By Blake,
on 2004. October 20. Wednesday 19:26
|
Average user rating : (0 vote) |
Views : 27941 |
Favoured : None |
Published in : Articles, Ships History |
There are no translations available Íme itt a Brigg, melyet használtak a kereskedelemben, és sokoldalúsága miatt közkedvelt volt a kalózok között is. Olvassátok el. Megéri.
A brigg a XVIII.sz utolsó éveiben született hajótípusok egyike, mellyel a régi kereskedelmi vitorláshajókat váltották fel. A Nyugat-Indiai, és Kelet-Indiai hajók túldíszített és cicomázott külsejét felváltották a letisztult, hatékony és egyszerű formák. A brigg elsősorban kereskedelmi célokra épült kétárbócos keresztvitorlázatú hajó. Méretét tekintve a brigg tekinthető a legnagyobb kétárbócos hajónak, 300-500t-ás vizkiszorításával. Építésében hasonló a teljesen hosszvitorlázatú schooner, illetve a két típus keresztezéséből született brigantin. A brigg elsősorban kereskedelmi hajó, mégis az idők során bizonyította kiváló képességeit felfegyverzett hajóként is. Ily módon szerepet kapott mind a tengeri hadviselésben mind a hadiflották, mind a kalózok körében. Fegyverzete nem épen elhanyagolható mértékű, méretében vetekszik a kifejezetten katonai célra készített korvettek fegyverzetével. Főfedélzetén akár 12-18 ágyú is helyet kapott. Méretei miatt a brigg elsősorban a tengeri és partvidéki hajózásban kapott szerepet. Használták kereskedelmi, és hadihajóként is, szállított postát, de elhíresült rabszolgaszállító és kalózhajóként is. A XIX.sz végére szinte teljesen eltünt a tengerekről, helyét betöltötték a barkok, barkentínok, és persze nem utolsó sorban a gőzhajók. Kereskedelmi hajóként maradt meg a legtovább, főként az amerikai partvidéken és a Földközi tengeren. A XIX.sz elején az észak-amerikai partokon a magánkézben lévő briggeket felfegyverezték, majd az amerikai kormány menlevelével ellátva kalózakciókra használták őket, mely akciók célja elsősorban az angol kereskedelmi hajózás ellehetetlenítése a partvidéken. A privateereknek nevezett kalózok számtalan angol hajót támadtak meg és fosztottak ki. Bár az angol kormány nemegy fregattja vadászott ezekre a hajókra, túl sok sikert nem értek el, mert a mozgékony és kis merülésű briggek könnyen eltüntek, elrejtőztek a partvidék mocsaraiban és a folyótorkolatokban. Az őket üldöző fregattok ezekre a helyekre nem követhették őket. A brigg az egyik olyan hajótípus, mely szerepet kapott Ausztria, majd később a K&K Kriegsmarine történetében. 1802-ben Austria két felfegyverzett brigget küldött a Marokkói kalózok megfékezésére. Ez volt az első eset, hogy osztrák hajó elhagyta az Adria vizeit. 1814-ben a flotta már 14 brigget számlált, 10 sorhajó és 8 fregatt mellett. A következő akció, mely nevet szerzett a briggeknek, El Arais Marokkói kikötőváros megtámadása, mely során két korvett és egy schooner társaságában a Veneto brigg kiszabadította a kikötőből a Veloce nevű brigantint 1829 júniusában.A K&K flottájában szintén a briggekhez kapcsolódik az alábbi esemény: Wilhelm von Tegetthoff admirális a flotta Montecuccoli nevű briggjén kezdte meg szolgálatát. Magyarország történelmében szintén kiemelt szerepet kapott ez a hajótípus. 1848-ban Kossuth Lajos megbízására a fiumei kormányzó Erdődy János tárgyalásokat kezdett az IMPLACABILE (kérlelhetetlen) nevű brigg megvásárlására. Ez a hajó lett volna Magyarország leendő flottájának első hajója. Mivel az IMPLACABILE kereskedelmi hajó volt, ezért a megvásárlása után Angliába küldték felfegyverzésre és felszerelésre, azonban az angol hatóságok a hajót elkobozták, és később gyapjúszállításra használták. Ilyen dicstelen véget ért a független magyar hadiflotta első hadihajója. A cikkben szereplő fényképek a Roald Amundsen nevű iskola és kiképzőhajót ábrázolják. Ez a brigg 1952-ben épült, majd 1992-ben átépítették és modernizálták. Az átépítés során felszerelték modern kommunikációs és műholdas eszközökkel. Személyzete 44 fő. Néhány technikai adat a Roald Amundsen briggről: Vízkiszorítás:450t /a briggek vízkiszorítása általában : 300-500t Hossz:50,2m /a briggek hossza általában : 30-60m Szélesség :7,2m /a briggek szélessége általában : 6-10m Vitorlafelület: 850m2.
A briggek nevéhez fűződik az egyik legismertebb kísértethajó história is. 1872-ben a Mary Celeste brigantin New York-ból indult 1500 hordónyi szesszel megrakva. Néhány nap múlva követte egy másik kereskedelmi hajó, melynek kapitánya barátságban volt a Mary Celeste kapitányával (B.S.Briggs). Útjuk során a két hajó összetalálkozott a tengeren és a találkozást ki akarta használni a Dei Gratia hajó kapitánya (D.R.Morehouse) egy kis beszélgetésre. Csónakjukkal a Mary Celeste-hez eveztek, majd felkapaszkodtak a hajó fedélzetére. Legnagyobb megdöbbenésükre a hajó személyzete eltűnt. Se csetepaténak, se viharnak semmi nyoma. Csak egy mentőcsónak hiányzott... |
|
|