány technikai adat a klipperekről:Vizkiszorítás:500-1600t /A Cutty Sark vizkiszorítása :963 GRT/921 NRTHossz:50-80m /A Cutty Sark hossza : 212'5 cca: 62mSzélesség :10-16m /A Cutty Sark szélessége : 36'0 cca: 12m
A fentebbi adatokból kitűnik, hogy a klipper-építészet igen sokoldalú volt. Az elkészült hajók méretei az idők során nőttek, hogy az általuk szállítható árumennyiséget növelni lehessen. A kisebb hajók pedig kíváló postahajóknak bizonyultak.
A klipper mint hajótípus több mint 100 évig megállta a helyét a tengerhajózásban. Legendák és kalandok számtalan sora fűződik ehhez a hajótípushoz. A tengerészetről, tengerészekről szóló könyveiben Dékány András író is szívesen foglalkozik ezzel a hajótípussal. Jelenleg az egyik leghíresebb hajó regatta illetve a regattát szponzoráló wiskey márka is egy klipperről, a Cuty Sark-ről kapta nevét.
A fent említett regattát minden évben megrendezik. Ezen a versenyen felvonulnak a még hajózó klipperek és persze számtalan más vitorláshajó.
 
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2004. October 20. Wednesday 19:25


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (4), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett