Main page arrow Articles arrow History arrow Admirals, Captains arrow Birgg, avagy kereskedelem és a kalózkodás
Birgg, avagy kereskedelem és a kalózkodás PDF Print E-mail

By Blake, on 2004. October 20. Wednesday 19:26

Average user rating :    (0 vote)

Views : 27941    

Favoured : None

Published in : Articles, Ships History

There are no translations available

Íme itt a Brigg, melyet használtak a kereskedelemben, és sokoldalúsága miatt közkedvelt volt a kalózok között is. Olvassátok el. Megéri.

ImageA brigg a XVIII.sz utolsó éveiben született hajótípusok egyike, mellyel a régi kereskedelmi vitorláshajókat váltották fel. A Nyugat-Indiai, és Kelet-Indiai hajók túldíszített és cicomázott külsejét felváltották a letisztult, hatékony és egyszerű formák. A brigg elsősorban kereskedelmi célokra épült kétárbócos keresztvitorlázatú hajó. Méretét tekintve a brigg tekinthető a legnagyobb kétárbócos hajónak, 300-500t-ás vizkiszorításával. Építésében hasonló a teljesen hosszvitorlázatú schooner, illetve a két típus keresztezéséből született brigantin.
A brigg elsősorban kereskedelmi hajó, mégis az idők során bizonyította kiváló képességeit felfegyverzett hajóként is. Ily módon szerepet kapott mind a tengeri hadviselésben mind a hadiflották, mind a kalózok körében. Fegyverzete nem épen elhanyagolható mértékű, méretében vetekszik a kifejezetten katonai célra készített korvettek fegyverzetével. Főfedélzetén akár 12-18 ágyú is helyet kapott. Méretei miatt a brigg elsősorban a tengeri és partvidéki hajózásban kapott szerepet. Használták kereskedelmi, és hadihajóként is, szállított postát, de elhíresült rabszolgaszállító és kalózhajóként is. A XIX.sz végére szinte teljesen eltünt a tengerekről, helyét betöltötték a barkok, barkentínok, és persze nem utolsó sorban a gőzhajók. Kereskedelmi hajóként maradt meg a legtovább, főként az amerikai partvidéken és a Földközi tengeren.
A XIX.sz elején az észak-amerikai partokon a magánkézben lévő briggeket felfegyverezték, majd az amerikai kormány menlevelével ellátva kalózakciókra használták őket, mely akciók célja elsősorban az angol kereskedelmi hajózás ellehetetlenítése a partvidéken. A privateereknek nevezett kalózok számtalan angol hajót támadtak meg és fosztottak ki. Bár az angol kormány nemegy fregattja vadászott ezekre a hajókra, túl sok sikert nem értek el, mert a mozgékony és kis merülésű briggek könnyen eltüntek, elrejtőztek a partvidék mocsaraiban és a folyótorkolatokban. Az őket üldöző fregattok ezekre a helyekre nem követhették őket.
A brigg az egyik olyan hajótípus, mely szerepet kapott Ausztria, majd később a K&K Kriegsmarine történetében. 1802-ben Austria két felfegyverzett brigget küldött a Marokkói kalózok megfékezésére. Ez volt az első eset, hogy osztrák hajó elhagyta az Adria vizeit. 1814-ben a flotta már 14 brigget számlált, 10 sorhajó és 8 fregatt mellett.

ImageA következő akció, mely nevet szerzett a briggeknek, El Arais Marokkói kikötőváros megtámadása, mely során két korvett és egy schooner társaságában a Veneto brigg kiszabadította a kikötőből a Veloce nevű brigantint 1829 júniusában.A K&K flottájában szintén a briggekhez kapcsolódik az alábbi esemény: Wilhelm von Tegetthoff admirális a flotta Montecuccoli nevű briggjén kezdte meg szolgálatát. Magyarország történelmében szintén kiemelt szerepet kapott ez a hajótípus. 1848-ban Kossuth Lajos megbízására a fiumei kormányzó Erdődy János tárgyalásokat kezdett az IMPLACABILE (kérlelhetetlen) nevű brigg megvásárlására. Ez a hajó lett volna Magyarország leendő flottájának első hajója. Mivel az IMPLACABILE kereskedelmi hajó volt, ezért a megvásárlása után Angliába küldték felfegyverzésre és felszerelésre, azonban az angol hatóságok a hajót elkobozták, és később gyapjúszállításra használták. Ilyen dicstelen véget ért a független magyar hadiflotta első hadihajója.

A cikkben szereplő fényképek a Roald Amundsen nevű iskola és kiképzőhajót ábrázolják. Ez a brigg 1952-ben épült, majd 1992-ben átépítették és modernizálták. Az átépítés során felszerelték modern kommunikációs és műholdas eszközökkel. Személyzete 44 fő.

ImageNéhány technikai adat a Roald Amundsen briggről:

  • Vízkiszorítás:450t /a briggek vízkiszorítása általában : 300-500t
  • Hossz:50,2m /a briggek hossza általában : 30-60m
  • Szélesség :7,2m /a briggek szélessége általában : 6-10m
  • Vitorlafelület: 850m2.

ImageA briggek nevéhez fűződik az egyik legismertebb kísértethajó história is. 1872-ben a Mary Celeste brigantin New York-ból indult 1500 hordónyi szesszel megrakva. Néhány nap múlva követte egy másik kereskedelmi hajó, melynek kapitánya barátságban volt a Mary Celeste kapitányával (B.S.Briggs). Útjuk során a két hajó összetalálkozott a tengeren és a találkozást ki akarta használni a Dei Gratia hajó kapitánya (D.R.Morehouse) egy kis beszélgetésre. Csónakjukkal a Mary Celeste-hez eveztek, majd felkapaszkodtak a hajó fedélzetére. Legnagyobb megdöbbenésükre a hajó személyzete eltűnt. Se csetepaténak, se viharnak semmi nyoma. Csak egy mentőcsónak hiányzott...

Forrás : www.fabulis.hu
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. August 22. Wednesday 13:05


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (0), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett